10 belangrijke trends in last mile bezorging
DOCUMENT
De sterke groei van b2b, b2c en c2c e-commerce zorgt echter voor nieuwe problemen op logistiek vlak. De straten worden drukker door rondrijdende bestelauto’s, er is meer vervuiling, verkeersonveiligheid en geluidsoverlast. E-commerce zorgt voor meer leveringen in steden, en dat onder grote tijdsdruk. Welke innovaties zijn nodig om de situatie te verbeteren? Wat zijn de tien belangrijkste trends in last mile bezorging?
DOCUMENT
Naar een Toegankelijk en Duurzaam Landelijk Mobiliteitssysteem: De Kracht van Community Building, Micrologistiek en Peer-to-Peer Deelmobiliteit. In landelijke gebieden zijn mobiliteitsproblemen een groeiende uitdaging door afnemend openbaar vervoer en grote afstanden tot voorzieningen. Dit kan leiden tot vervoersarmoede en sociale isolatie. Ook is het toenemende aantal logistieke bewegingen ongewenst voor de leefbaarheid binnen woonkernen. Dit onderzoek verkent een geïntegreerde aanpak waarin community building, micro-logistiek en peer-to-peer (P2P) deelmobiliteit samenkomen om een duurzamer en inclusiever mobiliteitssysteem te ontwikkelen, dat bovendien de sociale cohesie van inwoners versterkt. Gemeenschappen spelen een cruciale rol in sociale veerkracht en collectieve zelforganisatie. Community building gaat verder dan het verbinden van mensen; het vereist strategische interventies om sociale structuren te versterken, sociaal kapitaal op te bouwen en duurzame samenwerking te stimuleren. Onderzoeken suggereren dat vertrouwen en gemeenschapswaarden een positieve invloed hebben op duurzame mobiliteitsoplossingen. Binnen dit project zullen wij onderzoeken op welke wijze een actieve community opgebouwd en gefaciliteerd kan worden die in hoge mate zelf-organiserend is en bezorgingen en autodelen omarmt. Het onderzoek combineert kwalitatieve en kwantitatieve methoden. Via interviews, focusgroepen en enquêtes brengen we behoeften, gedragsdrempels en bestaande gemeenschapsstructuren in kaart. Op basis van deze inzichten formuleren we concrete strategieën voor community-driven mobiliteit. In sessies met inwoners, ondernemers en gemeenten worden deze concepten verder beoordeeld en geoptimaliseerd. De resultaten bieden handvatten voor sociale, technologische, juridische, beleidsmatige en organisatorische ontwikkeling. Dit project levert daarbij een concreet model voor community-based mobiliteit en logistiek dat als basis dient voor verdere opschaling. De opgedane kennis wordt door het consortium gebruikt om een grotere vervolgaanvraag te formuleren. Met deze aanpak bouwen we aan realistische, haalbare oplossingen die bijdragen aan een toegankelijk en duurzaam landelijk mobiliteitssysteem.
De slimme stad van de toekomst is een stad met drones. In toenemende mate onderzoeken aanstormende tech-bedrijven hoe ze businesscases kunnen maken van drone-diensten in uiteenlopende toepassingen. Denk aan bezorgdrones, drones voor landbouwbewerking, drones voor gebouwinspectie, drones om zonnepanelen schoon te maken, of drones die spoedbezorgingen uitvoeren in de medische sector. Er is een enorm technologisch enthousiasme onder ontwerpers van drone-toepassingen om tot waardevolle producten en diensten te komen. Tegelijkertijd staat dat in schril contrast met zorgen en wantrouwen onder burgers rondom belangrijke publieke waarden, zoals privacy, veiligheid, duurzaamheid en leefbaarheid. Voornaamste uitdagingen hierbij zijn dat burgers zich weinig kunnen voorstellen bij drone-toepassingen, ze zich onvoldoende geëquipeerd voelen mee te denken over hoe een slimme stad met drones eruit moet zien, en dat drone-ontwikkelaars onvoldoende zicht hebben op de ethische vraagstukken van de burgers die voortvloeien uit dronetoepassingen. Er wordt veel onderzoek gedaan over burgers, maar niet met burgers. Gezien de snelle technologische ontwikkelingen is het stellen van juridische- of beleidskaders een onvoldoende werkbaar antwoord, en is er vooral behoefte aan ‘moral design’ als belangrijke bouwsteen voor innovatie. Zodoende staat in dit projectvoorstel de volgende onderzoeksvraag centraal: Welke designprincipes voor drone-toepassingen in de openbare ruimte ontstaan wanneer je burgers als co-designer betrekt bij het ontwerp ervan? Hiertoe hebben we een breed consortium opgezet rondom Brainport Eindhoven waarbinnen drone-ontwikkelaars, onderzoekers en burgers samen kunnen ontwerpen, op basis van drie verschillende dronetoepassingen1 om zodoende te komen tot designprincipes voor civiele dronetoepassingen die passen bij een slimme stad van de toekomst. Om het voorstellingsvermogen zo goed mogelijk op te rekken, wordt gebruik gemaakt van VR-technologie in een zogeheten Moral Lab in het Stadslab Eindhoven. Studenten van ROC Tilburg, Fontys Eindhoven en Technische Universiteit Eindhoven staan centraal binnen dit project, en werken onder meer samen in een Innovatiehub Digital Transformation (Fontys Hogescholen).
