A Europe-wide revival of the idea of bildung as a goal for education has been gaining momentum for a couple of decades. The main idea is that bildung enables teachers, researchers and policy makers “… to explore the ways in which education might be about something more than simply the transmission of our facts and values to the next generation,” to use a quote by Gert Biesta, the Dutch professor of educational theory and pedagogy at the University of Edinburgh. Others often narrow bildung down to a process of becoming a whole person or cultivating one’s self towards civic excellence. Those ideas come from an older tradition with bildung thinkers such as the 19th century Prussian minister of education, Wilhelm von Humboldt, who promoted bildung as a key objective of public education.
Educational policies in the Netherlands reveal that the current mainstream participatory approach to citizenship education jeopardises students’ autonomy. Especially in Dutch post-secondary vocational education, citizenship education has been shown to be mainly aimed at socialization: initiating students into tradition, internalising rules, societal norms and values. This article reports on the findings of a research project, which is grounded in the assumption that integrating Bildung, citizenship education and critical thinking is a promising way to grapple with the perceived overemphasis on socialization strategies. We justify the interrelationship of critical thinking, Bildung, citizenship education, and professional training from two perspectives – historical and contemporary. It is only by combining these concepts, we contend, that educational professionals can create teaching materials more geared to developing autonomy, and prepare students in vocational training to navigate the political and societal dilemma’s on the work floor. Furthermore, we also clarify our perspective by offering three educational principles, used in our project to guide the design of teaching materials, that form a context for integrating citizenship, critical thinking, and Bildung in vocational education. A practical illustration is subsequently discussed.
In this chapter Anouk Zuurmond explores the notion of Bildung. The chapter starts with a review of social literature on Bildung and an analysis of fundamental Dutch policy documents. It then describes a subsidised research project run by a consortium of two research-oriented universities, two secondary vocational education (mbo) institutions, and the HU University of Applied Sciences Utrecht, which attempts to move away of the aforementioned perspective.
Dit project stimuleert vmbo-leraren om van hun klas en school een plek te maken waar leerlingen onder begeleiding zichzelf kunnen vormen, tot mens, burger en professional. In professionele leergemeenschappen wisselen vmbo-leraren ervaringen en kennis uit over bildend onderwijs. Ook maken ze een lesontwerp om hun voorbeeldfunctie te versterken.
Dit project stimuleert vmbo-leraren om van hun klas en school een plek te maken waar leerlingen onder begeleiding zichzelf kunnen vormen, tot mens, burger en professional. In professionele leergemeenschappen wisselen vmbo-leraren ervaringen en kennis uit over bildend onderwijs. Ook maken ze een lesontwerp om hun voorbeeldfunctie te versterken. Doel Vmbo-docenten zijn dag in dag uit met de vorming van leerlingen bezig. De notie ‘bildung’ is echter nog weinig doordacht en uitgewerkt richting curriculum en didactiek. Ongeveer de helft van alle scholieren in het Nederlandse voortgezet onderwijs gaat naar het vmbo. Zij hebben toch ook recht op bildung? Daarom heeft dit project als doel om de vormende taak van het vmbo te versterken. Resultaten Per plg komen gemiddeld 7 tot 8 vmbo-docenten in totaal 6 keer bij elkaar. Tot april: thematische oriëntatie, speerpuntkeuze in eigen les of school, en ontwikkelen van bildende manier van werken. In april en mei experimenteren met lesontwerpen. Daarna evaluatie en opbrengsten delen. Looptijd 31 augustus 2020 - 08 juli 2022 Aanpak In de artikelen op de website van Bildung VMBO wordt uitgebreid onze werkwijze in de plg’s toegelicht. Denk aan ‘bildend’ makerschap en gebruik makend van de fasen van design thinking.
Dominante onderwijsbenaderingen zien de school als plaats waar je wordt voorbereid op later. Echter, de student leeft nu en in een complexe wereld waarin voorbereiding nooit af is. Wat betekent dat inzicht voor de docent-student-relatie?Doel Met dit onderzoek willen we bijdragen aan een verdere emancipatie van de leerling. Dit behelst dat we ruimte willen vergroten voor de existentiële vragen en ervaringen die de leerling bezig houden en de wijze waarop ze al op jonge leeftijd actief kunnen bijdragen aan de samenleving. Door dit te verbinden aan de rol van de leraar en praktijkervaringen van leraren leggen we de focus op de docent-student-relatie. Resultaten Koen verdedigt op 24 juni 2022 zijn proefschrift "Pedagogy of entanglement: a response to the complex societal challenges that permeate our lives" ("Pedagogiek van verstrengeling: een antwoord op de complexe maatschappelijke uitdagingen die ons leven doordringen…") aan de Universiteit Utrecht. Populaire samenvattingen van zijn proefschrift zijn te vinden onder deze links: populaire samenvatting Nederlands en populaire samenvatting Engels. De wetenschappelijke samenvattingen zijn eveneens te downloaden (zie hieronder). Een pdf of fysieke versie van het proefschrift zijn op te vragen bij Koen (k.r.wessels@uu.nl) Eerdere impressies van zijn onderzoek: Digitale HU-lezing juni 2020 en/of Podcast september 2020 rondom thema "Verstrengeling". Looptijd 01 maart 2018 - 28 februari 2022 Aanpak In de context van het onderzoek gaan we samen met docenten op zoek naar nieuwe manieren om leerlingen en de eigen rol als docent te zien. Hiertoe doet Koen biografische interviews en focusgroepen met een groep docentonderzoekers. Ook doet Koen literatuurstudie en bouwt hij voort op casuïstiek afkomstig uit zijn eigen projectmatige werk in het onderwijsveld verbonden aan De Bildung Academie.