Hoofdstuk in Onbevoegd Gezag. Hoe burgers zelf de gezagscrisis aanpakken. Bevlogenheid wordt vaak genoemd als kracht van een goede jongerenwerker. Als bedaagde vijft iger die zijn werk en privéleven van elkaar scheidt, lijkt Coen Stevens niet het aangewezen rolmodel voor de Gaanderense jeugd. Zijn kracht schuilt eerder in de nuchtere benadering van plattelandsjongeren en de vertrou- wenwekkende manier waarop hij zorgt voor continuïteit in de spanningsvolle levens van deze adolescenten. Door het arrangeren van ontmoetingsplekken zorgt hij letterlijk als kwartiermaker voor continuïteit tussen de leefwereld van deze jongeren en de systemen waar zij mee te maken krijgen. Gezag verschijnt hier echter niet als eigenschap van een persoon, noch als kenmerk van een ge- zagsrelatie, maar als een zeker gewicht dat we aan de wereld geven.
LINK
Het ontwerpen en realiseren van bewegingsactiviteiten die door iedere leerling betekenisvol en uitdagend ervaren worden, is geen sinecure. We kunnen vaststellen dat dit voor ons als professionals enerzijds een complexe en ingewikkelde opgave en anderzijds een uitdagende ambitie is. Kunnen de gereedschappen uit de toolbox van het nieuwe motorische leren de professional de benodigde structuur en houvast bieden? Geven deze gereedschappen voldoende richting om nog krachtiger bewegingsarrangementen te ontwerpen?
Postma, D.W. (2017). Hoezo Iepen Mienskip? Tussenrapportage van participatief onderzoek naar de sociale legacy van Culturele Hoofdstad LF 2018. In: Dijkstra, J. & Zwarter, IJ. (red). (2017). Werken aan Iepen Mienskip. Onderzoek naar de doorwerking van Leeuwarden-Friesland Europese Culturele Hoofdstad 2018. Nul-rapportage. Leeuwarden: NHL Hogeschool, Stenden Hogeschool & VanHall/Larenstein Hogeschool