In Nederland is steeds meer aandacht voor het versterken van de financiële competenties van burgers. Een van de interventies die daarvoor wordt ingezet is de budgetcursus. Het betreft meestal vijf of zes lessen waar deelnemers vaardigheden leren om beter om te gaan met geld. Er is echter weinig bekend over de effectiviteit van deze cursussen. In samenwerking met Avres, Werk en Inkomen Lekstroom, de gemeente Zwolle, de Sociale Dienst Drechtsteden en Buurtteams Utrecht hebben het lectoraat Schulden en Incasso van de Hogeschool Utrecht en leerstoelgroep Urban Economics van de Wageningen Universiteit daarom de effectiviteit van twee typen budgetcursussen onderzocht: de traditionele cursus en een op gedragswetenschappelijke inzichten aangepaste cursus. Bij de traditionele budgetcursus ligt de nadruk meer op de overdracht van kennis en vaardigheden, bij de aangepaste cursus is er meer aandacht voor het handelen van de cursisten in het dagelijks leven
DOCUMENT
In het kader van dit RAAK-onderzoek is een literatuurstudie gedaan naar de rol van motivatie bij financiële educatie. De centrale vraag voor het onderzoek was: In hoeverre dragen de interventies in de budgetcursus Grip op de Knip van MEEAZ bij aan vergroten van de motivatie v an de deelnemers en het verminderen van uitval uit deze training en een verbetering van de duurzame toepassing van hetgeen in de training geleerd wordt? In dit rapport worden de uitkomsten van het onderzoek beschreven en de succesfactoren als het gaat om het vergroten van de motivatie voor de budgettraining van MEEAZ gepresenteerd.
DOCUMENT
Het lectoraat Armoede Interventies heeft in 2018 een vervolgonderzoek uitgevoerd naar de eerste fase van de schuldhulpverlening in Amsterdam. We hebben in dit onderzoek specifiek gekeken in welke mate de dienstverlening methodisch, klantgericht en professional is opgezet en wordt uitgevoerd en dit vergeleken met de bevindingen uit de nulmeting die in 2015 is uitgevoerd. Daarnaast hebben we gekeken in welke mate er gebruik wordt gemaakt van de meest recente inzichten uit de wetenschap. Een belangrijke hoofdconclusie in dit vervolgonderzoek is dat het klantgericht en methodisch werken veel meer uitgangspunt vormen dan in 2014-2015 en dat er meer aandacht is voor evidence based werken.
DOCUMENT
In het onderzoek De effectiviteit van een budgetcursus bleek dat cursisten van Omgaan met geld vooruitgingen in hun financiële kennis en vaardigheden én financieel gedrag. Tijdens de doorontwikkeling kwam naar voren dat onder de betrokken partijen de behoefte leeft aan een budgetcursus voor specifieke doelgroepen, met name voor mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB) en statushouders.Doel Het doel van dit project is om het eerder ontwikkelde materiaal aan te passen zodat het geschikt is voor gebruik in schuldpreventiecursussen voor statushouders of mensen met een LVB. Resultaten Een aangepaste cursus Omgaan met geld waar bijvoorbeeld meer beeldmateriaal of uitleg over (financiële) gebruiken in Nederland wordt verwerkt. Looptijd 01 oktober 2019 - 30 september 2021 Aanpak Ter voorbereiding op de aanpassingen starten we met twee expertgroepen. Daarna gaan ontwikkeling en uitvoering hand in hand: we starten met de budgetcursussen en het materiaal wordt ter plekke ontwikkeld en aangepast. Cofinanciering Dit project wordt gesubsidieerd door het Ministerie van SZW en de Rabo Foundation.