De bereikbaarheid van de Metropoolregio Amsterdam neemt af door toenemende vervoersstromen. Dit geeft druk op de logistieke kosten en het vestigingsklimaat voor bedrijven in de regio. Food is een belangrijke economische sector voor de regio (3,5 miljard toegevoegde waarde, 31 000 banen in de MRA) én heeft een groot aandeel in het wegvervoer (zo’n 30 % van het wegvervoer is agri-food gerelateerd). Het is dan ook logisch te denken aan logistieke innovaties die de efficientie van food-logistiek in de regio zouden kunnen vergroten om zodoende de logistieke druk te verminderen. Verschillende partijen in de regio denken aan mogelijkheden voor Logistieke Hubs of ontkoppelpunten of ketenregie-oplossingen (zoals ook gepropageerd door de Topsector Logsitiek voor een aantrekkelijk logistiek vestigingsklimaat). Deze innovaties blijven echter vaak uit: enerzijds omdat het bedrijfsleven pas bereid is te innoveren als het systeem vastloopt, anderzijds omdat nog te weinig gedetailleerd informatie beschikbaar is over logistieke stromen van en naar de verschillende bedrijven in de regio waardoor het lastig is de stap van een abstract logistiek ontwerp naar een werkelijke businesscase te maken. Om in de behoefte naar data te voorzien, voert HvA twee projecten waarin data worden verzameld van food-gerelateerde logistieke stromen. Deze KIEM Logistiek is gericht op het vertalen van de aanpak in deze projecten naar een methodiek die herhaalbaar en opschaalbaar is. Dat betekent toepasbaar: • in een ander geografisch gebied; • in een andere sector; • op een ander tijdstip. Op deze manier willen we bijdragen aan behoud van een logistiek aantrekkelijk vestigingsklimaat en een bereikbare regio. Het is de ambitie van de partners in dit project om via dit KIEM-project te zorgen dat wat we nu doen voor de foodsector in vervolgprojecten ook voor bijvoorbeeld bouwlogistiek, afvallogistiek en/of pakketbezorging uit te voeren. Om dit mogelijk te maken, is het nodig gedegen een aanpak en een programma van eisen vast te leggen voor de ontsluiting van deze data zodat ze bruikbaar worden voor bedrijven, overheden en onderzoekers in logstiek ontwerp (innovatie) en besluitvorming. De hoofdvraag van dit onderzoek luidt daarom: Hoe kunnen we logistieke data over goederenstromen (o.a. van voedsel) verzamelen en bruikbaar maken voor bedrijfsleven, overheid en onderzoekers bij het maken van logistieke ontwerpen en besluitvorming? Doelstelling Project / projectdelivarables: • Een methodiek en stappenplan voor dataverzameling; • Een protocol voor het opschonen van data zodat deze bruikbaar worden voor analyse; • Een programma van eisen voor data-ontsluiting zodat deze bruikbaar wordt voor bedrijven, overheden en onderzoekers die logistieke innovaties willen realiseren. Het onderzoek wordt uitgevoerd door Hogeschool van Amsterdam in samenwerking met Wageningen Environmental Research, Vereniging Herstructurering Food Center Amsterdam, SADC, Havenbedrijf Amsterdam en Gemeente Zaanstad.