© 2025 SURF
LINK
In dit rapport wordt verslag gedaan van een onderzoek naar de mening van gescheiden burgers over de Tremanormen geldend tot april 2013. Het onderzoek vond plaats in opdracht van de Raad voor Rechtsbijstand en het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen.
MULTIFILE
Conferentieboek van de Vlaams-Nederlandse PlanDag, georganiseerd op woensdag 21 en donderdafg 22 mei 2025.
DOCUMENT
Nederlandse binnensteden ondergaan ingrijpende transformaties om toekomstbestendig te blijven. De afname van de winkelfunctie dwingt gemeenten tot actie om leegstand en verloedering te voorkomen. Binnensteden transformeren naar “places to be” waar naast de winkelfunctie ruimte is voor wonen, ontspanning en maatschappelijke functies. Hoewel gemeenten de beschikking hebben over een heel palet aan juridische en financiële instrumenten, blijken deze op zichzelf onvoldoende om transformaties effectief te sturen. Succesvolle transformatie vraagt om een aanpak waarin gemeenten niet alleen de samenwerking zoeken met ondernemers, maar vooral met vastgoedeigenaren. Zij zijn immers cruciale spelers bij functiewijzigingen, investeringen en verkoop van vastgoed. De uitdaging voor gemeenten ligt in het ontwikkelen van een situationele handelingsstrategie: niet alleen weten welke instrumenten beschikbaar zijn, maar vooral begrijpen hoe en wanneer deze effectief ing 32 ezet kunnen worden. Deze paper betoogt dat de traditionele, passieve gemeentelijke rol plaats moet maken voor een actieve rol gericht op situationeel handelen. Gemeenten moeten het speelveld en de spelers doorgronden en zich positioneren als regisseur van het transformatieproces. De binnenstadsprofessional moet niet alleen beschikken over de juiste instrumenten, maar vooral het ‘spel’ kunnen spelen om de transformatie in goede banen te leiden.
MULTIFILE
Discussies over de ‘Smart City’ draaien vaak om technologieën die destad efficiënter moeten maken. Naast deze ‘control-room’-visie staantwee minder bekende benaderingen: ‘Smart Citizens’ zet technologiein om burgers meer zeggenschap te geven, terwijl de ‘Creative City’ destad beziet als ‘living lab’. Alle drie deze versies van de smart city biedenkansen om het werken aan de stad op nieuwe manieren vorm te geven,maar roepen ook vragen op.
DOCUMENT
In Rotterdam, net als in veel andere Nederlandse gemeenten, doen burgers steeds vaker aan digitale buurtpreventie. In buurtveiligheidsgroepen, zoals een zelf opgerichte WhatsAppgroep of een buurtgroep in de Veilige Buurtapp werken zij samen aan de veiligheid in de buurt. In deze studie naar de effecten van digitale buurtpreventie in Rotterdam reconstrueerden wij — aan de hand van beleidsstukken en interviews — eerst de aan dit materiële beleid ten grondslag liggende beleidslogica. Die gaat er vanuit digitale buurtpreventie leidt tot een verbetering van de veiligheid, veiligheidsbeleving en leefbaarheid in een deelnemende buurt, maar wordt dat effect in de Rotterdamse praktijk ook bereikt?
DOCUMENT
Het onderzoek Tussen Burgers en Recht Lokaal? dat in 2018 werd uitgevoerd onder wijkteams in Utrecht is een vervolg op het rapport Tussen Burgers en Mensenrechten Lokaal: Sociale Professionals over Toegang tot Zorg en Ondersteuning. In dit eerdere rapport van het lectoraat Toegang tot het Recht stelde lokale sociaal werkers en teamleiders vier belemmeringen in toegang tot zorg en ondersteuning vast. Deze belemmeringen waren: de beperkte toegang tot de specialistische zorg, een te hoge inschatting van de zelfredzaamheid van burgers, de onduidelijke grenzen tussen de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Wet langdurige zorg (Wlz) en een gebrek aan specifieke kennis en ervaring. Door middel van interviews met tien sociaal raadslieden zijn de belemmeringen nu ook vanuit een sociaal-juridische perspectief onderzocht. Uit dit onderzoek blijkt dat sociaal raadslieden een bescheiden rol spelen in het versterken van toegang tot het recht van cliënten in relatie tot zorg en ondersteuning. Tegelijkertijd is er een risico dat ze dit helemaal niet of minder doen vanwege hun relatie met de gemeente, indirect hun werkgever, of collega-sociale professionals met wie ze nauw samenwerken. Dit heeft, ondanks de belangrijke adviserende eerstelijns-rol van sociaal raadslieden, zijn weerslag op het waarborgen van mensenrechten voor de meest kwetsbare burgers in onze maatschappij.
DOCUMENT
De Amsterdamse Wmo-werkplaats heeft tussen 2009 en 2012 onderzoek verricht naar vijf beloftevolle outreachende praktijken. De resultaten laten zien wat burgers en sociaal werkers anders moeten doen om de transformatie van verzorgingsstaat naar participatiesamenleving tot een succes te maken. Dit is in de eerste plaats: voorkomen dat burgers in de meest kwetsbare situaties hieronder lijden. Het onderzoek is uitgevoerd onder leiding van het lectoraat Outreachend werken en innoveren van de Hogeschool van Amsterdam. De vijf onderzochte praktijken zijn: - Participatie jonge moeders - Daklozen in zelfbeheer - Project Loket"Verslaafden" - Maatschappelijk steunsysteem - Project Veilig en sociaal
DOCUMENT
Dit handboek is geschreven als supplement bij de scriptie ‘Communal forest gardens in urban environments in the Netherlands : an analysis of the benefits and succes factors’ in opdracht van Waterschap Limburg. In dit handboek zijn enkele resultaten beknopt vertaald in concrete stappen en adviezen voor actieve burgers. Voor burgers die het heft in eigen handen nemen en willen zorgen voor een leefbare en gezonde buurt en daarmee ook voor een leefbare wereld, voor nu en in de toekomst. Voor het schrijven van de scriptie zijn onder andere negen -veelal- (semi) openbare stedelijke voedselbossen in Nederland bezocht en is uitgebreid gesproken met de initiatiefnemers of coördinatoren van de locatie.
MULTIFILE