Product- en diensteninnovatie in internationale arbeidsbemiddeling worden bemoeilijkt door onduidelijkheid en onzekerheid. In dit working paper van het Expertisecentrum Grensoverschrijdend Inlenen van Arbeid, wordt beschreven wat de huidige stand van zaken is in de agrarische sector. Ook worden relevante cijfers gepresenteerd over de agrarische arbeidsmarkt en komen ontwikkelingen in de bedrijfstak op het gebied van grensoverschrijdend inlenen van arbeid aan de orde. Het paper eindigt met een vooruitblik op de verdere ontwikkeling van (tijdelijke arbeids)migratie in de agrarische sector.
DOCUMENT
Product- en diensteninnovatie in internationale arbeidsbemiddeling worden bemoeilijkt door onduidelijkheid en onzekerheid. In dit working paper van het Expertisecentrum Grensoverschrijdend Inlenen van Arbeid wordt beschreven wat de huidige stand van zaken is in de bouwnijverheid. Ook worden relevante cijfers gepresenteerd over de bouwarbeidsmarkt en komen ontwikkelingen in de bedrijfstak op het gebied van grensoverschrijdend inlenen van arbeid aan de orde. Het paper eindigt met een vooruitblik op de verdere ontwikkeling van (tijdelijke arbeids)migratie in de bouwnijverheid.
DOCUMENT
Product- en diensteninnovatie in internationale arbeidsbemiddeling worden bemoeilijkt door onduidelijkheid en onzekerheid. In dit working paper van het Expertisecentrum Grensoverschrijdend Inlenen van Arbeid, wordt beschreven wat de huidige stand van zaken is in het beroepsgoederenvervoer over de weg. Ook worden relevante cijfers gepresenteerd over de arbeidsmarkt in de transportsector en komen ontwikkelingen in de bedrijfstak op het gebied van grensoverschrijdend inlenen van arbeid aan de orde. Het paper eindigt met een vooruitblik op de verdere ontwikkeling van (tijdelijke arbeids)migratie in het wegtransport.
DOCUMENT
Het Expertisecentrum Grensoverschrijdend Inlenen van Arbeid heeft voor de opleiding Personeelsmanagement een advies geschreven voor de aanvulling van (kern) competenties voor de associate degree opleiding. Op basis van een inventarisatie van relevante eindkwalificaties, die van de opleiding Personeelsmanagement (Hanzehogeschool Groningen), de eindkwalificaties van de ARTRA/SEU voor intercedenten en aanvullende, door VIA geformuleerde taken, is gebleken dat de eindtermen van de reguliere opleiding tot intercedent (ARTRA/SEU, VIA)passen binnen de associate degree opleiding. De aanvullende aandachtsgebieden van de intercedent voor grensoverschrijdende arbeid zijn in te passen in de personeelsmanagement opleiding, maar wijken inhoudelijk sterk af van de huidige invulling ervan. Op grond hiervan wordt geadviseerd de eerste twee studiejaren te herinrichten en een programma in de minor-ruimte op te stellen.
DOCUMENT
Beschrijving van het programma FontysNet, waarin ICT-gerelateerde projecten, in onderlinge samenhang, zijn uitgevoerd. Dit programma had als doel de uniformiteit en beheersbaarheid van de Fontys infrastructuur te bevorderen. De beschrijving volgt zowel proces als inhoud en bevat geleerde lessen (lessons learned). Het programma was onderverdeeld in de programmalijnen: e-marketing, e-transactie, e-learning, e-facilitering, e-arbeidsbemiddeling, ondersteund door de organisatie infrastructuur en de FontysNet infrastructuur
DOCUMENT
Er komt een Regionaal Werkcentrum om versnipperde loketfuncties samen te brengen. Dit moet het makkelijker maken voor werkzoekenden, werkenden en werkgevers om de juiste ondersteuning te vinden.
LINK
Dit beoek bevat een handzame en praktische beschrijving van een succesvolle methodiek om mensen die langdurig aan de kant staan te begeleiden naar een bij hen passende manier om maatschappelijk mee te doen. Dat kan door betaald werk, vrijwilligerswerk, deelname aan activiteiten gericht op lichamelijk, psychisch en/of sociaal herstel of een combinatie hiervan. Het boek is gericht op trajectbegeleiders en bemiddelaars op het brede terrein van arbeidsre-integratie, sociale activering en activerende hulpverlening. Dit boek is ook relevant voor professionals op verwante gebieden, zoals gemeentelijke casemanagers werk en inkomen, UWV-medewerkers, HRM-functionarissen en welzijnswerkers.
DOCUMENT
This paper addresses one important mechanism through which the EU tries to improve the operation of its labour markets: the opening up of national borders for free worker movement within the EU. Free worker movement is a fundamental EU right; but EU enlargement begged the question of how and when to allow complete free movement to workers from those new Member States. The EU agreed upon a transitional period of up to 7 years after accession of eight new Middle and Eastern European States (EU-8) on May 1st, 2004. Duringthis transitional period Member States may apply certain restrictions on the free movement of workers from, to and between these new Member States. By 2012, all such restrictions will have been abolished. A similar procedure applies regarding the accession of two additional new Member States on January 1st, 2007. Only three of the fifteen incumbent EU Member States at the time (EU-15) chose to immediately allow free movement from workers from the EU-8. The other twelve maintained their work permit systems, albeit with some modifications. Since, some (e.g. Germany) have already decided to keep such barriers in place until 2012. The Netherlands has kept a work permit system in place up to May 1st, 2007. At that time it abolished that system and effectively extended free worker movement to include workers from the EU-8. This makes the Dutch case, at this point in time, an interesting case for which to analyse the process and effects of increased free labour movement into a national labourmarket. This paper discusses the evolution of (temporary) work migration from EU-8 countries into the Netherlands. It first addresses the flexicurity nature of EU policies towards labour market integration and towards the inclusion of new EU countries in that process. It subsequentely reviews the three socio-legal regimes that can currently apply to work performed for Dutch firms Netherlands by workers from the EU-8 (which, now, is that same as that applies for workers from the EU-15): wage employment; employment through temporary employment agencies; and self-employment. It then discusses the development of the volume of work performed by citizens from the EU-8 in the Netherlands, and socio-economic effects for both the migrant workers and Dutch society and economy. It concludes with a discussion of challenges (or the lack thereof) that this increased free movement of foreign labour caused and causes for Dutch institutions.
DOCUMENT
De afgelopen jaren is zowel in Nederland als in Vlaanderen ervaring opgedaan met een nieuwe aanpak van arbeidsbemiddeling, ook wel aangeduid als 'integrale trajectbemiddeling'. Het gaat om een methode van arbeidsmarkttoeleiding en -bemiddeling die is ontwikkeld ten behoeve van werkzoekenden die als moeilijk bemiddelbaar worden beschouwd. Nu is de fase van experimenteren met integrale trajectbemiddeling voorbij en wordt er allerwegen op aangedrongen dat deze manier van handelen daadwerkelijk wordt toegepast. Dit boek beoogt daaraan een bijdrage te leveren door middel van een systematische uiteenzetting van de methode van integrale trajectbemiddeling. Het is bestemd voor al diegenen die zich beleidsmatig of in de dagelijkse praktijk bezighouden met het 'plaatsen van moeilijk plaatsbaren'.
DOCUMENT