Deze telling brengt dak- en thuisloosheid in regio Westelijke Mijnstreek in beeld. Daarbij is gebruik gemaakt van een nieuwe telmethode en een voor Nederland nieuwe definitie: ETHOS-Light. Het gaat hier om een daadwerkelijke telling van dak- en thuisloze personen die werd uitgevoerd door medewerkers van organisaties die met dak- en thuisloze personen in contact staan. Voor het eerst zijn in deze regio ook kinderen, mensen ouder dan 65 jaar, mensen zonder verblijfspapieren en mensen in een grote verscheidenheid aan leefsituaties van dak- en thuisloosheid in beeld gebracht. De telling geeft inzicht in het aantal dak- en thuisloze personen in de regio, de grote diversiteit aan leefsituaties van deze mensen en hun profielkenmerken. Uit de resultaten blijkt dat het betrekken van organisaties die zich niet specifiek richten op dak- en thuisloosheid van cruciaal belang is om zicht te krijgen op alle dak- en thuisloze personen. Meer dan de helft van de getelde personen kwam namelijk via deze organisaties in beeld.
We noemen ze ‘nieuwkomerskinderen’. Maar zijn het niet gewoon kinderen? Kinderen die we net als alle andere leerlingen op onze basisscholen hoogwaardig onderwijs moeten bieden in een doorlopende lijn? Daar ligt een grote verantwoordelijkheid. Hoe ontdek je wat de nieuwkomers nodig hebben? Hoe maak je gebruik van hun onderwijservaring, hun talen, hun achtergrond? Hoe neem je hen op in een groep met leeftijdsgenoten? Deze handreiking biedt een nieuw perspectief op het onderwijs aan nieuwkomers. Inzichten in tweedetaalverwerving en taaldidactiek wijzen de weg naar een meerjarig integratiemodel dat bestaat uit eerste opvangfase, instapfase en doorgroeifase. Daarbij is van meet af aan contact met Nederlandstalige leeftijdgenoten cruciaal: voor de kinderen zelf, de klas en de school. Integratie komt van twee kanten. Zo’n nieuwe benadering reikt verder dan een jaar opvang met Nederlands als tweede taal. En vraagt veel van iedereen rondom en op de basisschool, in het bijzonder van leerkrachten. De ambitie een sociale setting te scheppen voor samen leven en samen leren, de competentie om door de jaren heen taalsteun op maat te bieden, de kunde om dagelijkse taal en schooltaal te helpen ontwikkelen. De makers van deze handreiking laten het niet bij woorden alleen, ze geven ook handige tips en praktische aanwijzingen.
Kinderen buiten beeld. De leefsituatie van ongedocumenteerde kinderen in Nederland Dit artikel werpt licht op de omstandigheden waaronder kinderen zonder verblijfsstatus (ongedocumenteerde kinderen) opgroeien in Nederland en niet in beeld zijn bij de overheid. Het betreft uitgeprocedeerde kinderen en kinderen die nooit een asielaanvraag hebben ingediend. In beide gevallen gaat het om kinderen die met hun ouders een bestaan in de illegaliteit opbouwen. De data zijn afkomstig uit een studie naar de woon- en leefsituatie van 29 illegale kinderen tussen 6 tot 19 jaar oud. De kinderen benoemen problemen die gedeeltelijk samenvallen met die van andere kinderen in Nederland, ook kinderen die in armoede opgroeien. De problemen van ongedocumenteerde kinderen werken echter zwaarder door. Ook staan zij onder grote psychische druk. Ze leven met het geheim van hun juridische status, zijn bang door de politie te worden opgepakt, weten niet wie ze kunnen vertrouwen en ervaren hun toekomst als ongewis.
In het asielzoekerscentrum (AZC) in Leersum wonen zo’n 600 mensen. In het najaar van 2022 is er een nieuwe medewerker aangenomen die onder andere als taak heeft sportactiviteiten op te zetten. Met dit project borduren we voort op en verbreden we het Living Lab gemeente Utrechtse Heuvelrug, dat zich richtte op (kwetsbare) volwassenen met een inactieve leefstijl. Doel Het doel van dit project is om een duurzaam sportaanbod voor bewoners op te zetten op het AZC in Leersum en om de COA-medewerker te ondersteunen bij het uitbreiden/verstevigen van het netwerk van sportaanbieders in de omgeving. Resultaten Samen met het COA sportactiviteiten opstarten waaraan het meest behoefte is bij bewoners; Voor alle activiteiten duurzaamheid borgen zodat die ook na beëindiging van dit project kunnen worden voortgezet en onderzoeken op welke manier studenten hierin een rol kunnen spelen; Opstarten van zwemlessen in het zwembad in de gemeente, delen van kennis over gevaren van zwemmen en aanmoedigen deelname aan zwemlessen i.v.m. het hoge percentage verdrinkingen van mensen met een vluchtelingenachtergrond; Introductie van de COA-medewerker in het sportnetwerk binnen de gemeente, zodat zij individuele sporters kan koppelen aan een vereniging (in het geval van sporten waar weinig vraag naar is) Looptijd 31 januari 2023 - 31 januari 2024 Aanpak Eerst zal onder bewoners worden geïnventariseerd welke sporten zij het liefst willen beoefenen. Vervolgens zullen we nagaan of en hoe we dit (duurzaam) kunnen opstarten. We volgen de activiteiten middels participerende observaties en interviews, en we ontwikkelen ondersteunende materialen (bijv. instructies voor zelfstandige fitnesstraining).
Het project Muziek in Pekela heeft bijgedragen aan het creëren van draagvlak en wederzijdse integratie van AZC/AMV en de Pekelders. Muziek kan bewoners van een asielzoekerscentrum (AZC) en omwonende bevolking verbinden. De resultaten van het project Muziek in Pekela: AZC en Pekelders samen aan de slag! demonstreren talrijke positieve aanwijzingen die deze stelling onderschrijven. Door middel van het ontwikkelen en organiseren van muzikale activiteiten werd in het project getracht om bewoners van het AZC en de AMV-campus (Alleenstaande Minderjarige Vreemdelingen) in Oude Pekela met de Pekelder bevolking wederzijds beter te integreren. Het project Muziek in Pekela heeft bijgedragen aan het creëren van draagvlak en wederzijdse integratie van AZC/AMV en de Pekelders.