Boek te leen bij de HU Bibliotheek Arts-Based Research betekent letterlijk: op kunsten gebaseerd onderzoek. Praktijkgericht Arts-Based Research levert een bijdrage aan het oplossen van concrete vraagstukken in de dagelijkse beroepspraktijk. Juist in het sociaal domein heeft het toegevoegde waarde dit type onderzoek in te zetten omdat deze benadering de ruimte biedt de praktijk in het sociaal domein vanuit een ander perspectief te bekijken en te komen tot activering, ondersteuning, verbinding en participatie. In Arts-Based Research voor het sociaal domein komen verschillende kunstvormen aan bod. De auteurs laten zien hoe die gebruikt kunnen worden in innovatief praktijkgericht onderzoek in alle fasen van een onderzoeksproject. De uitgave begint met een introductie van Arts-Based Research. Daarin wordt onder andere ingegaan op vraagstukken in het sociaal domein die zich goed lenen voor het werken met kunst in onderzoek. In het kerngedeelte wordt ingegaan op zes varianten van Arts-Based Research, gekoppeld aan even zo veel kunstvormen: verhalen, muziek, theater, dans, beeldende kunst en audiovisuele media.
LINK
Het onderzoek beslaat 3 grote thema's: Arts-based Research in al zijn facetten, de ontwikkeling van studenten tot docenten en het doen van onderzoek op de lerarenopleidingen.
LINK
Verandering en innovatie zijn een zaak van lange adem. Ook bij praktijkgericht onderzoek in het sociaal domein vergt de introductie van nieuwe manieren van werken vaak geduld en tijd. In ons dagelijks werk ervaren wij dat bestaande perspectieven op onderzoek nog beperkt ruimte bieden aan de mogelijkheden die de kunsten kunnen creëren. Tegelijkertijd is er in de Angelsaksische literatuur een “nieuwe loot” aan de (praktijkgerichte) onderzoekstam ontsproten: ‘Arts-Based Research (ABR)’. Volgens ons krijgt ABR als praktijkgericht onderzoek nog niet de aandacht die het verdient. In Nederlandstalige rapportages en literatuur over praktijkgericht onderzoek vinden we er weinig over terug. Binnen het onderwijs en de beroepspraktijk in het brede sociaal domein bestaat er echter wel een lange traditie van het werken met kunst en creativiteit. Het gaat dan bijvoorbeeld om creatief agogisch werken, projecten en activiteiten gericht op sociaal-culturele participatie of kunst- en cultuureducatie in school of wijk. Het is zaak het praktijkgericht onderzoek hierop aan te sluiten, met als inzet het opleiden tot de onderzoekende creatieve sociale professional van de 21e eeuw. Dat is een professional met onderzoekend vermogen (Greve, Munneke & Andriessen, 2015) die steeds weer doet wat nodig is in de specifieke context. Door de inzet van Arts-Based Research bij sociale vraagstukken wordt onzes inziens een nieuw perspectief toegevoegd dat andere mogelijkheden creëert om een bijdrage te leveren aan verandering in de complexe praktijk van het brede sociaal domein
DOCUMENT
In de recensie worden systematisch de verschillende onderdelen van het boek besproken. De door ons aangedragen structuur wordt gevolgd. Via de uitgangspunten van praktijkgericht onderzoek, de kenmerken van ABR en de kwaliteitscriteria zoals door ons geformuleerd, komen vervolgens de verschillende disciplines aan bod en wordt het afsluitende hoofdstuk kort beschreven. Door de gekozen schrijfstructuur wordt onze opbouw mooi voor het voetlicht gebracht. Alhoewel we op onderdelen gekozen zouden hebben voor andere accenten, wordt zo een herkenbaar verhaal gepresenteerd. Wel is het jammer dat we voor de recensent onvoldoende duidelijk hebben kunnen maken waarom we het zo belangrijk vinden dat er meer ruimte komt voor ABR in het sociaal domein
MULTIFILE
Arts in Health, also known as Arts for Health, is an umbrella term used to describe the domain of using the arts to enhance our (mental) health and well-being. It involves a heterogeneous range of professionals who use the arts in various ways, with different goals and outcomes. The practices of these professionals can be placed on a continuum based on the variety of goals and outcomes, ranging from promoting social connection or well-being to treating (mental) health conditions. Recent discussions in the Netherlands have raised questions about the position of creative arts therapists on this continuum. This opinion paper addresses this issue by providing a brief overview of the development of the profession of creative arts therapists, the working areas of creative arts therapists and the growing evidence base of creative arts therapeutic interventions. The practices of creative arts therapists are positioned on the continuum, where the emphasis on and accountability for the clients’ (mental) health increases and evidence-informed use of the arts within a more clearly delineated and legally safeguarded professional framework are present. Knowing where the practices of creative arts therapists are placed can assist in identifying when to choose creative arts therapists, other professionals combining arts and healthcare, or a combination of professionals.
