Over de ontwikkeling van binnensteden en de rol van retail daarbij, en de aanpak in Eindhoven.
DOCUMENT
Bij de meeste Nederlandse gemeenten staat citymarketing hoog op de beleidsagenda. Van Den Helder tot Terneuzen en van Valkenburg tot Groningen investeren bestuurders vol enthousiasme in de marketing van hun stad. Met nieuwbouwprojecten, evenementen en campagnes trachten gemeenten bewoners, bedrijven, bezoekers en bollebozen aan te trekken en voor de stad te behouden. Leek de toenemende aandacht voor citymarketing aanvankelijk nog een hype, nu is het thema niet meer weg te denken uit het lokale beleid. Citymarketing is een heus vakgebied geworden met eigen netwerken, congressen en discussiefora. Voldoende reden om de balans op te maken en de ontwikkelingen in de citymarketing eens kritisch te beschouwen. Wat is de opgave van citymarketing en wie zijn er zoal bij betrokken? Welke instrumenten staan de citymarketeer ter beschikking en hoe kunnen ze worden ingezet? Hoe bepaal je de identiteit van de stad en welke rol speelt de gebouwde omgeving daarbij? Wat kunnen we leren van praktijkvoorbeelden van citymarketing? Dit soort vragen en nog meer antwoorden vindt de lezer in Citymarketing voorbij de hype. In het boek geven zeventien deskundigen uit de wetenschap en de advieswereld in kort bestek hun visie op citymarketing. Die bundeling van analyses levert tal van interessante inzichten, methoden en lessen voor de beleidspraktijk op. Het boek geeft de stand van zaken in de citymarketing weer en is daarmee verplichte kost voor iedereen die in het vakgebied zit of er zich in wil verdiepen.
DOCUMENT
Dit proefschrift verhaalt over de manier waarop de samenwerking op stedelijk beleidsgebied tussen publieke en private partijen in Amsterdam tot stand komt en zich ontwikkelt. Het gaat over de samenwerking op een specifiek beleidsterrein, namelijk op citymarketinggebied. De centrale vraag luidt als volgt: Op welke manier geven verschillende publieke en private actoren invulling en betekenis aan het Amsterdamse citymarketingproces en welke consequenties heeft dit voor de relaties in de samenwerkings- en bestuursvormen van hedendaagse stedelijke beleidprocessen?
LINK
De binnenstad is het visitekaartje van een gemeente. De beeldvorming van een stad of dorp wordt voor een belangrijk deel bepaald door de indruk die het centrum op mensen maakt. Publieke en private partijen doen daarom hun best om de aantrekkingskracht van het centrum te vergroten. Met evenementen, met iconische kunst en architectuur, of met investeringen in de aankleding van de openbare ruimte.
DOCUMENT
Nederlandse binnensteden bevinden zich als gevolg van diverse trends – klimaat, maatschappij, demografie, economie en technologie – in een dynamisch en complex transitieproces. Deze transitie moet door samenwerkende en betrokken private en publieke stakeholders uit de binnenstad worden gemanaged om zodoende centra veerkrachtig te maken en houden. Lange tijd richtte dit binnenstadsmanagement zich vooral op operationele zaken rond de aankleding van en events in de binnenstad. Zo staat menig binnenstad in de maand december in de kerstspotlights.
DOCUMENT
Elk dorp en elke stad heeft een kloppend hart nodig. Een plaats om te ontmoeten, te ontspannen en om geld uit te geven. Het is het visitekaartje, maar ook een belangrijke werkgever. Die economische functie staat de laatste jaren onder druk. Winkelketens gaan failliet, panden staan leeg, straten worden getekend door verloedering en leegstand. Wat heeft de binnenstad nodig om te bloeien? Dat stond centraal in het onderzoeksproject De Ondernemende Binnenstad. In deze publicatie staat de vraag centraal welke meerwaarde een op samenwerking van publieke en private stakeholders gerichte centrumorganisatie kan opleveren. Aan de hand van vijf deelthema's - de factor mens , organisatiekracht, onderscheidingskracht, betaalbaarheid en vitaliteit - wordt verkend hoe deze samenwerking eruit zou kunnen zien en welke eisen moeten worden gesteld aan centrummanagers en andere professionals die werkzaam zijn in een 'Ondernemende Binnenstad’.
DOCUMENT
De gemeente Emmen heeft opdracht verleend aan Marklinq om evaluatieonderzoek te doen om te kijken in hoeverre regiomarketing bijdraagt aan de doelen die in het citymarketingbeleid 2012-2016 zijn gesteld. In het bijzonder is gekeken naar de organisatie, de samenwerking met andere partners, het draagvlak en de efficiency.In dit onderzoek is getracht daar duidelijkheid in te scheppen en dit heeft tot een advies geleid hoe de regiomarketing van Emmen vanaf 2017 kan staan als een huis.
DOCUMENT
Vastgoed gaat niet in de eerste plaats over stenen, maar over mensen. Het mag een dooddoener lijken, maar voor de binnenstad is deze realiteit springlevend. Het centrum vormt het brandpunt van het sociale, culturele en economische leven van een gemeente. Het is het toneel van talloze transacties en interacties: tussen winkeliers en winkelaars, tussen bewoners en bezoekers, tussen eigenaren en eindgebruikers, tussen ondernemers en overheid.
DOCUMENT