Deze studie richt zich op bloggen op dagbladsites en de betekenis hiervan voor dagbladen. De centrale vraag van het onderzoek is hoe de praktijk van het bloggen op dagbladsites de journalistiek bij die dagbladen beïnvloedt. Hebben bloggers invloed op journalistieke producties, het werk van journalisten en de nieuwsselectie en -presentatie? Om vast te stellen welke invloed bloggers hebben die actief zijn op dagbladsites, zijn inhoudsanalyses uitgevoerd en vervolgens interviews gehouden met drie soorten bloggers: journalisten, expertbloggers en burgerbloggers bij vier landelijke dagbladen (Volkskrant, Trouw, NRC Handelsblad en De Telegraaf), één gratis dagblad (DAG) en twee regionale dagbladen (TCTubantia en AD/Utrechts Nieuwsblad). Daarnaast zijn er gesprekken gevoerd met redacteuren die verantwoordelijk zijn voor het blog-deel op de website.
DOCUMENT
Een aantal Fontys opleidingen/instituten maakt op dit moment gebruik van weblogs in hun onderwijs. Deze instituten maken op verschillende wijzen gebruik ervan en hebben vragen met betrekking tot de inzet van weblogs. Er is behoefte aan richtlijnen waarin zowel de didactische toepassingsmogelijkheden van weblogs als de technische en juridische aandachtspunten, keuzes, mogelijkheden en uitdagingen worden beschreven. Doelstelling van dit document is het bieden van handvatten voor Fontys instituten als zij overwegen met weblogs in het onderwijs aan de slag te gaan.
DOCUMENT
On the internet we see a continuously growing generation of web applications enabling anyone to create and publish online content in a simple way, to link content and to share it with others: wellknown instances include MySpace, Facebook, YouTube, Flickr, Wikipedia and Google Earth. The internet has become a social software platform sailing under the Web 2.0 flag, creating revolutionary changes along the way: the individual, the end-user, comes first and can benefit optimally from an environment which has the following keywords: radically user-oriented, decentralized, collective and massive. ‘An environment in which each participant not only listens, but can also make his own voice heard’: the Social Web. This document describes a brief exploration of this Social Web and intends to gain insight in possible fundamental changes this phenomenon is causing or might cause in our society. Particular attention will be paid to the impact of the Social Web on learning and education. For how do two apparently contrary developments touch and overlap? On the one side we have the rapid growth of technologies bringing individuals together to communicate, collaborate, have fun and acquire knowledge (social software). And on the other hand we have the just conviction within the world of education that young people should not only acquire knowledge and information, but should also have all kinds of skills and experience in order to meet social and technological changes deliberately, and prepare for a life long of learning.
DOCUMENT
Een gebeurtenis wordt steeds vaker live verslagen. Rampen, rechtszaken, sportwedstrijden en verkiezingen zijn online in tekst en beeld van minuut-tot-minuut te volgen. Wat doen journalisten om hun berichten geloofwaardig te maken? En welk effect hebben die pogingen op het publiek? Kortom: hoe ontstaat journalistieke geloofwaardigheid onder onmiddellijke omstandigheden? Doel Klassieke studies naar geloofwaardigheid kijken naar de afzender, het communicatiekanaal of de boodschap. Maar online zijn er ook netwerkeffecten die de geloofwaardigheid bepalen. Lezers gaan zelf aan de slag met de informatie die ze aangeboden krijgen. In dit promotieonderzoek stellen we dat geloofwaardigheid geen product is, maar een uitkomst van een proces tussen de journalisten en publiek. Het doel van dit onderzoek is om journalistieke strategieën van geloofwaardigheid vast te stellen en de acceptatie (of verwerping) door publiek te toetsen. Resultaten Dit onderzoek loopt momenteel. Na afronding vind je hier een samenvatting van de resultaten. Tijdens het onderzoek schrijft Sebastiaan van der Lubben blogs waaronder: Ik kwam, zag en deed verslag Onmiddellijkheid is subjectiever Genrevervuiling: liveblog KPN-storing Bloggen over boeven - maar hoe lang nog? Livebloggen in 280 tekens Looptijd 01 december 2018 - 01 december 2022 Aanpak In dit onderzoek worden drie methoden gebruikt: Genre-analyse (van liveblogs) Inhoudsanalyse (van gerealiseerde geloofwaardigheid) Semi-experimenten (naar geaccepteerde geloofwaardigheid)