Dit boekje geeft de inaugurele rede van Wierd Koops weer waarin hij zijn visie op de toekomst geeft: welke nieuwe bedreigingen kunnen wij verwachten en hoe goed is Nederland hier op voorbereid
Crisismanagement speelt een grote rol binnen een zorginstelling. Het waarborgen van zorgcontinuïteit is hierbij van belang. Een optimaal georganiseerde crisisorganisatie is hier een onderdeel van. Livio haar crisisorganisatie is niet meer actueel. Om deze reden is er een vernieuwd crisisplan en crisisteam opgesteld naar aanleiding van onderzoeken. Om het crisisplan te kunnen implementeren en actueel te kunnen houden, is er een implementatieplan en een handleiding opgesteld, naast het vernieuwde crisisplan.
MULTIFILE
Interview met o.a. Menno van Duin. Bij een calamiteit staat de school volkomen onverwacht volop in de belangstelling, zowel bij medewerkers, leerlingen en ouders als in de pers en op sociale media. Daar moet je als school snel en adequaat op reageren. Hoe leid je de in- en externe communicatie in goede banen?
We bouwen hoger, dieper, groter en complexer, met nieuwe materialen, meer elektronica, meer smart en ook nog eens dichter op elkaar. Voor hulpverleners worden gebouwen steeds ontoegankelijker in geval van een calamiteit. Brandweerlieden lopen het meeste gevaar als ze onder tijdsdruk een gebouw in moeten om te verkennen of te blussen. Juist op dat moment is de situatie nog niet goed te overzien en lopen hulpverleners de nodige risico’s. Omvallende muren, instortende plafonds of gewoon gestruikeld over door de rook onzichtbare brokstukken leiden tot vermijdbare letsels of zelfs slachtoffers. Het inzetten van onbemande voertuigen voor verkenning en bluswerk is een oplossing die momenteel in een breed gedragen landelijke proeftuin getest wordt. Maar hoe staat de brandweer daar zelf in? Brandweerlieden werken vanuit hun gevoel, vanuit ervaring, intuïtie. Ze ‘zien’ de brand en weten direct hoe te acteren, merken wat wel en niet gevaarlijk is en bepalen zelf hoe ver ze daarin willen (mogen) gaan. Een robot-op-wielen moet dat dan overnemen? Er is redelijk wat weerstand bij de professionals merkbaar tegen de introductie van dit soort robottechnologie. In dit project gaan Saxion, De Brandweeracademie, het bedrijfsleven en vijf veiligheidsregio’s onderzoeken waar die weerstand, dat gebrek aan vertrouwen vandaan komt en hoe daar, door training én (kleine) productaanpassing, op ingespeeld kan worden. Een verkennings- of blusrobot kan letselschade en slachtoffers voorkomen, mits goed ingezet en mits vertrouwd door de mensen die daarvan afhankelijk zijn. Het vak van brandweer, als beroeps of vrijwilliger, is een van de gevaarlijkste die er is. Laten we er samen voor zorgen dat het iets veiliger kan worden.
Aanleiding Aanleiding van dit RAAK-PRO project is het toenemend aantal scheepsongevallen in met name de zuidelijke Noordzeeregio. Vaarroutes en knooppunten worden steeds drukker en de risico's op aanvaringen nemen toe. Ook wordt de Noordzee steeds vaker voor andere doeleinden gebruikt; denk aan windmolens, zandmotoren, kweek- en proefvelden, olie- en gaswinning en natuurgebieden. Daardoor wordt de open ruimte schaarser en worden scheepsroutes nog intensiever gebruikt. Met welke concrete oplossingen kan het aantal scheepsongevallen worden verlaagd? Doelstelling De doelstelling van dit project is te onderzoeken hoe de maritieme veiligheid in de Noordzee kan worden vergroot. Het projectteam ontwikkelt en realiseert innovatieve oplossingen voor het voorkomen van aanvaringen op de druk bevaren scheepsroutes in de Noordzee. Ze doen dit door praktijkgericht onderzoek uit te voeren. Dit onderzoek is gericht op het vergroten en verdiepen van kennis en kunde ten aanzien van scheepsongevallen en de mogelijkheden om deze te voorkomen. Het zal onder meer gaan om oplossingen op het gebied van nieuwe protocollen, modellen, ontwikkelde inzichten en innovatieve producten. In vier deelonderzoeken zal onderzoek worden gedaan naar; 1. oorzaken van scheepsongevallen en calamiteitenbestrijding; 2. routetopologie en verkeersmanagement; 3. technische eigenschappen vervoerseenheid; 4. maritieme informatievoorzieningen en augmented reality. Beoogde resultaten Het project zal een aantal concrete producten opleveren, zoals augmented-realityoplossingen en andere fysieke oplossingen die helpen ongevallen te voorkomen. De in dit project ontwikkelde kennis wordt gebundeld en concrete resultaten, die de veiligheid daadwerkelijk kunnen verbeteren, worden verankerd in het onderwijs en in de trainingen aan zowel studenten als de beroepspraktijk.
De toename van spoedeisende ambulancevragen legt een enorme druk op hbo-professionals in de ambulancezorg en de spoedzorgketen. Een op de vier ambulancezorgritten, die de meldkamer met spoedurgentie uitgeeft, resulteert in behandeling ter plaatse zonder vervoer naar de spoedeisende hulp (SEH). Behandeling ter plaatse kan plaats vinden op straat, in huis of overal waar de patiënt zich bevindt. Dit wordt in vaktermen ook wel ‘Eerste Hulp Geen Vervoer’ (EHGV) genoemd. EHGV-zorg leidt echter ook tot het hoogste percentage incidentmeldingen en calamiteiten, omdat patiënten met spoedeisende ingangsklachten achteraf soms toch een SEH-verwijzing en behandeling nodig hadden. In een aantal gevallen leidt EHGV-zorg zelfs tot ernstige schade of de dood. Ambulanceprofessionals voelen handelingsverlegenheid bij de risicotaxatie en besluitvorming ter plaatse zonder het vervoeren van de patiënt naar de SEH. Ze willen namelijk graag het juiste doen voor de patiënt, maar missen voor EHGV-zorg aanvullende competenties en handvatten. Niet voor niets staat EHGV op nummer één van de Landelijke Onderzoeksagenda Ambulancezorg 2014-2018. Ambulancezorgprofessionals hebben het lectoraat AIZ gevraagd hen te helpen om de risicotaxatie en besluitvorming bij patiënten met onwelwording en tijdelijk bewustzijnsverlies ter plaatse te verbeteren. Daarmee willen ze de patiëntveiligheid verhogen door onnodige verwijzing (en drukte) of vertraging in verwijzing naar de SEH te voorkomen. In dit project wordt ontwerpgericht onderzoek toegepast, waarbij we in vier fases toewerken naar de ontwikkeling van bruikbare evidence based criteria en passende innovatieve tools voor verbeterde risicotaxatie en besluitvorming voor EHGV-zorg. Het gaat daarbij bij om patiënten met klachten van onwelwording en tijdelijk bewustzijnsverlies. De HAN werkt samen met twee regionale ambulancevoorzieningen in Gelderland, V&VN Ambulancezorg en Ambulancezorg Nederland als consortiumpartners. Via het netwerk van Acute Zorgregio Oost en Zorgbelang Gelderland-Utrecht sluiten andere ketenpartners en patiëntvertegenwoordigers aan. Alle partners verspreiden ontwikkelde kennis en producten via hun netwerk.