Broddelen is een stoornis in de vloeiendheid van de communicatie. In dit unieke (en eerste) handboek over broddelen worden na een terugblik in de historie van het onderzoek naar broddelen de belangrijkste kenmerken van broddelen en de comorbide stoornissen toegelicht. Het logopedisch onderzoek bij broddelen inclusief de bijbehorende onderzoeksinstrumenten en normering beslaan twee hoofdstukken. In het hoofdstuk therapie wordt een model voor behandeling beschreven waarover internationaal consensus over bestaat.
LINK
Het spreken van personen die broddelen of spreekproblemen ervaren ten gevolge van leermoeilijkheden vertonen overeenkomsten en verschillen die een indruk kunnen geven over de onderliggende linguistische processen
DOCUMENT
Taalproductieverstoringen in kinderen die broddelen of leermoeilijkheden hebben leiden tot een hoge frequentie normale niet-vloeiendheden. De vraag in deze studie was of het type normale niet-vloeiendheden in de kinderen die broddelen veroorzaakt werden door andere onderliggende causaliteit dan bij kinderen met leermoeilijkheden. Resultaten zijn verwerkt in het model van Levelt.
DOCUMENT
Onderzoek naar differentiaal diagnostische karakteristieken tussen broddelen en stotteren heeft geleid tot internationaal te gebruiken meetbare en onderscheidende spraakkarakteristieken.
DOCUMENT
Tot op heden bestond er geen onderzoeksinstrument dat betrouwbaar differentieert tussen broddelende en stotterende clienten. Een door de eerste auteur ontwikkelde test voor spraakmotorische controle op woordniveau is genormeerd en gevalideerd voor broddelende, stotterende sprekers en controles. Dit unieke instrument heeft een differentiaal diagnostische waarde binnen de vloeiendheidsstoornissen.
DOCUMENT
In dit document is het logopedisch onderzoek bij broddelen beschreven waarover internationaal consensus bestaat. Dit document is gepresenteerd op de website van de International Cluttering Association
DOCUMENT
DOCUMENT
De checklist broddelkenmerken is toegepast op een populatie (n=354) niet-vloeiend sprekende kinderen, kinderen met leermoeilijkheden en controles in de leeftijd 10;6 -12;11 jaar. Een aangepaste versie inclusief normering met diagnostische waarde is het resultaat
DOCUMENT
The Wallet story is een onderzoeksinstrument dat ontwikkeld is op basis van het "Busverhaal" van de Renfrew. Het instrument geeft inzicht in de narratatieve vaardigheden, de taalproductievaardigheden en de hoeveelheid normale niet-vloeiendheden binnen een naverteltaak.
DOCUMENT
Purpose: This case study is presented to inform the reader of potential speech, language, cognitive, and emotional characteristics in preadolescent cluttering. Method: This case study describes a 10-year-old boy who started to clutter during preadolescence. The case illustrates that, in some adolescents, cluttering can co-occur with temporary stuttering-like behavior. In this case, signs of disturbances in speech-language production associated with behavioral impulsiveness as a young child were noted. Speech, language, cognitive, and emotional results of the case are reported in detail. Results: The changes in fluency development are reported and discussed within the context of changes in the adolescent brain as well as adolescent cognitive and emotional development. While being unaware of their speech condition before adolescence, during preadolescence, the changes in brain organization lead to an increase in rate and a decrease in speech control. Given that the client had limited understanding of what was occurring, they were at risk of developing negative communication attitudes. Speech-language therapists are strongly advised to monitor children with cluttering signals in the early years of their adolescence.
DOCUMENT