Metadateren van bewegende beelden, een gat in de markt voor de slimme catalogiseerder? Waarom ook niet? In de toekomst zijn we nog veel meer dan nu visueel georiënteerd, en de computer kan geen beelden 'zien'. Of toch?
DOCUMENT
De ontwikkeling en toepassing van Kunstmatige Intelligentie (KI) heeft een aanzienlijke impact op bestaande competenties binnen vrijwel elk vakgebied, van onderzoek tot communicatie. Voor niet-ICT-opleidingen betekent dit dat het onderwijs moet worden aangepast om studenten effectief voor te bereiden op een AI-gedreven toekomst. Hoewel 21e-eeuwse vaardigheden een solide basis bieden voor een snel veranderende wereld vol technologie, digitalisering en innovatie, rijst de vraag of deze vaardigheden voldoende zijn in een tijd waarin dagelijks honderden nieuwe AI-tools verschijnen. Het onderzoeksproject `AI4Students' biedt een innovatieve aanpak waarin hbo-teams van docenten en studenten samenwerken aan de ontwikkeling van `AI-ready persona's'. Deze persona's definiëren AI-gerelateerde competenties die niet alleen de toekomst van hun eigen opleiding vormgeven, maar ook een waardevolle leidraad bieden voor andere opleidingen om hun specifieke werkveld beter te begrijpen en te integreren.
DOCUMENT
Hoe kom je van data naar informatie en participatie? Visualisatieis een middel om complexe informatie inzichtelijk te maken, dezegemeenschappelijk te duiden en verschillende doelgroepen bij hetgesprek erover te betrekken. Visualisaties zijn namelijk niet de mooie plaatjes achteraf, maar beelden die het proces kunnen helpen. Op die manier betrek je bewoners bij kwesties die spelen in de buurt en kun je komen tot onverwachte inzichten en een gedeeld beeld.
MULTIFILE