Onderzoeksrapport van het lectoraat Toegankelijkheid van het Recht over de toegang tot basisbehoeften van Oekraïense ontheemden in Nederland in Nederland.
DOCUMENT
Op Landgoed Sparrenhof in Tilburg wordt met diverse partners uit het brede jeugdveld gewerkt aan pedagogische vrijplaatsen. Jongeren groeien op in een samenleving waar prestatiedruk en kansenongelijkheid hoogtij viert. Als tegenbeweging worden pedagogische vrijplaatsen ontworpen om te ONT-moeten en ONT-wikkkelen. Niet een curriculum of beleidsdoel is het uitgangspunt, maar de dromen, wensen en brede talenten van kinderen en jongeren. In dit Fundament worden de uitgangspunten beschreven op basis waarvan er op Sparrenhof wordt gewerkt aan het ontwikkelen van een pedagogische vrijplaats, aan de rand van de stad en toch midden in de natuur.
DOCUMENT
Homebase is een verkennend onderzoek naar interventies ter preventie van jeugdcriminaliteit. Met deze verkenning willen wij bijdragen aan een stevige theoretische en praktijkgerichte basis voor beleidsontwikkelingen, en daarmee voor een preventieve aanpak van jeugdcriminaliteit die de veerkracht van jongeren voorop stelt. Met als doel bijdragen aan preventie van jonge aanwas in de jeugdcriminaliteit en perspectief bieden aan groepen jongeren die opgroeien in kwetsbare en risicovolle omstandigheden. Wat hebben jongeren in de wijk nodig om hun veerkracht en sociale identiteit te versterken, en perspectief te krijgen op een kansrijke en betekenisvolle ontwikkeling buiten de criminaliteit? Op welke manier kan hieraan ondersteuning geboden worden? Het lectoraat Jeugd en Samenleving heeft in samenwerking met het lectoraat Aanpak Jeugdcriminaliteit van Hogeschool Leiden en lectoraat Youth Spot van Hogeschool van Amsterdam verkennend onderzoek gedaan in opdracht van de Directie Samenleving en Integratie van het Ministerie van Sociale Zaken.
DOCUMENT
Wat maakt dat onderwijsprofessionals willen blijven werken binnen het onderwijs in Utrecht? Vanuit het Utrecht Leert netwerk wordt hier onderzoek naar gedaan. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door academische of masteropgeleide leerkrachten werkzaam op Utrechtse basisscholen, zodat onderzoek en praktijk elkaar direct versterken.Doel De onderzoeksvraag luidt: Wat denken onderwijsprofessionals van de schoolorganisatie nodig te hebben om hun motivatie om in het Utrechtse basisonderwijs te blijven werken te vergroten? De leerkrachten onderzoeken de ondersteunende cultuur en structuur op scholen en de mate waarin in basisbehoeften van leerkrachten en schoolleiders wordt voorzien. Resultaten Een rapportage met beschrijvingen van good practices en overkoepelende inzichten over het behouden van onderwijsprofessionals Kennisdeling met betrokken schoolbesturen via presentaties en een toegankelijk kennisproduct Looptijd 01 februari 2023 - 31 december 2023 Aanpak In een professionele leergemeenschap (PLG) zetten zes academische of masteropgeleide leerkrachten samen het onderzoek op en voeren ze het uit. Ze worden begeleid en gevoed door onderzoekers vanuit de Hogeschool Utrecht en Universiteit Utrecht.
Wat maakt dat onderwijsprofessionals willen blijven werken binnen het onderwijs in Utrecht? Vanuit het Utrecht Leert netwerk wordt hier onderzoek naar gedaan. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door academische of masteropgeleide leerkrachten werkzaam op Utrechtse basisscholen, zodat onderzoek en praktijk elkaar direct versterken.
In 2019 werden 53000 mensen opgenomen in de geriatrische revalidatie (GR), vaak in aansluiting op een ziekenhuisopname. Het doel van de GR is terugkeer naar de thuissituatie, zoals deze was voor de ziekenhuisopname. Voor daadwerkelijke terugkeer naar de thuissituatie is het belangrijk dat het revalidatieproces zo optimaal mogelijk verloopt. Slaap is hierbij een basisbehoefte(1,2). Echter komen slaapproblemen vaak voor onder deze doelgroep. Maar liefst 50% van de ouderen, opgenomen in een revalidatiesetting, geven aan een slechtere slaapkwaliteit te hebben dan voorheen. Uit de vraagarticulatie komt, na gesprekken met zowel cliënten als met zorgprofessionals, duidelijk naar voren dat zorgprofessionals concrete tools missen om slaapkwaliteit bij cliënten te optimaliseren. In dit onderzoeksproject ontwikkelen we aan de hand van Design Thinking en Intervention Mapping principes in co-creatie met cliënten en zorgprofessionals een interventie(toolbox) die ingezet kunnen worden om de slaapkwaliteit van ouderen in de keten van ziekenhuis – GR – thuis te optimaliseren. Zo worden eindgebruikers optimaal betrokken met co-creatieve methoden die het best aansluiten en worden keuzes van methodieken theoretisch onderbouwd. De activiteiten zijn verdeeld in werkpakketten waarbij eerst gewerkt wordt aan het definiëren van het probleem en de beïnvloedende factoren en de veranderdoelen. Op basis daarvan wordt op iteratieve en co-creatieve wijze gewerkt aan het ontwikkelen van de interventie(toolbox) die vervolgens in een haalbaarheidsstudie wordt geëvalueerd op acceptatie, gebruik en ervaren effectiviteit. In het project is ruime aandacht voor kennisdeling en doorwerking en hebben consortium en netwerkpartners een rol in de disseminatie en doorwerking. Hiermee zal aan het einde van dit project een interventie(toolbox) aan interventies beschikbaar zijn die getoetst is op haalbaarheid, is er meer inzicht in beïnvloedende factoren van slaapkwaliteit in de GR en is kennis hierover gedeeld zodat uiteindelijk zoveel mogelijk mensen hiervan kunnen profiteren