In de eerste helft van april 2016 was er in de media een heftige discussie naar aanleiding van een aantal uitspraken van Johan Derksen over Marokkanen en voetbal. Probleem bij dit type beeldvorming is dat er sprake is van selectief waarnemen en interpreteren. Ook de begrippen autochtoon-allochtoon en integratie lijken problematisch als het gaat over beschrijven en analyseren van deze sociale verschijnselen. De KNVB weigert een beleid te voeren op etnische gronden. Daar zijn goede gronden voor.
DOCUMENT
In de 'Pedagogische Canon – Bronnen van betekenis’ vind je een serie portretten van onderwijswetenschappers en -denkers, uit heden en verleden. Hun werk is van betekenis voor een beter verstaan van goede onderwijspraktijk. In deze aflevering Jan Masschelein, emeritus professor wijsgerige pedagogiek verbonden aan het Laboratorium voor Educatie en Samenleving van de KU Leuven. Masschelein presenteert kritisch pedagogisch denken en onderzoek als een tocht die ons de wereld invoert. ‘Het leidt niet tot dé kennis of dé waarheid, maar naar de ervaring dat men zelf deel is van wat er wordt gezegd en gedacht.’
LINK