Urban ageing is an emerging domain that deals with the population of older people living in cities. The ageing of society is a positive yet challenging phenomenon, as population ageing and urbanisation are the culmination of successful human development. One could argue whether the city environment is an ideal place for people to grow old and live at an old age compared to rural areas. This viewpoint article explores and describes the challenges that are encountered when making cities age-friendly in Europe. Such challenges include the creation of inclusive neighbourhoods and the implementation of technology for ageing-in-place. Examples from projects in two age-friendly cities in The Netherlands (The Hague) and Poland (Cracow) are shown to illustrate the potential of making cities more tuned to the needs of older people and identify important challenges for the next couple of years. Overall, the global ageing of urban populations calls for more age-friendly approaches to be implemented in our cities. It is a challenge to prepare for these developments in such a way that both current and future generations of older people can benefit from age-friendly strategies. CC-BY Original article: https://doi.org/10.3390/ijerph15112473 https://www.dehaagsehogeschool.nl/onderzoek/lectoraten/details/urban-ageing#over-het-lectoraat
MULTIFILE
Voor u ligt het booklet Sensing Streetscapes: perspectieven op verdichting. Het bundelt de interviews van elf ontwerpbureaus, drie gemeentelijke senior stedenbouwers, de voormalige rijksadviseur, vijf mondiale academische pioniers van de neuro-architectuur en een verkenning naar negen bijzondere Chinese woningbouwprojecten.Deze uitgave is onderdeel van het tweejarig onderzoeksproject Sensing Streetscapes. Hierin werken onderzoekers van de HvA samen met de praktijk en internationale onderzoeksgroepen aan het ontleden van het begrip menselijke maat voor het ruimtelijk ontwerp. De conceptversie van het booklet werd op het eindseminar-excursie van 28 mei 2021 gepresenteerd. Aan de publicatie zijn de inzichten uit het eindsymposium en excursie toegevoegd, alsmede een top-10 lijst van lessen voor het verdichten met een menselijke maat op ooghoogte.
Met een consortium van muziekdocenten die zich gespecialiseerd hebben in ouderen en muziek voerde het lectoraat Lifelong Learning in Music van 2010-2012 onderzoek uit naar het leren bespelen van een instrument op oudere leeftijd. Maar hoe is het om voor het eerst een instrument te leren bespelen in de drukste levensfase in combinatie met kinderen en werk. Linda Hendriks leerde klarinet te spelen in deze levensfase en reflecteerde op de uitkomsten van eerder onderzoek naar muziekbeoefening door volwassenen en de rol van oefening daarbij. Zij relateert deze onderzoeksbevindingen aan haar eigen vertrekpunt en ervaringen. Ze gebruikt hierbij onder meer de uitkomsten van literatuuronderzoek uitgevoerd door Peter Mak naar de versnelling van het uitvoeringstempo voor oudere instrumentalisten, dat deel uitmaakte het lectoraatsonderzoek naar ouderen en muziek.