This paper will describe the rationale and findings from a multinational study of online uses and gratifications conducted in the United States, Korea, and the Netherlands in spring 2003. A survey research method of study was conducted using a questionnaire developed in three languages and was presented to approximately 400 respondents in each country via the Web. Web uses and gratifications were analyzed cross-nationally in a comparative fashion and focused on the perceived involvement in different types of on-line communities. Findings indicate that demographic characteristics, cultural values, and Internet connection type emerged as critical factors that explain why the same technology is adopted differently. The analyses identified seven major gratifications sought by users in each country: social support, surveillance & advice, learning, entertainment, escape, fame & aesthetic, and respect. Although the Internet is a global medium, in general, web use is more local and regional. Evidence of media use and cultural values reported by country and online community supports the hypothesis of a technological convergence between societies, not a cultural convergence.
Het onderzoek dat ten grondslag ligt aan dit artikel onderzoekt hoe de overheid markten reguleert voor (financiële) producten en diensten teneinde falen van de markt te voorkomen. Het behandelt specifiek EU Richtlijn 2014/57/EU betreffende strafrechtelijke sancties voor marktmisbruik en de implementatie daarvan in Nederland en opvolgend gebruik door het Openbaar Ministerie en Autoriteit Financiële Markten en hun Convenant ter voorkoming van ongeoorloofde samenloop van bestuurlijke en strafrechtelijke sancties. Het beantwoord de vraag of deze richtlijn de ontwikkeling van effectief reguleren van de financiële markt bevordert of remt. De slotsom ten aanzien van de implementatie van Richtlijn 2014/57/EU is – kort gezegd – dat “slechts” het aantal jaren gevangenisstraf voor handel met voorkennis en marktmisbruik van twee naar vier aangepast dient te worden. Het artikel concludeert tenslotte dat de huidige praktijk van het Convenant tussen OM en Autoriteit Financiële Markten kan blijven bestaan. De Autoriteit Financiële Markten kan haar inspanningen om haar toezicht verder in de geest van responsive regulation te verbeteren ongestoord door het OM voortzetten.
With the emergence of education for sustainable development (ESD), robust literature on ethics and ESD has emerged; however, ecocentric perspective developed within environmental ethics is marginalized in current ESDebate. The questions discussed in this article are as follows: Why is the distinction between anthropocentric and ecocentric view of environment salient to ESD? How can this distinction be operationalized and measured? Until now, little has been done to address complement quantitative studies of environmental attitudes by qualitative studies, exploring the sociocultural context in which ecocentric or anthropocentric attitudes are being formed. Neither of existing scales engaged with the interface between environmental ethics and sustainable development. This article will discuss ESD in the context of environmental ethics and present the results of the case study conducted with the Dutch Bachelor-level students. Results of qualitative evaluation of the scale measuring ecocentric and anthropocentric attitudes will be presented, and the new Ecocentric and Anthropocentric Attitudes toward the Sustainable Development (EAATSD) scale will be proposed.