Jacques Heijkoop ontwikkelde een methode om anders te kijken naar mensen met probleemgedrag: probleemgedrag dat ontstaat als iemand het gevoel heeft de invloed op zichzelf en zijn omgeving kwijt te raken. Kern van deze methode is dat de benadering en zijn werkvormen draaien om het persoonlijk ervaren van eigen invloed. Begeleiders worden door deze methode in staat gesteld om de kwaliteit van dagelijkse omgang en begeleiding te toetsen en te verbeteren. Exemplarisch is in deze module gekozen voor mensen met een (ernstige) verstandelijke handicap. Na enkele inleidende lessen, waarin de mens met een (ernstige) verstandelijke handicap en probleemgedrag centraal staat, maken studenten kennis met enkele centrale werkvormen uit deze methode, zoals het ontdekkend leren kijken, het functioneringsprofiel en transactionele analyse.
Dit rapport brengt met acht portretten initiatieven in de regio Utrecht in kaart, waarmee het onderwijs en/of het werk anders georganiseerd werd in een onderwijsinstelling. De volgende onderzoeksvraag stond hierbij centraal: Hoe zijn onderwijsinstellingen in de regio Utrecht hun onderwijs en/of werk anders gaan organiseren? Om deze vraag te beantwoorden, werden de volgende deelvragen bestudeerd: a. Wat was de aanleiding om anders te gaan organiseren? b. Op welke manier werd er anders georganiseerd? c. Hoe is het proces van het anders organiseren verlopen? d. Welke (eerste) resultaten heeft het anders organiseren opgeleverd?