Bij onderzoek naar incidenten als fraude en handel met voorkennis is digitale informatie onmisbaar. Het selecteren, verwerken en doorzoeken van deze informatie wordt 'e-discovery' genoemd. Er zijn diverse zaken waar een bedrijf dat gegevens in de cloud wil opslaan op moet letten ten aanzien van e-discovery, bijvoorbeeld bestandskenmerken, snelheid en bestandsformaten, het land waar de gegevens worden opgeslagen en authenticatie.
DOCUMENT
Sinds de introductie van geavanceerde biometrische technologieën is de verwerking van biometrische gegevens een steeds vaker besproken onderwerp geworden. Biometrische gegevens, zoals vingerafdrukken, gezichtsherkenning en irisscans, worden gebruikt in verschillende toepassingen, zowel in de private als publieke sector. Deze technologieën kunnen de veiligheid en efficiëntie van identificatieprocessen aanzienlijk verbeteren, maar roepen ook belangrijke vragen op over privacy en gegevensbescherming. Dit beroepsproduct brengt deze aandachtspunten in beeld en voorziet in een checklist indien u gebruik wilt maken van biometrische gegevens. Disclaimer:De afstudeeropdracht wordt uitgevoerd door een vierdejaarsstudent in het kader van zijn/haar afstuderen bij het Instituut voor Rechtenstudies. De student levert een juridisch beroepsproduct op en doet daartoe onderzoek. De student wordt tijdens de uitvoering van zijn/haar afstudeeropdracht begeleid door een afstudeercoach. De inspanningen van de student en de afstudeercoach zijn erop gericht om een zo goed mogelijk beroepsproduct op te leveren. Dit moet opgevat worden als een product van een (vierdejaars)student en niet van een juridische professional. Mocht ondanks de geleverde inspanningen de informatie of de inhoud van het beroepsproduct onvolledig en/of onjuist zijn, dan kunnen de Hanzehogeschool Groningen, het Instituut voor Rechtenstudies, individuele medewerkers en de student daarvoor geen aansprakelijkheid aanvaarden.
DOCUMENT
Bij tal van telefoongesprekken in publieke, zakelijke en medische dienstverlening is het essentieel dat bellers kunnen bewijzen dat zij de persoon zijn die ze zeggen te zijn (identificatie en authenticatie). Op het moment verloopt identificatie in telefonische dienstverlening mondeling door bijvoorbeeld naar geboortedatum of BSN te vragen, of door het telefoonnummer van de beller te controleren. Deze methode is absoluut niet waterdicht: een beller kan zich relatief makkelijk voordoen als iemand anders. Er is nog weinig onderzoek gedaan naar digitale identificatie in telefoongesprekken. In het onderzoek willen we twee verschillende prototypes door gebruikers laten toepassen in realistische (empirisch onderbouwde) gebruiksscenario’s, om ze op haalbaarheid te vergelijken en te combineren. Twee MKB-partners vragen ons de haalbaarheid van hun oplossingen te testen, met zowel oog voor de professionals als de bellers. In beide contexten zijn naar verwachting gebruikers die minder (digi)taalvaardig zijn, zij vragen onze speciale aandacht hiervoor ook. Beoogde resultaten van het haalbaarheidsonderzoek zijn de volgende: • Telefonische dialoog in situationele context analyseren en onderzoeken bij Gemeente Nijmegen en Huisartsenpost Almelo. • Twee prototypes ontwerpen, door de verschillende leveranciers met gebruikmaking van bovengenoemde casussen. • Iteratief testen en gebruikersonderzoek beide prototypes • Bevindingen uitwerken in haalbaarheidsadvies: o zowel apart als in combinatie (best of both worlds) o zowel technisch als vanuit gebruikers (professionals en bellers). Dit haalbaarheidsonderzoek is uniek omdat we de mogelijkheden van verschillende manieren van veilige digitale identificatie onderzoeken en met elkaar vergelijken.