Full text via link. MBO Utrecht Academie Welzijn (niveau 3 en 4) en de Utrechtse buurtteamorganisatie Lokalis willen komen tot een samenhangende aanpak voor MBO-studenten met psychische problemen, gericht op inclusie en het voorkomen van uitval. Hiervoor is allereerst een gezamenlijke visie op de integrale begeleiding en ondersteuning van MBO-studenten met psychische problemen ontwikkeld, met de jongeren en ouders zelf, studieloopbaanbegeleiders en andere MBOmedewerkers, medewerkers van het Buurtteam MBO, en andere externe hulpverleners en betrokkenen. In deze visie worden de verschillende perspectieven (student, onderwijs, hulp en gemeente) in één conceptueel kader verenigd, als gemeenschappelijke basis voor een samenhangende aanpak.
LINK
In dit artikel staat de gedachte centraal dat werken aan relationele veiligheid altijd mensenwerk is. Met elkaar de dialoog aangaan en daarvan leren is daarbij essentieel. Deskundige begeleiding en een handzame methode kunnen daaraan bijdragen. De door het Britse Department of Health (2010) ontwikkelde methodiek See Think Act (STA) wordt sinds 2018 ook in Nederland ingezet om professionals te helpen relationele veiligheid te begrijpen, te evalueren en te versterken. STA is een begeleidingsinstrument dat systematisch aandacht besteedt aan het relationele aspect van de veiligheid, zonder de fysieke en procedurele veiligheid uit het oog te verliezen. In de STA-methodiek gaat het om het vaardiger worden in het bewust en systematisch waarnemen (See), om die waarnemingen op overwogen wijze met elkaar in verband te brengen (Think) en op grond daarvan de meest geschikte handelswijze te kiezen (Act).
MULTIFILE
Het pakket bestaat uit vier cd-roms met beeldfragmenten van 'good practices': lees- en spellinginterventies in onder- en bovenbouw, specifieke interventies (Ralfi, compenserende software e.d.) en dyslexiebeleid. In de uitgebreide handleiding zijn per fragment de theoretische achtergronden en de inzetbaarheid toegelicht. Uitgebreide literatuurverwijzing biedt de gebruiker mogelijkheden voor verdere (zelf)studie. Primaire doelgroep: leerkrachten, zorgspecialisten, intern begeleiders en directies. Verder: besturen, samenwerkingsverbanden, onderwijsbegeleidingsdiensten, nascholings- en opleidingsinstituten.
DOCUMENT