MULTIFILE
Deze publicatie richt zich vooral op het concept Design Based Research,gezien vanuit het perspectief van de bijna 40 lectoren die de hogeschool rijk is. Dit lectoratenoverzicht kan worden beschouwd als een atlas of reisgids waarmee de lezer een route kan afleggen langs de verschillende lectoraten. De lectoraten die actief zijn op het gebied van de Service Economy worden beschreven in hoofdstuk 2. De lectoraten die actief zijn op het gebied van Vitale Regio worden beschreven in hoofdstuk 3. De lectoraten die actief zijn op het gebied van Smart Sustainable Industries worden beschreven in hoofdstuk 4. De lectoraten die actief zijn op het gebied van de hogeschoolbrede thema’s Design Based Education en Research worden beschreven in hoofdstuk 5. Tenslotte wordt er in hoofdstuk 6 een eerste aanzet gedaan om één of meer verbindende thema’s of werkwijzen te ontdekken in de aanpak van de verschillende lectoraten. Het is niet de bedoeling van deze publicatie om een definitief antwoord te geven op de vraag wat NHL Stenden precies bedoelt met het concept Design Based Research. Het doel van deze publicatie is wel om een indruk te krijgen van wat er allemaal gebeurt binnnen de lectoraten van NHL Stenden, en om nieuwsgierig te worden naar meer.
DOCUMENT
In this paper, we explore the ways in which we can employ arts-based research methods to unpack and represent the diversity and complexity of journalistic experiences and (self) conceptualisations. We address the need to reconsider the ways in which we theorise and research the field of journalism. We thereby aim to complement the current methodologies, theories, and prisms through which we consider our object of study to depict more comprehensively the diversity of practices in the field. To gather stories about journalism creatively (and ultimately more inclusively and richly), we propose and present the use of arts-based research methods in journalism studies. By employing visual and narrative artistic forms as a research tool, we make room for the senses, emotion and imagination on the part of the respondents, researchers and audiences of the output. We draw on a specific collaboration with artists and journalists that resulted in a research event in which 32 journalists were invited to collaboratively recreate the “richness and complexity” of journalistic practices.
DOCUMENT
The road to science for the arts therapies requires research on the full breadths of the spectrum, from systematic case studies to RCTs. It is important that arts therapists and arts therapeutic researchers reflect on the typical characteristics of each research paradigm, research type and research method and select what is appropriate with regard to the particular research question. Questions rather differ. Finding out whether a certain intervention has a particular effect with a large group of clients differs from wanting to know which change occurs at which moment by which interventions in the treatment of an individual client. Research in practice remains close to questions encountered by arts therapists in their daily practice. It concerns questions arts therapists have about their lived experience of acting due to the complexity and variability of practice. By carrying out research in practice that links up with those questions, evidence evolves; evidence that enables the professional to proceed and that makes explicit what often remains implicit and unsaid. What is explicit can be communicated, can be criticised and tested. The professional himself does the road to science of the profession. The investment in professionals’ research in practice is the motor of knowledge-productivity that bridges the theory-practice gap. Research in the arts therapies should lead to ‘knowledge’ in which the ‘art’, nor the ‘subject’ of therapist and client have been lost.
DOCUMENT
When conducting research in and for the creative industries, there are a wealth of different possible research approaches that can be taken - reflecting the diverse nature of the disciplines (design, arts and crafts, advertising, architecture, fashion, film, music, TV, radio performing arts, publishing and interactive software) and academic contexts (art schools, business schools and universities) involved. The result is that there are variations in the emphasis and approach taken to how students are taught to link theory with practice, and how they view and engage with the concept ʻresearchʼ. The need for understanding and awareness of a range of approaches is critical for anyone learning about and working within design, business and the creative industries today.
DOCUMENT
This project challenges traditional cognition-based research methods. While informative, they do not fully capture the complexity of economic transformation. This hinders our ability to support regenerative entrepreneurs in their journey toward a fair and sustainable economy. At AUAS Centre for Economic Transformation, our search for a more integrative approach to building new business models, led us to arts- and nature-based research. We are intrigued by art- and nature-based research as a tool to integrate cognitive, emotional and practical elements (head/ heart/ hands). Our curiosity led us to the following research question: how can innovative methodologies that focus on lessons from the arts (creativity) and nature (diversity) help to enrich the understanding of economic transformation among researchers and entrepreneurs engaged in regenerative practices. This study employs an action-oriented research approach, including progressive learning and reflective monitoring and evaluation. During workshops the researchers and entrepreneurs go outside and collect pieces of nature. With these materials they compose their own work of art. Participants, under guidance, step-by-step, 'engage in dialogue' with their artwork based on their own question, eventually experiencing (a direction to) an answer. This project brings together researchers with expertise in the diverse fields of entrepreneurship, craftsmanship, co-ownership and economic ecosystems and entrepreneurs of regenerative practices. They emerge themselves in innovative research methods aimed at integrating head, heart, and hands to enhance diversity and creativity and enrich their understanding of economic transformation. The presentation will be enriched by the works of Claudy Jongstra, a Dutch artist and regenerative entrepreneur.
DOCUMENT