Calls for transformative change and participatory modes of knowledge production demand researchers to assume new roles. This paper synthesizes the literature on knowledge co-production and researcher roles to explore challenges for researchers involved in transdisciplinary environmental management projects. Our research methods combine a scoping review and reflections on personal experiences with three transdisciplinary projects. To conceptualize researcher roles in transdisciplinary knowledge co-production, we distinguish between three spaces: knowledge, formal policy, and stakeholder. Knowledge co-production requires collaboration between actors from different spaces and integration of diverse knowledge sources and types. Depending on whether researchers adopt knowledge-oriented, change-oriented or intermediating roles, they will experience different challenges. When researchers combine knowledge development with change-oriented and/or intermediating roles, they encounter new challenges, such as, maintaining independence or objectivity. To assist researchers in transdisciplinary projects, we conclude with a checklist of four elements to reflect upon: orientation, norms and values, expectations and resources.
LINK
Voor een inclusief-coöperatief afstudeerproject van de opleiding Sociaal Pedagogische Hulpverlening is een boekje geschreven. De auteurs zijn vier studenten van de Hogeschool Utrecht en twee medewerkers met een licht verstandelijke beperking van Reinaerde, tevens co-researchers van het onderzoek. Het boekje gaat over Gijs van Houten, een jongen met een licht verstandelijke beperking, die een week meeloopt op een hogeschool. Tijdens deze week leert hij nieuwe vaardigheden en loopt hij tegen een handvol hindernissen aan. In het verhaal is te lezen hoe hij deze uitdagingen aangaat en ervaart. “Gijs doet mee op een hogeschool” is geschreven naar aanleiding van de resultaten van het gelijknamige onderzoek. Hieruit bleek dat mensen met een licht verstandelijke beperking wel zouden willen participeren op een hogeschool, maar niet weten wat de werkzaamheden inhouden. Het boekje is speciaal ontwikkeld voor en door mensen met een licht verstandelijke beperking. Om het personage voor de lezers zo herkenbaar mogelijk te schrijven, hebben de co-researchers een groot aandeel gehad in het vormen van Gijs. Ook hebben zij geholpen met de invulling van de week, welke obstakels en overwinningen Gijs meemaakt, en op welke manier Gijs daarop reageert.
Conducting research as part of a PhD study offers students a unique opportunity to explore new methods and methodologies. Although we each based our PhD studies on a more traditional participatory action research (PAR) methodology, we also took the opportunity to experiment with a new data analysis method. Working from a critical social science paradigm (Fay, 1987) that translates into critical and collaborative research practice with an emancipatory intent, our scope of freedom as to how to process data, perform the analyses, then synthesise and report the results, became restricted. We felt that if we were to be genuine in involving practitioners in data analysis, as co-researchers, we needed to adopt approaches that allowed the expression of all ways of knowing. Using the creative arts proved to be an innovative way of working and learning, facilitating the complex interpretation of narrative data, identifying patterns, themes and connections. As in all qualitative research, in order to enhance process and outcome rigour, the (learning) strategies and methods used by researchers should be congruent with the principles characteristic of the chosen methodology. In this chapter, we want to offer you, the reader, a deeper insight into the key principles underlying this method for data analysis, before describing how we "danced" with them in each of our studies. Building on the original work of Boomer and McCormack (2010), who used the key principles of practice development, namely participation, inclusion and collaboration,i we developed a "critical and creative data analysis framework". This framework rests on the three main philosophical principles of hermeneutics,criticality, and creativity. Applying these principles to data analysis we have learned that multiple perspectives usually show more similarities than differences, which we express visually and poetically in Figure 22.1. The interface between two perspectives is not a juxtaposition but a fluid transition, where the sky meets the sea and the sea meets the sand. Each is separate and yet part of the whole, bigger picture.