Ronde tafel ORD2017 (Onderwijs Research Dagen), Antwerpen
DOCUMENT
Artikel over supervisie als middel tot bevordering van de beroepsbekwaamheid
DOCUMENT
Het borgen van het eindniveau is in het hbo een actueel en interessant vraagstuk. Wanneer opleidingen kunnen aantonen hoe studenten dit eindniveau binnen hun opleiding behalen, geeft dit het hbo-diploma waarde en biedt dit diploma de student een goede start van een mooie loopbaan. Er is echter ook veel vraag naar helderheid wat afstuderen precies betekent, welke rol onderzoek daarin speelt en wat de eisen zijn die aan een goed afstudeerprogramma worden gesteld. Naar aanleiding van het rapport Vreemde ogen dwingen van de Commissie Externe Validering Examenkwaliteit (2012), heeft de Vereniging Hogescholen een expertgroep samengesteld onder voorzitterschap van Daan Andriessen om een protocol te ontwikkelen dat opleidingen helpt een verantwoord afstudeerprogramma te ontwerpen. Dit artikel presenteert de belangrijkste boodschappen uit het protocol en biedt tevens enkele richtlijnen voor het construeren van beoordelingsformulieren voor afstudeerwerkstukken. We hopen met deze bijdrage opleidingen enkele handvatten te bieden voor het (her)ontwerpen van het afstudeerprogramma en daarmee het borgen van het eindniveau
DOCUMENT
Studenten in het beroepsonderwijs leren op de werkplek om een goede beroepsuitoefenaar te worden. Beoordeling van het werkplekleren gebeurt vaak op de werkplek en door de werkplek. Dit promotieonderzoek wil in kaart brengen hoe werkplekopleiders de student beoordelen.
Praktijkgericht onderzoek door hogescholen is geworteld in de beroepspraktijk en gericht op het verhogen van de kwaliteit van de HBO-afgestudeerden, op het responsief houden van het onderwijs én op het innoveren van de beroepspraktijk. De innovatiekracht die de HBO’s genereren komt uiteindelijk via de afgestudeerde student vaker bij de grotere bedrijven terecht, dan bij de Middel en Kleine Bedrijven (MKB-ondernemingen). Veel innovatie in Nederland ontstaat in het MKB, juist dáár is de behoefte aan innovatiekracht groot en het R & D budget maar klein. Om hier verandering in te brengen zet HU in op het innovatietrainee programma. We beogen met het HU Innovatietrainee Programma (HIP) een win-win-win-win situatie, voor onderzoek, bedrijf, student en onderwijs. We versterken de HU onderzoeksgroepen, door structureel in te zetten op samenwerking met MKB en door studenten eerst in de afstudeerfase en aansluitend gedurende de trainee fase te verbinden aan het onderzoek. Het beoogd resultaat is een grotere impact van HBO onderzoek op maatschappelijke vraagstukken, waarbij de doorwerking van onderzoek in de samenleving wordt versterkt. Daarvoor is een omslag nodig in de samenwerking tussen onderzoek en onderwijs in de afstudeerfase, waarbij de verschillende visies op onderzoek en dat wat er nodig is om een bepaald eindniveau van beroepsbekwaamheid te behalen, geagendeerd moet worden. Ook is een verandering nodig in de samenwerking tussen HU onderzoek en bedrijven waardoor kennis en innovatieve technologie sneller bij het MKB terecht komt. Voor de studenten realiseren we een soepelere overgang van leren naar werken. In de pilot-fase van het innovatietrainee programma ligt de focus op opgaven gerelateerd aan Energie & Duurzaamheid, zodat een duidelijk thematisch verband voor bedrijven en studenten en onderzoek wordt gehanteerd, aansluitend op een belangrijk zwaartepunt van de HU. Het programma wordt ontwikkeld met het oog op toekomstige opschaling. De omvang van de pilot is twee jaar.
Studenten in het beroepsonderwijs leren op de werkplek om een goede beroepsuitoefenaar te worden. Beoordeling van het werkplekleren gebeurt vaak op de werkplek en door de werkplek. Dit promotieonderzoek wil in kaart brengen hoe werkplekopleiders de student beoordelen.Doel Het doel van dit promotieonderzoek is om het beoordelingsproces van werkplekopleiders in kaart te brengen en te analyseren. Door inzichten over dit proces te ontwikkelen en de huidige praktijk te analyseren willen we sterke en zwakke kanten van dit proces identificeren om zo bij te kunnen dragen aan de ondersteuning van werkplekopleiders. Implementatie Op basis van de resultaten van dit promotieonderzoek kunnen interventies ontwikkeld worden waarmee beoordelaars ondersteund kunnen worden in het beoordelen van het functioneren van studenten in de beroepspraktijk. Resultaten Ronde tafel-presentatie (2017). Beroepsbekwaamheid beoordelen: zicht krijgen op beslissingsprocessen van beoordelaars op de werkplek. Onderwijs Research Dagen 2017 Paperpresentatie (2017). Supervisor assessment of performance at the workplace in vocational education deconstructed. European Conference of Assessment in Medical Education 2017 Paperpresentatie (2018). Understanding how educators at the workplace reach judgements when assessing students’ professional performance. European Association for Research on Learning and Instruction – Special Interest Group 1 2018 Proefschrift (2023) met titel Understanding how workplace educators assess student performance (verdediging 30 juni 2023). Looptijd 01 september 2016 - 01 september 2020 Aanpak Dit promotieonderzoek betreft een samenwerking tussen de OU en het lectoraat Beroepsonderwijs. De promotor vanuit de OU is prof. dr. Elly de Bruijn (ook lector Beroepsonderwijs), en de co-promotor vanuit het lectoraat Beroepsonderwijs is dr. Liesbeth Baartman. Tijdens dit promotieonderzoek nemen we interviews af en doen we een literatuurreview om in beeld te brengen wat er al bekend is in theorie en praktijk. Daarna doen we een longitudinale case study om het beoordelingsproces van werkplekopleiders gedurende de stage in kaart te brengen.