Het veilig en autonoom regelend PV-laadplein met DC-distributie (VAP-DC) is een project waarin het ontwerpen, bouwen, testen en operationeel maken van een DC-netwerk (gelijkspanning) wordt aangetoond.Het systeem op het parkeerdek kan zonder AC (wisselspanning) opereren zoals het verzorgen van verlichting, het elektrische laden en ontladen van EV’s (Electrical Vehicles), waaronder het overbrengen van elektrische lading van de ene naar de andere(n). Het PV-(Photo Voltaic)systeem zorgt voor de energie, en kan het DC-microgrid ook zelf activeren, waardoor een autonoom systeem ontstaat.Het systeem werkt geheel autonoom (A) met een eigen zeer snel reagerend congestiemanagementmethode, modulaire Droop Rate Control strategie. In dit ontwerp is als extra veiligheid een safetywire voorzien, waar de AFE (Active Front End), laadvoorzieningen en PV-systeem op zijn aangesloten.Eventueel kan de AFE worden ingeschakeld, zodat er een bi-directionele vermogenstransfer kan plaatsvinden tussen de twee geïsoleerde AC- en DC-netten.Het TN-S stelsel met een PE-draad voor veiligheid en afvoer van hoogfrequente stromen, en een aparte aarde, is de beste methode om een veilig, autonoom, droop rate controlled grid te maken. Metingen met ingebouwde referentie-elektrode voor onderzoek naar mogelijke zwerfstromen, laat geen verband zien met het wel of niet actief zijn van de PV-panelen en/of de laadpalen. Een verklaring hiervoor kan zijn dat de lekstromen die ontstaan via de stalen constructie goed worden afgevoerd.Aangetoond is dat het DC-grid zowel zelfstandig als naast het AC-grid kan bestaan om energie te leveren voor DC-producten zoals bidirectionele EV-laadplaatsen en verlichting zodat er een nieuw instrument beschikbaar is om de energietransitie te realiseren. Dit onderzoek toont aan dat het mogelijk is om in Nederland gelijkstroominstallaties breed uit te rollen.Met leden van de normcommissie NEN TC 64 binnen het onderzoekteam en de commissie zelf is het ontwerp en de realisatie van de onderzoekinstallatie uitvoerig besproken. Deze pilot vormt daarmee een belangrijke basis voor verdere normering van DC-installaties in de NEN 1010 en NPR 9090. Verder onderzoek is nodig om deze norm en regelgeving breed in te passen.Dit onderzoek biedt onderbouwing bij de verdere ontwikkeling van actieve gelijkstroominstallaties.Er is grote interesse van diverse bedrijven en (overheids-)instanties naar de ervaringen en oplossingen die het onderzoek bracht. Hierdoor ervaarde het projectteam de nut en noodzaak dat er onderzoek gedaan wordt naar systemen die de huidige overbelastingsproblemen kunnen minimaliseren of om in ieder geval alternatieven aan te kunnen bieden.
De sociale veiligheid wordt zowel personeel als bezoekers merendeels positief beoordeeld. Echte knelpunten in de zin van lokale situaties waar nodig iets aan moet gebeuren zijn niet uit het onderzoek gebleken. Wel is er een meer algemeen knelpunt uit het onderzoek naar voren gekomen ten aanzien van de sociale veiligheid: dit ligt in het parkeren voor personeel met avond- en nachtdienst. Deze medewerkers beoordelen de veiligheidssituatie op het buitenterrein negatief en willen liever in de garage parkeren omdat ze dat veiliger vinden.Ten aanzien van de verkeersveiligheid zijn er wél enkele knelpunten in de zin van lokale situaties waar nodig iets aan moet gebeuren uit het onderzoek gebleken. De knelpunten betreffen de verkeerscirculatie in de garage: het tegen de aangegeven rijrichting inrijden na het passeren van de slagboom, de verkeerde oriëntatie van parkeervakken in een tweetal parkeerzones en de tekorten in de zichtbaarheid van de aangegeven verkeerscirculatie. Deze knelpunten hangen in zekere mate samen met de overzichtelijkheid, oriëntatiemogelijkheden en bewegwijzering in de garage. Dit zijn factoren die ook op de sociale veiligheid invloed hebben. Verlichting is NIET het knelpunt in de veiligheidsbeleving. Dat is eerder de stilte, dat wil zeggen de afwezigheid van andere gebruikers op stille uren.Uit het onderzoek zijn geen knelpunten of wensen voor maatregelen op specifieke plekken gekomen; de klachten en opmerkingen gelden op hoofdlijnen voor de gehele parkeervoorziening (buitenterrein, garage). Aanpassing van verlichting op specifieke plekken is niet aan de orde. Voor het gehele buitenterrein en voor de gehele garage zal desgewenst een nieuw verlichtingsconcept moeten worden ontwikkeld.Indien ervoor gezorgd kan worden dat het buitenterrein na afloop van het bezoek uur ‘s avonds geheel (of vrijwel geheel) leeg is, is het mogelijk om een nieuw verlichtingsconcept door te voeren op het terrein, dat uitgaat van (veel) minder verlichting. Dit voorkomt verspilling van energie terwijl tegelijkertijd niemand er last van heeft, omdat niemand meer op het buitenterrein hoeft te zijn. ‘Dynamisch dimmen’ heet dit concept. Wanneer er ondanks aanpassingen in de parkeerregeling toch mensen op het buitenterrein moeten zijn, schakelt de verlichting weer op. Ook in de garage kan dit concept worden doorgevoerd.Het is een voordeel dat het Deventer Ziekenhuis de parkeervoorzieningen volledig zelf exploiteert (geen exploitatie door een externe partij). Dat geeft de mogelijkheid om een deel van de plaatsen in de garage toe te wijzen aan personeel. (Bij exploitatie door een externe partij zal deze eisen dat de garage in zijn geheel voor bezoekers beschikbaar is, omdat die de hoogste tarieven betalen).Wanneer er in de garage voldoende plaatsen beschikbaar zijn voor personeel met avond- en nachtdienst, ontstaat de situatie dat na afloop van het bezoekuur ’s avonds het buitenterrein (vrijwel) leeg is en kan daar met gerust hart het concept ‘dynamisch dimmen’ worden toegepast.Bewegwijzering, oriëntatiemogelijkheden en kleurstelling zijn bijkomende aspecten die de veiligheidsbeleving mede bepalen. Bezoekers waarderen deze aspecten laag, met name in de garage. Het personeel ziet in deze bijkomende aspecten minder een probleem. Door deze aspecten aan te pakken, is te verwachten dat de veiligheidsbeleving van bezoekers (nog) verder toeneemt.
