In Nederland gebruiken 65 plussers drie keer zoveel medicijnen als de gemiddelde Nederlander. Voor 75 plussers geldt dat zij vijf keer zoveel medicijnen gebruiken. In combinatie met leeftijdsgerelateerde natuurlijke veranderingen in het metabolisme, verminderde cognitie, multi-morbiditeit, verminderde nierfunctie, polyfarmacie en verminderde capaciteit tot herstel, zijn ouderen kwetsbaar voor medicatiegerelateerde problemen. Thuiszorg cliënten zijn doorgaans ouder dan 65 jaar, waardoor er vaker sprake is van polyfarmacie en verminderde cognitie. Daarom bevinden zich vooral in deze populatie cliënten, die kwetsbaar zijn voor medicatiegerelateerde problemen. Verschillende studies hebben aangetoond dat huisartsen en apothekers een bijdrage kunnen leveren aan het herkennen van medicatiegerelateerde problemen bij hun patiënten. Er is echter weinig aandacht besteed aan het vroegsignaleren van observaties die kunnen duiden op een medicatie gerelateerd probleem door thuiszorgmedewerkers. In aanvulling op de huisarts en apotheker zouden thuiszorgmedewerkers, die hun patiënten op regelmatige basis thuis bezoeken, een bijdrage kunnen leveren aan het vroegsignaleren van potentiële medicatiegerelateerde problemen. Het doel van dit proefschrift is het: 1. verkennen van de opvattingen van ouderen ten aanzien van hun medicatie en hun medicatie management capaciteit gerelateerd aan zelfmanagement vaardigheden en cognitie; 2. beschrijven van de kennis, houding en medicatie management praktijk van thuiszorgmedewerkers; 3. vaststellen of een gestandaardiseerde observatielijst leidt tot vroegsignalering van potentiële medicatiegerelateerde problemen in de thuiszorg
The European Open Platform for Prescribing Education (EurOP2 E) seeks to improve and harmonize European clinical pharmacology and therapeutics (CPT) education by facilitating international collaboration and sharing problem-based, online, open educational resources. The COVID-19 pandemic forced teachers to switch to virtual modalities, highlighting the need for high-quality online teaching materials. The goal of this study was to establish the online problem-based teaching resources needed to sustain prescribing education during the pandemic and thereafter. A nominal group technique study was conducted with prescribing teachers from 15 European countries. Results were analyzed through thematic analysis. In four meetings, 20 teachers from 15 countries proposed and ranked 35 teaching materials. According to the participants, the most necessary problem-based-online teaching materials related to three overarching themes. Related to learning outcomes for CPT, participants proposed creating prescription scenarios, including materials focusing on background knowledge and resources on personalized medicine and topical/ethical issues such as the prescription’s impact on planetary health. Second, related to teaching, they proposed online case discussions, gamification and decision support systems. Finally, in relation to faculty development, they recommend teacher courses, a repository of reusable exam questions and harmonized formularies. Future work will aim to collaboratively produce such materials.
Abstract Aims The involvement of an inter-professional healthcare student team in the review of medications used by geriatric patients could not only provide patients with optimized therapy but also provide students with a valuable inter-professional learning experience. We describe and evaluate the clinical and learning outcomes of an inter-professional student-run mediation review program (ISP). Subject and method A variable team consisting of students in medicine, pharmacy, master advanced nursing practice, and master physician assistant reviewed the medication lists of patients attending a specialized geriatric outpatient clinic. Results During 32 outpatient visits, 188 medications were reviewed. The students identified 14 medication-related problems, of which 4 were not recognized by healthcare professionals. The ISP team advised 95 medication changes, of which 68 (71.6%) were directly implemented. Students evaluated this pilot program positively and considered it educational (median score 4 out of 5) and thought it would contribute to their future inter-professional relationships. Conclusion An inter-professional team of healthcare students is an innovative healthcare improvement for (academic) hospitals to increase medication safety. Most formulated advices were directly incorporated in daily practice and could prevent future medication-related harm. The ISP also offers students a first opportunity to work in an inter-professional manner and get insight into the perspectives and qualities of their future colleagues.
MULTIFILE