Bedrijfsovernames binnen de agrarische sector zijn complexe processen. Vooralsnog wordt er veel aandacht besteed aan het financiele, juridische en fiscale aspect, maar het sociaal-emotionele vlak blijft nog te vaak onderbelicht, terwijl dat juist een cruciale rol speelt. Vanuit culturele antropologie geven we in dit essay antwoord op de vraag: “hoe kom je tot een succesvolle bedrijfsovername op sociaal-emotioneel vlak?”
DOCUMENT
Bij de overname van een agrarisch familiebedrijf sta je voor grote financiële, juridische, fiscale en sociaal-emotionele uitdagingen. Zowel bedrijfsoverdragers, bedrijfsovernemers, maar ook de familie staat voor grote en ongelooflijk lastige beslissingen. Het maken van een rendabel bedrijfsmodel lukt vaak wel. Veel moeilijker is het sociaal-emotionele deel. Niet voor niets is het gezegde "met familie moet je wandelen, maar niet handelen". En toch zul je bij de bedrijfsovername het gesprek moeten aangaan met alle betrokkenen. Tijdens het webinar gaan we in gesprek met overdragers, overnemers en niet-overnemende familieleden. Ook vanuit het perspectief van de adviseur delen we de ervaringen. M.m.w. Ron Methorst (Aeres), Koos Dekker (HAS), Robert Baars (Van Hall Larenstein) en Gerry Kouwenhoven (Inholland).
LINK
Bij de overname van een agrarisch familiebedrijf sta je voor grote financiële, juridische, fiscale en sociaal-emotionele uitdagingen. Zowel bedrijfsoverdragers, bedrijfsovernemers, maar ook de familie staat voor grote en ongelooflijk lastige beslissingen. Het maken van een rendabel bedrijfsmodel lukt vaak wel. Veel moeilijker is het sociaal-emotionele deel. Niet voor niets is het gezegde "met familie moet je wandelen, maar niet handelen". En toch zul je bij de bedrijfsovername het gesprek moeten aangaan met alle betrokkenen. Tijdens het webinar gaan we in gesprek met overdragers, overnemers en niet-overnemende familieleden. Ook vanuit het perspectief van de adviseur delen we de ervaringen. M.m.w. Ron Methorst (Aeres), Koos Dekker (HAS), Robert Baars (Van Hall Larenstein) en Gerry Kouwenhoven (Inholland).
LINK
De aanvraag betreft het ontwikkelen en verkennen van de marktmogelijkheden van een IT-tool dat de slaagkans van bedrijfsoverdrachten verbetert. De (emotionele) barrières die ondernemers bij de verkoop hun bedrijf tegenko-men worden inzichtelijk gemaakt. Tevens wordt getoetst of de manier waarop ondernemers nu omgaan met die barrières (coping) effectief is. De doelgroep voor het onderzoek zijn overname-adviseurs, kopende en verkopende ondernemers alsmede investeerders.
Living Lab West is de omgeving waarbij gelijktijdig onderzoek en innovatie plaatsvindt volgens participatief ontwerpen: Een coalitie van kennisinstellingen, adviseurs, brancheorganisaties, waar commitment is om kennis en ervaring te delen met als doel co-creatie die leidt tot meer succesvolle bedrijfsovernames in de agrarische sector. Regio West is een verstedelijkt gebied waar de druk op de ruimte vraagt om creatieve oplossingen, waar een groot afzetgebied leidt tot kansen om het product dicht bij huis af te zetten en feedback van de consument te krijgen, waar maatschappelijke acceptatie door onvoldoende kennis van het voedselsysteem leidt tot protesten. De concentratie van bedekte en onbedekte tuinbouw, sierteelt, groenten en fruit, bollen, bomen en struiken geven de regio de sectorale kleur, zonder bijvoorbeeld de melkveehouder in het Groene Hart en Noord-Holland te vergeten. Bedrijfsovername is een complex proces wat langjarig is, waar veel expertises nodig zijn, vanuit verschillende perspectieven (familiegeluk, de persoon, maatschappij & strategie, financieel-juridisch) met verschillende adviseurs, informanten, erfbetreders en beïnvloeders op verschillende momenten. Living Lab West zet in om de hoofdvraag “Welke stimuli kunnen wij inbouwen om de infrastructuur van bedrijfsovernames in de agrarische sector te innoveren?” te beantwoorden. “Wanneer je niet verandert, hoef je ook niet te verwachten dat het beter gaat” (Lambert Zwinkels, website Tuinbouw Jongeren Westland)