In our in-depth case study on two circular business models we found important roles for material scouts and networks. These key partners are essential for establishing circular business models and circular flow of materials. Besides, we diagnose that companies are having difficulties to develop viable value propositions and circular strategies. The paper was presented at NBM Nijmegen 2020 and will be published at a later date
DOCUMENT
A rise in global population and welfare is depleting the earth’s resources and challenging the current predominantly linear economy, following a take-make-waste pattern, calling upon a shift towards a more circular economy (Bastein and Willems, 2019; Ellen MacArthur Foundation, 2013; Lüdeke-Freund et al., 2019). The Dutch government and the European Union have set the goal/ambition to become fully circular by 2050 thus striving towards a cleaner economy and reducing the dependency on scarce resources (European Commission, 2020; Government of Netherlands, 2016).
MULTIFILE
This article seeks to contribute to the literature on circular business model innovation in fashion retail. Our research question is which ‘model’—or combination of models—would be ideal as a business case crafting multiple value creation in small fashion retail. We focus on a qualitative, single in-depth case study—pop-up store KLEER—that we operated for a duration of three months in the Autumn of 2020. The shop served as a ‘testlab’ for action research to experiment with different business models around buying, swapping, and borrowing second-hand clothing. Adopting the Business Model Template (BMT) as a conceptual lens, we undertook a sensory ethnography which led to disclose three key strategies for circular business model innovation in fashion retail: Fashion-as-a-Service (F-a-a-S) instead of Product-as-a-Service (P-a-a-S) (1), Place-based value proposition (2) and Community as co-creator (3). Drawing on these findings, we reflect on ethnography in the context of a real pop-up store as methodological approach for business model experimentation. As a practical implication, we propose a tailor-made BMT for sustainable SME fashion retailers. Poldner K, Overdiek A, Evangelista A. Fashion-as-a-Service: Circular Business Model Innovation in Retail. Sustainability. 2022; 14(20):13273. https://doi.org/10.3390/su142013273
DOCUMENT
Dit project: Action Research Tweedehandskleding Circulair Experimenteren (ARTce) richt zich op het verbeteren van de mogelijkheden voor tweedehandskledingverkoop. Bij ARTce staan praktijkvragen centraal, zoals: Welke stromen afgedankte kleding zijn geschikt voor tweedehandsgebruik en waarom? Hoe kunnen deze stromen aan tweedehandskleding opnieuw aantrekkelijk gemaakt worden? Of worden ge-upcycled? Deze praktijkvragen spelen bij o.a. The Swapshop: een MKB-bedrijf met twee winkels (Amsterdam en Rotterdam). The Swapshop heeft een ‘ruil’-model waarbij de ontvangen kleding ‘swaps’ opleveren voor de klant. Deze swaps geven korting bij kledingaanschaf in de winkel. Dit model blijkt kwetsbaar, omdat er swap-waarde zit in de 40% aan kledingitems, die onverkoopbaar blijken te zijn. Door samenwerking met kledinginzamelaar Sympany, komt er iets van waarde retour. De Swapshop heeft op basis van uitkomsten van het circulaire fashion onderzoek van de HU contact met de HU-onderzoekrs gezocht. Hieruit is de kans ontstaan om Action Research onderzoek in te zetten voor onderzoek naar hoe uitgerangeerde tweedehandskleding vanwege de vezelwaarde zo lang mogelijk waardevol blijft circuleren. Hiervoor wordt een living lab opgezet waaraan The Swapshop en Sympany gaan deelnemen. De Green Offices op Utrecht Science Park (USP) van de HU en de Universiteit nemen deel aan het onderzoek. Het HU Denver House (Self-sufficient Challenge House van 2017) is de beoogde locatie voor het ‘Swap-Lab’, waar langere tijd onderzoek mag gaan plaatsvinden (KIEM-project plus opvolgende projecten de komende vijf jaar). Naast de inzichten levert ARTce een netwerk aan bedrijven, die diensten aanbieden om de kledingvezel-waarde te behouden (wassen, repareren, vermaken, hergebruiken voor andere items, wellicht zelfs als woningtextiel). Met inzicht in nieuwe mogelijkheden om kledingitems aantrekkelijk te maken en te houden voor hergebruik, wordt een vervolgonderzoek geformuleerd om de succesvolste gevonden oplossingen uit de Utrechtse praktijk landelijk te gaan opschalen. Met dat onderzoeksplan eindigt dit ARTce-project.
The valorization of biowaste, by exploiting side stream compounds as feedstock for the sustainable production of bio-based materials, is a key step towards a more circular economy. In this regard, chitin is as an abundant resource which is accessible as a waste compound of the seafood industry. From a commercial perspective, chitin is chemically converted into chitosan, which has multiple industrial applications. Although the potential of chitin has long been established, the majority of seafood waste containing chitin is still left unused. In addition, current processes which convert chitin into chitosan are sub-optimal and have a significant impact on the environment. As a result, there is a need for the development of innovative methods producing bio-based products from chitin. This project wants to contribute to these challenges by performing a feasibility study which demonstrates the microbial bioconversion of chitin to polyhydroxyalkanoates (PHAs). Specifically, the consortium will attempt to cultivate and engineer a recently discovered bacterium Chi5, so that it becomes able to directly produce PHAs from chitin present in solid shrimp shell waste. If successful, this project will provide a proof-of-concept for a versatile microbial production platform which can contribute to: i) the valorization of biowaste from the seafood industry, ii) the efficient utilization of chitin as feedstock, iii) the sustainable and (potentially low-cost) production of PHAs. The project consortium is composed of: i) Van Belzen B.V., a Dutch shrimp trading company which are highly interested in the valorization of their waste streams, hereby making their business model more profitable and sustainable. ii) AMIBM, which have recently isolated and characterized the Chi5 marine-based chitinolytic bacterium and iii) Zuyd, which will link aforementioned partners with students in creating a novel collaboration which will stimulate the development of students and the translation of academic knowledge to a feasible application technology for SME’s.
Met de grote groei aan inwoners staat de stad Utrecht voor een flinke opgave voor woningbouw en verduurzaming van bestaande vastgoedvoorraad. Bij demontage komt veel materiaal vrij wat aanleiding is tot het lokaal organiseren van hergebruik in de stad. Om die reden heeft Utrecht een sterke beleidsfocus op het promoten van circulariteit middels samenwerking in de bouwketen.