AanleidingHet klimaat verandert en dit brengt extremere weersomstandigheden met zich mee. Om de leefbaarheid en veiligheid van inwoners in Hollands Noorderkwartier te waarborgen is het van belang om de omgeving klimaatbestendiger te maken. VraagIn dit onderzoek richten we ons op de vraag wat nodig is om inwoners daadwerkelijk aan te zetten om klimaatadaptieve maatregelen te nemen in en om hun woning. OnderzoekOm deze vraag te beantwoorden hebben wij, het lectoraat psychologie voor een duurzame stad van de Hogeschool van Amsterdam, een verkenning gedaan van wetenschappelijke literatuur en praktijkgerichte onderzoeksrapporten op het gebied van burger-participatie bij klimaatadaptatie. Daarnaast hebben we 64 bewoners gesproken in drie sessie in verschillende regio’s in Hollands Noorderkwartier. In dit rapportIn dit rapport beschrijven we onze bevindingen en geven we op basis daarvan aanbevelingen over hoe inwoners kunnen worden betrokken bij klimaatadaptatie.
Under the premise that language learning is bidirectional in nature, this study aimed to investigate syntactic coordination within teacher-student interactions by using cross-recurrence quantification analysis (CRQA). Seven teachers’ and a group of their students’ interactions were repeatedly measured in the course of an intervention in early science education. Results showed changes in the proportion of recurrent points; in case of simple sentences teachers and students became less coordinated over time, whereas in case of complex sentences teachers and students showed increasing coordination. Results also revealed less rigid (more flexible) syntactic coordination, although there were no changes in the relative contribution of teacher and students to this. In the light of the intervention under investigation this is an important result. This means that teachers and students learn to use more complex language and coordinate their language complexity better in order to co-construct science discourse. The application of CRQA provides new insights and contributes to better understanding of the dynamics of syntactic coordination.
Deze bijlage is onderdeel van het project en het eindrapport Benutting van kennis uit onderzoek bevorderen in het onderwijs: hoe doe je dat? Een onderzoek naar kennisbenutting in de context van practoraten.