MULTIFILE
In het project onderzoeken we hoe je mensen op de werkvloer kan helpen om zich digitaal veiliger te gedragen door middel van gebruikersgericht ontwerp.Doel Het doel van dit project is om een gebruikersgerichte aanpak voor bruikbare cybersecurity ontwikkelen op basis van wetenschappelijk inzichten over gedrag en design, toegepast op de praktijk. Resultaten Het resultaat zal een handelingskader zijn die een weergave geeft van een gebruikersgerichte aanpak om te komen tot bruikbare cybersecurity. Het is een handige manier om te begrijpen hoe digitale handelingen veiliger gemaakt kunnen worden door het ontwerp van beveiligingsmaatregelen Looptijd 01 oktober 2022 - 01 oktober 2023 Aanpak Aan de hand van een praktijkopdracht en literatuur worden inzichten verworven in bruikbare cybersecurity. Deze inzichten worden gebruikt als leidraad voor het creëren van gebruiksvriendelijke ontwerpen tijdens een co-creatie sessie met experts. De ontwerpen die hieruit voortkomen worden getest en de opgedane kennis wordt in een bredere context gezet.
Honden en paarden worden vanwege hun fysieke- en karaktereigenschappen ingezet voor opsporing, speurwerk en beveiliging/surveillance. Niet elke hond of paard heeft de juiste eigenschappen en mogelijkheden die het geschikt maken voor deze taken. Er vindt een zorgvuldige selectie en gedegen opleiding plaats alvorens de dieren in de praktijk aan het werk gaan. Veel dieren hebben daarbij ook een hechte band met hun (be)geleider of berijder. Daar wordt gezocht naar een juiste match waarbij alles draait om vertrouwen. Onderzoek naar gedrag van honden en paarden heeft uitgewezen dat met gedragstesten het karakter van honden en paarden gemeten kan worden en daarmee een belangrijke bijdrage kan leveren bij het selectieproces. Naast het gedrag kunnen ook fysiologische stress responsen een aanvulling zijn. Met sensoren kan de reactie van een dier op uitdagingen in de omgeving en interactie met mensen nauwkeurig gemonitord worden. In de opleiding en wanneer de honden en paarden aan het werk gaan wordt veel van ze gevraagd. Met een arbeidscontract voor onbetaalde tijd is het dan ook belangrijk dat het welzijn van de dieren voldoende aandacht krijgt. Wat is de maximale belasting per dag en hoe is de verdeling ‘vrije’ tijd en ‘werk’? Het doel van dit project is om met het werkveld en technologiebedrijven te inventariseren waar mogelijkheden en kansen liggen om de selectie, opleiding en het werken in de maatschappij voor honden en paarden voor opsporing, speurwerk en beveiliging/surveillance verder te optimaliseren ten einde het welzijn van de dieren te blijven waarborgen.
Door de krapte op de arbeidsmarkt groeit de vraag naar technische oplossingen om taken van mensen te kunnen overnemen. Onder andere in de beveiligingsbranche is er grote schaarste aan personeel. Sorama is een bedrijf dat akoestische camera’s maakt dat ongewone omgevingsgeluiden (geluidsanomalieën) kan detecteren, analyseren, en visualiseren. Een akoestische camera is een sensor met meerdere gerichte microfoons die in een normaal camerabeeld kan aangeven waar een bepaald geluid zich bevindt en met welke intensiteit. Dit systeem passen zij toe in voetbalstadions en uitgaansgebieden. Avular is een bedrijf dat rijdende robots en drones maakt voor inspectietoepassingen. Samen willen zij een robot maken die met behulp van akoestische- en videocamera’s surveillance taken kan uitvoeren. Sorama en Avular zijn met Fontys Engineering, Lectoraat Mechatronica & Robotica in contact gekomen om te onderzoeken welke nieuwe technologieën toegepast kunnen worden om een robot deze surveillance taak te laten volbrengen. Uitdagingen zijn: • Hoe kunnen we herkennen waar een specifiek geluid zich bevindt ten opzichte van de robot? • Hoe kunnen we hier naar toe rijden? • Hoe kunnen we de informatie van verschillende sensoren (beeld en geluid) gebruiken om te identificeren wat de oorzaak is van het geluid en wat zou het gedrag van de robot moeten zijn afhankelijk van de situatie? Het Lectoraat Mechatronica & Robotica heeft jarenlang ervaring met onderzoek op het gebied van mobiele robots en doet onderzoek naar de technologieën die in dit project van toepassing zullen zijn zoals: robot navigatie, sensor fusie, object detectie en AI. Gezamenlijk hebben de partners alle technische kennis in huis om dit project tot een goed einde te brengen en kennis op het gebied van ieders expertise aan elkaar over te dragen.