In dit essay wordt de invloed van het proces van Europese integratie op de beroepspraktijk belicht: welke opleidingen worden geraakt door de beleidsontwikkelingen in Brussel, en welke beroepen en vakken worden er in de praktijk door beinvloed? Tevens wordt stilgestaan bij mogelijke ontwikkelingen in de toekomst ten aanzien van deze onderwerpen
Ervaringskennis zijn persoonlijke ervaringen die gebruikt kunnen worden als kennisbron voor persoonlijke ontwikkeling en beroepsontwikkeling. In het bijzonder gaat het om ervaringen die de kwaliteit van leven beïnvloeden. Denk daarbij aan trauma, ziekte, beperkingen of armoede. Dit project gaat over ervaringskennis in mensgerichte beroepen zoals sociaal werk en verpleegkunde.Evenementen Maandag 22 mei 2023 Conferentie Experiential Knowledge in the Spotlight Vilnius, Litouwen Dinsdag 23 mei 2023 Seminar Working with Experiences in Higher Education Vilnius, Litouwen Meld je aan Nieuwsbrieven Doel Met 12 onderwijsinstellingen in 9 verschillende landen en hun lokale partners gaan we op verschillende manieren werken aan integratie van ervaringskennis in het onderwijs van sociaal werk en verpleegkunde-opleidingen. Relevantie Het project levert bouwstenen om ervaringskennis goed te integreren in gepersonaliseerd en inclusief onderwijs. Resultaten Een overzicht van de belangrijkste principes en aanbevelingen voor hoe ervaringskennis en ervaringsleren in het curriculum ingebouwd kunnen worden. Digitale gids met didactische en pedagogische methoden Training- en coaching toolkits voor docenten en ervaringsdeskundigen Website die dient als digitaal open access platform met literatuurbronnen, e-learning programma's en toolkits. Looptijd 01 december 2021 - 30 november 2024 Aanpak We creëren een structuur voor samenwerking met alle partners We delen en ontwikkelen kennis We bouwen aan een duurzaam netwerk dat kan worden voortgezet nadat het project is afgelopen Downloads en Links
Binnen de opleiding Social Work wordt ervaringskennis onder studenten beter benut door een daartoe ingericht leerlandschap. Zo zijn er bijzondere leerteams waar studenten worden begeleid in het verkennen van hun persoonlijke ervaringen en mogelijke professionalisering daarvan ten behoeve van de beroepsontwikkeling. In dit project begeleiden twee onderzoekers en drie docenten van Social Work afstudeerders in hun deelname aan de Innovatie Kring Sociaal Werk ‘werken met ervaringskennis en -deskundigheid: what’s in it for me?’Doel Met dit project wordt een leerlandschap gecreëerd dat ervoor zorgt dat de leeronderdelen voor studenten met ervaringskennis op elkaar afgestemd zijn. Resultaten Uit eerder recent onderzoek blijkt dat een groot deel van de studenten kampt met ingrijpende of traumatische ervaringen. Deze studenten blijven echter gemakkelijk ongezien binnen de opleiding. Het leerlandschap en de betrokken docentbegeleiders beogen juist deze studenten te verwelkomen en samen met hen te leren van hun ervaringen. Zo bestaan er een Peer Support Groepen en is er een bijdrage geleverd aan Tijdschrift Begeleidingskunde. Looptijd 01 september 2018 - 31 december 2021 Aanpak Er is een nauwe samenwerking tussen docenten, onderzoekers en studenten van opleidingen Social Work, Verpleegkunde studies en de programmalijn binnen het lectoraat Participatie Zorg en Ondersteuning.
Platform Stad en Wijk is een samenwerkingsverband van lectoraten dat inzichten en oplossingen aandraagt voor complexe maatschappelijke vraagstukken in steden en wijken. We doen praktijkgericht onderzoek naar de leefbaarheid in stadswijken, samen met direct betrokkenen. Vanuit een sociaal perspectief richten we ons op het bevorderen van een gezonde, duurzame en veilige leefomgeving voor mensen in alle levensfasen. Dit sluit aan op de missie Leefstijl en Leefomgeving (KIA Gezondheid en Zorg) en het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid. De nadruk van het onderzoek ligt op de interactie tussen de fysieke omgeving (openbare ruimte, woningen, groen) en het stadsleven (gedrag, samenleven). De stadswijk is de plek waar beleid, ondernemerschap en bewonersinitiatieven samenkomen en waar een grote diversiteit aan partijen gezamenlijk op zoek gaat naar situationele oplossingen. Het is het ideale schaalniveau voor actie: klein genoeg voor nabijheid, betrokkenheid en integraal denken en groot genoeg voor betekenisvolle interventies. Het platform is een actief netwerk van lectoraten die nauw samenwerken op gebied van kennisontwikkeling en kennisuitwisseling met elkaar, het onderwijs en de beroepspraktijk. Voor de kennisontwikkeling schrijven we gezamenlijke onderzoeksaanvragen, vormen we onderzoeksconsortia, en doen we interdisciplinair en steden-vergelijkend onderzoek. We werken hierin onder andere samen met gemeenten, welzijnsorganisaties, woningcorporaties en bewoners. Kennisoverdracht naar deze partners gebeurt op praktische en toegankelijke wijze. Voor de kennisuitwisseling is een infrastructuur opgebouwd met een website, sociale media-kanalen, nieuwsbrief, publicaties, en interactieve bijeenkomsten. We behandelen inhoudelijke thema’s over de stadswijk, maar ook vernieuwende (kwalitatieve) onderzoeksmethodieken. Zo dragen we bij aan de beroepsontwikkeling en expertiseversterking van (aankomende) urban professionals en een herkenbare positie van lectoraten in het veld van onderzoek, praktijk en onderwijs. Aan onze bijeenkomsten nemen praktijkprofessionals, ambtenaren, bewoners, onderzoekers en studenten deel. Alles overziend vormt Platform Stad en Wijk een sterk netwerk van lectoraten die elkaar inspireren en gezamenlijke ambities hebben voor de toekomst.