Om de brug te kunnen slaan tussen onderzoek en praktijk hebben twee ministeries academische werkplaatsen opgericht. Een academische werkplaats is een samenwerkingsverband tussen een praktijkinstelling en een hogeschool of universiteit. De praktijkinstelling krijgt toegang tot onderzoeksresultaten en haar methode en aanpak kunnen wetenschappelijk worden getoetst. Andersom kunnen hogescholen en universiteiten de opgedane kennis toepassen met hulp van de praktijk instelling. Er zijn drie academische werkplaatsen (Amsterdam, Tilburg en Rotterdam), waar professionals, jeugdorganisaties, gemeenten, universiteiten en hogescholen samenwerken aan de ontwikkeling van praktische en bewezen effectieve aanpakken in het bereik van etnische doelgroepen. De academische werkplaats in Rotterdam draagt de naam DWARS: Diversiteit vraagt om kennis en vakmanschap in de Werkplaats voor Academische vorming in de Rotterdamse Stadsregio. DWARS is een netwerkorganisatie, waarin kennis en vakmanschap worden gedeeld tussen doelgroep, praktijk, onderzoek, onderwijs en beleid.
DOCUMENT
In de afgelopen jaren is veel kennis opgebouwd en zijn instrumenten ontwikkeld rond het beter ondersteunen van gezinnen met een migratieachtergrond, of andere ouders en jeugdigen die soms ver afstaan van vormen van opvoedondersteuning. Deze gereedschapskist biedt een overzicht van dit soort kennis en instrumenten en verwijzingen naar waar deze te vinden zijn. Het aanbod is ontwikkeld in vier Academische Werkplaatsen, gefinancierd door ZonMw.
DOCUMENT
In het zesde nummer van Voeding Nu vorig jaar werd beschreven hoe groenterijke snacks door jongeren gewaardeerd werden na introductie in schoolkantines. Een belangrijke vraag die hierbij naar boven kwam is: hoe communiceer je met jongeren over groente en groenterijke producten? Ook dit is onderzocht binnen het project Groente als Ingrediënt van Wageningen Food & Biobased Research en HAS Hogeschool Den Bosch.
LINK
In het SCOUT (Sensoric data Catching Of highly Useful Terabytes) project wordt onderzocht hoe de verzamelde data verkregen door sensortechnologie in de tomatenteelt het beste verwerkt kunnen worden om een bruikbaar eindproduct op te leveren. In deze PowerPoint presentatie worden de belangrijke parameters en indicatoren van telplanten benoemd en wordt de data architectuur van de sensoren op robots en van de centrale controller beschreven.
DOCUMENT
De Kenniswerkplaats Tienplus richt zich op de vraag hoe het bereik en de effectiviteit van de opvoedsteun aan ouders van diverse herkomst vergroot kan worden. Deze rapportage bericht over het project Triple P Divers. Triple P is een evidence based programma voor opvoedingsondersteuning dat in Amsterdam stadsbreed is ingevoerd. Aan de hand van bereikcijfers en interviews met ouders en professionals is onderzocht in hoeverre Triple P geschikt is voor uiteenlopende doelgroepen. De ervaringen in Amsterdam wijzen op een brede toepasbaarheid van het programma, maar het kan nog winnen aan diversiteitgevoeligheid. Het rapport besluit met aanbevelingen om het programma nog beter te laten aansluiten bij de behoeften en achtergronden van ouders.
DOCUMENT
Het boek Mediaplanning verschaft snel inzicht in het gehele mediaplanningsproces: van mediabriefing, het selecteren van de mediumtypen aan de hand van de mediumbeoordelingscriteria, media- en planningsschema, budgetverdeling tot media-inkoop. Kennis van het mediaplanningsproces alleen is echter niet voldoende om daadwerkelijk een mediaplan op te stellen. Inzicht in de mediawereld met daarin de rol van het mediabureau, media-onderzoek en de processen voorafgaand aan de mediaplanning zoals marketing en marketingcommunicatie is essentieel. In Mediaplanning komen deze onderwerpen dan ook duidelijk en overzichtelijk aan de orde. Daarnaast wordt een actueel beeld geschetst van de verschillende mediumtypen (zoals tv, radio, print, out of home, internet, gaming, mobiele marketing en bioscoop) met hun belangrijkste kenmerken en ontwikkelingen. Mediabegrippen als GRP, bereik en frequentie worden uitgelegd aan de hand van voorbeelden. Tussen de hoofdstukken door is dit boek verrijkt met relevante artikelen en citaten om de lezer te inspireren. Daarnaast is ter illustratie een aantal mediacases uit de recente praktijk opgenomen.
LINK
Uit onderzoek naar het smartphonegebruik in het hoger onderwijs blijkt dat studenten vrijwel allemaal een smartphone mee naar de les hebben (Sumuer, 2021) en dat zij negatieve gevoelens ervaren als zij hun smartphone niet binnen bereik hebben (Wood et al., 2018). Hoewel je smartphones kunt gebruiken om studiedoelen te bereiken, blijkt ook dat studenten worden afgeleid door berichten via social-media e.d. of nieuwsberichten (Chen & Yan, 2016). Het roept de vraag op wat we weten van smartphonegebruik in het hoger onderwijs en of daar in navolging van het primair en voortgezet onderwijs ook een smartphoneverbod moet komen? In deze publicatie van het Lectoraat Teaching Learning & Technology| Hogeschool Inholland, ben je in 7 minuten 'bijgepraat' over het toestaan of verbieden van Smartphone-gebruik in het hoger onderwijs.
DOCUMENT
De Catshuisregeling voor gedupeerde ouders van de kinderopvangtoeslagaffaire stemt in het geheel niet positief. De doelstelling, een snelle genoegdoening, is voor het merendeel van de ouders buiten bereik. Ouders worden opnieuw vermalen, omdat de regeling geen rechtszekerheid biedt vanwege een gebrek aan heldere beslissingscriteria. De helft van de aanvragen is afgewezen. Met name de ouders met een complex dossier met een schade boven € 30.000 wacht een lange weg naar de Commissie Werkelijke Schade totdat hun werkelijke schade vergoed wordt. Niet duidelijk is welke schade in voldoende causaal verband staat en voor vergoeding in aanmerking komt. Daarbij hebben ouders voldoende rechtsbijstand nodig om hun zaak te onderbouwen, ook dat lijkt nu onvoldoende gewaarborgd. Het kabinet moet daarom met spoed terug naar de tekentafel.
LINK
Full text verkrijgbaar via link. Eén op de vijf huishoudens in Nederland heeft forse financiële problemen. Gemeenten, (wijk) professionals en vrijwilligers werken hard om deze huishoudens te ondersteunen. Vaak op een innoverende manier. Dat kan ook niet anders: de toenemende schuldenproblematiek, de krimp van het bereik en de beperkte budgetten dagen de partijen uit tot creatief denken en handelen. In ‘Schulden uit de knel?’ beschrijft en analyseert Platform31 een aantal uiteenlopende innovatieve aanpakken. Op basis van de analyse pleit Platform31 voor meer evidence-based werken, doorontwikkeling en kennisdeling.
LINK