De publieke sector is in digitale transformatie en biedt haar diensten in toenemende mate digitaal. Tegelijkertijd hebben publieke dienstverleners te maken met de uitdaging om de dienstverlening 'persoonlijk' bij individuele burgers aan te laten sluiten. Hogeschool Utrecht deed de afgelopen twee jaar samen met Belastingdienst, Vitens, RET en een aantal andere publieke organisaties onderzoek naar hoe die twee zaken te combineren. In deze whitepaper bieden wij op basis van een groeimodel vier aanbevelingen die publieke organisaties helpen hun dienstverlening succesvol te digitaliseren en tegelijk persoonlijk te laten aansluiten bij hun burgers.
LINK
Op verzoek van de Tweede Kamer der Staten-Generaal heeft het Lectoraat Weerbare Democratie van Hogeschool Saxion verdiepend onderzoek gedaan naar ervaren regeldruk bij mkb-bedrijven. Doel van het onderzoek is: -Een verdiepend inzicht in de beleving van regeldruk bij mkb-bedrijven; -Een nadere specificatie van knelpunten bij regeldruk binnen te onderscheiden managementgebieden; en -Een inventarisatie van door mkb-ondernemers aangedragen mogelijkheden tot vermindering van ervaren regeldruk. Verdeeld over 10 branches zijn 4 ondernemers per branche geselecteerd om hen te interviewen. Op basis van het onderzoek zijn de nodige onderwerpen geïdentificeerd ten aanzien waarvan regeldruk wordt ervaren. Van de 26 vooraf in kaart gebrachte onderwerpen werden (o.a.) de volgende het vaakst genoemd (in willekeurige volgorde): • ziekte en verzuim(-beleid)• uitstroom van personeel (opzegging, ontbinding van arbeidsovereenkomsten)• ICT-informatiebeveiliging en bescherming van persoonsgegevens• overheidsvergunningen• verzekeringen• contacten met de belastingdienst en regels omtrent belastingen• regels omtrent aanbestedingen, staatssteun en subsidies Door ondernemers genoemde oorzaken voor ervaren regeldruk en mogelijke oplossingen om regeldruk te verminderen worden in rapport toegelicht.
MULTIFILE
A substantial proportion of chronic disease patients do not respond to self-management interventions, which suggests that one size interventions do not fit all, demanding more tailored interventions. To compose more individualized strategies, we aim to increase our understanding of characteristics associated with patient activation for self-management and to evaluate whether these are disease-transcending. A cross-sectional survey study was conducted in primary and secondary care in patients with type-2 Diabetes Mellitus (DM-II), Chronic Obstructive Pulmonary Disease (COPD), Chronic Heart Failure (CHF) and Chronic Renal Disease (CRD). Using multiple linear regression analysis, we analyzed associations between self-management activation (13-item Patient Activation Measure; PAM-13) and a wide range of socio-demographic, clinical, and psychosocial determinants. Furthermore, we assessed whether the associations between the determinants and the PAM were disease-transcending by testing whether disease was an effect modifier. In addition, we identified determinants associated with low activation for self-management using logistic regression analysis. We included 1154 patients (53% response rate); 422 DM-II patients, 290 COPD patients, 223 HF patients and 219 CRD patients. Mean age was 69.6±10.9. Multiple linear regression analysis revealed 9 explanatory determinants of activation for selfmanagement: age, BMI, educational level, financial distress, physical health status, depression, illness perception, social support and underlying disease, explaining a variance of 16.3%. All associations, except for social support, were disease transcending. This study explored factors associated with varying levels of activation for self-management. These results are a first step in supporting clinicians and researchers to identify subpopulations of chronic disease patients less likely to be engaged in self-management. Increased scientific efforts are needed to explain the greater part of the factors that contribute to the complex nature of patient activation for self-management.
In dit project wordt gekeken naar de validatie van een procesverbeteringstool.
In dit project wordt gekeken naar de validatie van een procesverbeteringstool.Doel De belastingdienst heeft een tool ontwikkeld met als doel de samenhang tussen Business en IT te verbeteren en een proces van continu verbeteren op te starten. Deze tool wil de belastingdienst objectief te evalueren. Resultaten Dit project leidt tot de volgende resultaten: Een validatierapport Een verbeterplan Een wetenschappelijk artikel Looptijd 01 oktober 2021 - 31 december 2022 Aanpak Binnen dit onderzoek wordt gebruik gemaakt van de volgende onderzoeksmethoden: Focusgroepen Literatuuronderzoek Workshops Meedoen in dit onderzoek? Als je onderzoek wil doen naar tools in het werkveld van Agile werken, Business IT alignement of continu verbeteren, neem dan contact op met Paul Morsch.
Uitkomsten van besluitvorming bij overheidsinstanties kunnen gemakkelijk de publieke waarde vergroten of schenden. In dit onderzoek wordt een nieuwe, aan besluitvormingsondersteuning gerelateerde methode ontwikkeld om een positieve bijdrage aan de publieke waarde te leveren.