Een goede docent is vakinhoudelijk deskundig en didactisch vaardig. Maar hij heeft ook een morele taak: eraan bijdragen dat kinderen en jongeren als mens kunnen floreren. Of die vorming slaagt, hangt mede af van het karakter van de leraar. Dat roept spannende vragen op. Kunnen we het karakter van de leraar professionaliseren? Welke karaktereigenschappen verwachten we van een voorbeeldige docent? Hoe kan de lerarenopleiding het beste bijdragen aan de vorming van ‘leraren met karakter’? Beroepsethiek schrijft geen dwingende regels voor, maar stimuleert leraren(opleiders) om samen systematisch over deze vragen na te denken en didactiek te ontwikkelen, waardoor onderwijs aan morele kwaliteit wint.
DOCUMENT
Dat beroepsethiek een belangrijke pijler is van sociale professies zal niemand willen betwijfelen, maar wat betekent dat eigenlijk
DOCUMENT
Educatieve uitgave Bedrijfsethiek voor HBO Doelgroepen: HEO, HTO, HBO Personeel en Arbeid, Hoger Hotel Onderwijs, Hoger Toerisme Onderwijs, HBO Educatieve Opleidingen Mens en Maatschappij. Hoofdstukken over: - Ethiek - Waarden en normen - Ethische stelsels - Ethiek als proces - Beroepsethiek - Bedrijfsethiek en MVO - Bedrijfscode en Integer management - Ethiek en Marketing - Ethiek en Reclame - Ethiek en HRM/Personeelsbeleid - Ethiek en Horeca - Ethiek en Toerimse - Mensenrechten en Bedrijfsleven - Stappenplan ethiek - Debatteren over ethiek
DOCUMENT
Methode voor levensbeschouwing en godsdienst voor de basisvorming, klas 3. H1 Popmuziek H2 Humanisme H3 Relaties H4 Sport H5 Beroepsethiek H6 Beroepshouding
DOCUMENT
Full text via link. Sociaal werk is een beroepspraktijk die wordt gekenmerkt door idealen in vele soorten en maten. Een belangrijke reden voor deze veelheid is dat het werk zich richt op de wisselwerking tussen enerzijds het individu of de groep en anderzijds de sociale en maatschappelijke omgeving. Idealen binnen het sociaal werk kunnen overhellen in grofweg drie verschillende richtingen: cliënt, context en professional.
LINK
full text via link. Beroepsethiek kan worden onderscheiden in drie vormen: smalle, brede en fundamentele beroepsethiek (vgl. De Jonge 1995, 2011). Sociaal werkers opereren in ethisch opzicht professioneel wanneer hun beroepsmatig handelen gebaseerd is op het waardefundament van de beroepsidentiteit (fundamentele beroepsethiek). Daarnaast moeten zij op basis daarvan rekening houden met de morele geladenheid van al hun doen en laten (brede beroepsethiek). Specifieke morele vraagstukken moeten zij ten slotte met de vereiste zorgvuldigheid benaderen (smalle beroepsethiek).
LINK
Full text via link. Sociale professies zijn niet of nauwelijks afhankelijk van gereedschappen of instrumenten. De sociale professional is in feite zijn eigen instrument (NVMW 2006, Phorza 2009). Dat instrument moet op de juiste wijze zijn afgesteld: de professional moet beschikken over de juiste morele kwaliteiten of deugden. Deze morele kwaliteiten staan centraal in de deugdethiek.
LINK
Full text beschikbaar met HU-account. Recensie van Handboek Ethiekondersteuning. De morele spanningsvelden in het sociaal werk nemen de laatste jaren alleen maar toe, en de recente transities en transformaties hebben de dilemmadichtheid en handelingsverlegenheid alleen maar vergroot. Veel sociale professionals ervaren dan ook de behoefte aan ondersteuning op het vlak van beroepsethiek. Een recente publicatie biedt wat de titel belooft: een handboek waarin de belangrijkste aspecten van praktijkgerichte ethiekondersteuning voor zorgprofessionals aan de orde worden gesteld. Achtereenvolgens wordt aandacht besteed aan de achtergronden van ethiekondersteuning (het waarom en waartoe), de verschillende werkvormen die daarvoor beschikbaar zijn (zoals advisering, moreel beraad en scholing), de benodigde expertise voor ethiekondersteuning, het verankeren van ethiekondersteuning in de organisatie, en de rol van de leiding hierbij.
MULTIFILE
Methode voor levensbeschouwing, voor klas 3 van VMBO. Hoofdstukken over schoonheid en uiterlijk, dood, sport, God, relaties, beroepsthiek en beroepshouding.
DOCUMENT