Onderzoek naar de Associate Degree programma’s (Ad). Uitgangspunt was de onderzoeksvraag: ‘Hoe zien mogelijke Ad functies eruit in de financieel- zakelijke branche in de Amsterdamse regio en waarin verschillen deze functies van die op MBO en HBO niveau?
DOCUMENT
In eerdere onderzoeken naar het ontwerpen van onderwijs is niveau 5 – de Associate degree – vooralsnog onderbelicht gebleven. Aan de hand van een bestaand model voor integraal hoger beroepsonderwijs doen Anke Kolvoort en llya Zitter van het lectoraat Beroepsonderwijs (Hogeschool Utrecht) een theoretisch onderbouwd voorstel voor het vormgeven van toekomstbestendig Associate degree-onderwijs.
DOCUMENT
Begin september was ik als ‘extern deskundige’ aanwezig bij de afstudeerpresentatie van een bachelor student Human Resource Management. De student heeft afgelopen jaar bij Defensie onderzocht hoe deze organisatie medewerkers begeleidt, van wie de functie vervalt. Het gaat daarbij in het kader van de huidige bezuinigingsdoelstellingen om ongeveer 10.000 functies die in de toekomst gaan verdwijnen, zowel bij militairen als bij burgerpersoneel! Voor de bemiddeling naar andere posities op de arbeidsmarkt wordt samengewerkt met een groot uitzendbureau en met UWV WERKbedrijf. Daarnaast beschikt de Defensieorganisatie over interne loopbaanbegeleiders en bemiddelaars. Voor uitstromende medewerkers zijn tal van faciliteiten beschikbaar op het gebied van begeleiding, opleiding en loondoorbetaling, vastgelegd in Sociale Beleidskaders. Defensie toont daarmee goed werkgeverschap. De casus die mij opviel in de discussie naar aanleiding van het onderzoek, betrof medewerkers op Mbo-niveau die een vervolgstudie wilden gebruiken voor verbetering van hun arbeidsmarktkansen. Verzoeken om een Hbo-opleiding te beginnen werden echter afgewezen omdat de looptijd van 3 à 4 jaar voor een bachelor programma te lang wordt gevonden. Niemand van de bemiddelaars was op de hoogte van Associate Degree programma’s, waarbij een Mbo’er of Havist in 1 à 2 jaar een erkend diploma van een beroepsopleiding verwerft!
DOCUMENT
The production, use, disposal and recovery of packaging not only generates massive volumes of waste, it also consumes raw materials, water and energy (Fitzpatrick et al. 2012). Simultaneously, consumers have shown an increasing interest in products incorporating sustainable and social attributes (Kletzan et al., 2006). As a result, environmentally friendly packaging, also called ecofriendly or sustainable packaging, has become mainstream. In this context, packaging is more than just ensuring the product's protection and easing transportation, it is also a communicative tool (Palmer, 2000) and it becomes associated with multiple drivers of the purchasing process. Consequently, companies face pressure to innovate responding to consumer demands, and focusing on sustainable solutions that reduce harmful materials and favour green alternatives for both, the product and the packaging. Although the above has triggered research on consumer choice for sustainable products and alternatives on sustainable packaging, the relation between sustainable packaging and consumer behaviour remains underexplored. This research unpacks this relationship, i.e., empirically verifies which dimensions (recyclability, biodegradability, reusability) of sustainable packaging are perceived and valued by consumers. Put differently, this research investigates consumer behaviour towards the functions of sustainable packaging in terms of product protection, convenience, reliability of information and promotion, and scrutinises the perceived credibility of the associated ethical responsibility claims. It aims to identify those packaging materials and/or sustainability characteristics perceived as more sustainable by consumers as well as the factors influencing actual consumer choice towards sustainable packaged products. We aim to gain more insights in the perceptual frame that different types of consumers apply when exposed to sustainable packaging. To this end, we will make use of revealed preference methods to measure consumer valuations of sustainable packaged products. This game-theoretic approach should provide a more complete depiction of consumers' perceptions and preferences.
Hogeschool Utrecht zet hoog in op praktische, tweejarige Associate degree-opleidingen. Maar hoe ontwerp je een goede Ad-opleiding? Het lectoraat Beroepsonderwijs werkt samen met Instituut voor Associate degrees (IAD) aan ontwerpkennis over leeromgevingen op niveau 5.Doel Er is weinig onderzoek gedaan naar Associate degree-onderwijs (Ad-onderwijs) in het hbo. Dit zijn praktische, tweejarige opleidingen op niveau 5. Om ontwikkelaars van nieuwe Ad-opleidingen te ondersteunen, werken we aan ontwerpkennis. We willen een bijdrage leveren aan toekomstbestendig hbo-onderwijs, waarin de samenwerking tussen opleiding en het regionale werkveld centraal staat. Resultaten In dit project ontwikkelen we samen met het Instituut voor Associate Degrees ontwerpkennis over leeromgevingen op niveau 5. We werken aan de volgende resultaten: Een theoretische onderbouwing voor leeromgevingen op niveau 5 (Ad); Een globale inventarisatie van de didactiek van Ad-onderwijs in Nederland; Een instrument dat door ontwikkelaars van Ad-opleidingen wordt ingezet om het ontwerp van leeromgevingen op niveau 5 te optimaliseren. Looptijd 01 november 2018 - 01 augustus 2021 Aanpak Er is samengewerkt aan een theoretische onderbouwing en een overzicht van didactische aanpakken van andere Ad-opleidingen in Nederland. Een ontwerpspiegel wordt gebruikt om Ad-opleidingen vorm te geven en verder te optimaliseren. Meer lezen Lees meer over de theoretische onderbouwing: Is het Associate degree-onderwijs klaar voor de toekomst?; Lees meer over het gebruik van de ontwerpspiegel: De ontwerpspiegel: instrument voor reflectie ontwerp Ad-leeromgevingen; Bekijk het antwoord van de NRO Kennisrotonde op de vraag Welke kenmerken van de leeromgeving en welke aanpakken in een associate degree-opleiding bevorderen studiesucces van studenten afkomstig uit het mbo?; Luister de podcast over de ambities van de Hogeschool Utrecht bij het Instituut voor Associate degrees in samenwerking met het Kenniscentrum Leren en Innoveren.
Hogeschool Utrecht en andere Nederlandse hogescholen zijn in 2023 gestart met een pilot voor een eigen doctoraatstraject, de zogenaamde ‘professional doctorate’ (PD). Dit is een nieuw programma waarin praktijkgericht onderzoek centraal staat. Kandidaten worden in een onderzoeksintensief leertraject van 4 tot 6 jaar opgeleid tot hooggekwalificeerde onderzoekende professionals die leren interveniëren in complexe praktijken op niveau EQF-8.