Op 1 januari 2013 wordt de Wet Bestuur en Toezicht naar verwachting van kracht1. Na invoering van deze wet kunnen bedrijven gemakkelijker kiezen uit de one-tier board en de two-tier board als bestuursmodel. Shell heeft in 2005 het one-tier model ingevoerd en kan dus al de eerste balans opmaken. Ervaringen bij Shell en lessen voor bedrijven die volgen.
DOCUMENT
Anno 2012 voelt de RvC2 de invloed van internationalisering, meer wet- en regelgeving, de recessie, verscherpt extern toezicht en kritiek van onder meer media en stakeholders, aangemoedigd door de steeds vaker openlijk besproken schandalen (Peij, Bezemer, & Maassen, 2012). Daarnaast dient zich nadrukkelijk het one-tier board model als alternatief voor het in Nederland bekende two-tier model aan (Peij, 2010, p. 38). Deze ontwikkelingen maken de rol van de commissaris meer complex en uitdagend. Hoe kan de RvC in deze omstandigheden voldoende effectief worden of blijven? In de visie van de onderzoekers door inzicht te krijgen in de problemen die de RvC ervaart en in de oorzaken en mogelijke oplossingen die daarbij horen.
DOCUMENT
Interview met Stefan Peij in SC Online
DOCUMENT
The Maritime Spatial Planning (MSP) Challenge game: Short Sea Shipping (SSS) Edition is a table-top strategy board game, designed for policy-makers and stakeholders involved in MSP, short-sea shipping and the Blue Economy. It is a ‘serious game’, allowing the development of a better understanding of the issues involved in MSP through creative and imaginative role playing, taking into account the relevant professional and personal experience of the players. The authors present and discuss the use of the MSP Challenge board game to test how, and to what extent, the concept can help stakeholders understand Maritime Spatial Planning.
LINK
Talk by members of executive hospital boards influences the organizational positioning of nurses. Talk is a relational leadership practice. Using a qualitative‐ interpretive design we organized focus group meetings wherein members of executive hospital boards (7), nurses (14), physicians (7), and managers (6), from 15 Dutch hospitals, discussed the organizational positioning of nursing during COVID crisis. We found that members of executive hospital boards consider the positioning of nursing in crisis a task of nurses themselves and not as a collective, interdependent, and/or specific board responsibility. Furthermore, members of executive hospital boards talk about the nursing profession as (1) more practical than strategic, (2) ambiguous in positioning, and (3) distinctive from the medical profession. Such talk seemingly contrasts with the notion of interdependence that highlights how actors depend on each other in interaction. Interdependence is central to collaboration in hospital crises. In this paper, therefore, we depart from the members of executive hospital boards as leader and “positioner,” and focus on talk— as a discursive leadership practice—to illuminate leadership and governance in hospitals in crisis, as social, interdependent processes.
MULTIFILE
Artikel Stefan Peij in Het Financieele Dagblad
DOCUMENT
full text via link Waarom kies je voor deze strategie en niet voor een andere? Waarom denk je dat hier de meeste kansen liggen? Je zou denken dat strategische keuzes vergezeld gaan van een goede onderbouwing, maar in de praktijk zijn deze keuzes vaak meer gebaseerd op buikgevoel dan op gefundeerde argumenten. Terwijl een goede onderbouwing essentieel is om strategische keuzes te kunnen verantwoorden (‘decisional accountability’). Daarom hebben we de online tool ‘DUS!Board’ ontwikkeld als hulpmiddel voor marcom professionals: een routeplanner naar een goed onderbouwde, en dus verantwoorde beïnvloedingsstrategie.
DOCUMENT
Physical activity provides substantial health benefits yet physical inactivity is one of the most challenging problems of these days. Development in mHealth and eHealth applications, such as wearable technology, create vast opportunities but are still insufficiently used to promote sustainable physical activity. To enhance the development of such products, participation and cooperation of professionals with different knowledge and expertise is required. We developed a board game called COMMONS to enhance interdisciplinary collaboration in the design of health-related wearable technologies. In this paper we present the design process of COMMONS, results of the play sessions and discuss the future development of COMMONS and the possible implications within the field of Human-Computer Interaction.
DOCUMENT
Reflection on how we are approaching MSP & MSP Challenge community development: 69 board game sessions and 20 digital game sessions since Jan 2016 involving over 1650 participants
DOCUMENT
In 2012 werd, na een reeks aardbevingen in Groningen, door het kabinet, de provincie Groningen, negen gemeenten en de Nederlandse Aardolie Maatschappij (hierna verder: NAM) een kaderstellend pakket met maatregelen afgekondigd. Enerzijds diende met dit pakket de schade te worden vergoed die als gevolg van de gaswinning door de NAM is ontstaan. Anderzijds moet het vertrouwen van de inwoners worden herwonnen. Onderdeel van het pakket is de oprichting van de Stichting Economic Board Groningen (hierna verder: EBG) in 2015. Met de oprichting en de financiering van de EBG is een bedrag gemoeid van € 97,5 miljoen, waarvan € 65 miljoen afkomstig is van de NAM en € 32,5 miljoen van de provincie Groningen. De EBG wordt in het bestuurlijk akkoord een belangrijke taak toegedicht in de verbetering van het economisch perspectief voor Noord-Groningen na de schade die in het gebied is ontstaan als gevolg van de gasboringen van de NAM. Uit gesprekken kan worden afgeleid dat de provincie Groningen de financiering van de EBG ziet als subsidieverlening, zodat een toets aan de regels van bijvoorbeeld het aanbestedingsrecht achterwege is gebleven. De vraag is of die handelswijze correct is geweest. In dit artikel zal de totstandkoming en de financiering van de EBG worden onderzocht in het licht van de materiële kaders van het aanbestedingsrecht. Een juiste juridische kwalificatie van de financiering is van belang vanwege het doel om het vertrouwen van de inwoners van het aardbevingsgebied Groningen terug te winnen. Bovendien rechtvaardigt de hoogte van het bedrag dat met de oprichting en de financiering van de EBG is gemoeid een nader onderzoek naar de vraag hoe deze oprichting en de financiering zich verhouden tot het aanbestedingsrecht. Daarbij komt de vraag aan de orde waar zich op dat vlak knelpunten of juist kansen hadden kunnen voordoen. De stelling wordt verdedigd dat de aard en het karakter van de financiering van de EBG valt onder de reikwijdte van de term overheidsopdracht zoals deze in het aanbestedingsrecht is gedefinieerd. Dit betekent dat bij de oprichting van de EBG de algemene beginselen van het aanbestedingsrecht voorop hadden moeten staan, waaronder begrepen het transparantiebeginsel. In dit artikel staat de vraag centraal in hoeverre bij de oprichting en de financiering van de Stichting Economic Board Groningen het materiële rechtskader van het aanbestedingsrecht van toepassing was en in hoeverre sprake is van een aanbestedingsplichtige overheidsopdracht. Allereerst wordt de context van de EBG beschreven. Daarna volgt een kritische analyse van relevante aspecten van het aanbestedingsrecht in relatie tot de wijze waarop de EBG is gefinancierd en de juridische kwalificatie van deze financiering, zijnde subsidieverlening of het verstrekken van een opdracht. Daarbij worden ook recente veranderingen in het aanbestedingsrecht betrokken.
DOCUMENT