Cohousing communities can be considered alternatives for living independently in old age. However, currently the factors that influence the success of these communities are unclear. Based on literature and case studies gathered by students a new interactionmodel was created that shows the relevant factors on an individual level. Based on the results it was concluded that physical design factors influence social interactions in a cohousing communities and that both age and the set of values, goals and behaviour of the individual are important factors. The influence of new ‘aware’ technology needs to be considered in future research.
DOCUMENT
This article explores the establishment of new commons initiatives from an integrated design perspective. Such a deeper understanding of the initial phase of becoming a commons -i.e. becommoning- and its design is crucial as members embark on a laborious, time-consuming and uncertain process in which they need to make critical design choices for their future commons. The design perspective is brought forward by the collective creation through which group values are explicated, the communal resource and its governance take shape and conditions are forged for the commons to emerge. So, the study presents the ‘becommoning’ framework as a first exploration for such a designerly approach to identify the steps and activities communities need to make at the very begin to start unfolding their initiative. The framework is applied in a case study, namely, for exploring the design of housing commons and related genres like cohousing, residential communities that are recognized as microlaboratories offering general insights for pursuing alternative societal models.
MULTIFILE
We need look no further than the use of email communication, mobile phones and cars to understand that technology has wide-ranging social consequences. What is more, designers are plainly not always aware of the social consequences of technology, despite practicing user-centred design. Email, for instance, was developed as an efficient mode of communication between two actors. As we all know, the introduction of email has fundamentally changed traditional business and office practices. These side effects were not identified until long after email was introduced. During recent years, designers have grown increasingly interested in these social aspects. Modern information technology, in particular, creates extensive possibilities to influence social behaviour. Persuasive technology has been developed to increase, e.g., environmental friendliness. Once a designer aims at defined social changes, the consequences of technology for practices become a responsibility, too. The present research is aimed at providing tools and methods to anticipate social consequences at an earlier stage of the design process. These consequences of technologies in social environments will be called social impacts. In order to be a meaningful concept for designers the characteristics of a particular technology that are responsible for social impacts must be identified. Social consequences of technologies have not been observed very thoroughly from a user-centred design point of view. Therefore, this thesis is aimed, not only at gaining knowledge about social impact, but also translating these insights into workable instruments for designers. This leads to the following research questions:1. What relations can be identified between social impacts and characteristics oftechnologies?2. How can a designer anticipate social impact?3. How can social impact be managed in design environments?
DOCUMENT
Sociale isolatie wordt gerelateerd aan sterfterisico’s van roken, overgewicht en te hoge bloeddruk en zorgt voor een verhoogde kans op institutionalisering. Door de dubbele vergrijzing en maatschappelijke ontwikkelingen groeit de groep zelfstandig wonende senioren én de druk op de ouderenzorg in Nederland snel. Deze groep senioren heeft, naast een grote kans op één of meerdere chronische aandoeningen, grotere kans op eenzaamheid en sociale isolatie. De huidige coronapandemie vergroot deze sociale kwetsbaarheid. Echter, juist voor deze groep is een informeel netwerk en nabijheid van contacten cruciaal om langer zelfstandig thuis te kunnen wonen. Een lichte vorm van ‘gemeenschap’ en sociale interactie in de buurt is een voorwaarde voor het ontstaan van informele netwerken. Een semipublieke ruimte in de vorm van een dynamische ‘fourth place’, kan deze sociale interactie tussen buurtbewoners, waaronder kwetsbare ouderen, stimuleren en faciliteren. In ‘The Art of Connection’ fungeert de buitenruimte rond CPO Cohousing, gericht op meergeneratiewonen in de vergrijzende wijk Coehoorn te Arnhem, als ‘living lab’. Aansluitend bij de waarden van deze slimme, creatieve wijk, staat de volgende onderzoeksvraag staat centraal: Op welke manier kan een interactieve buitenruimte bijdragen aan het bevorderen van sociale interactie tussen bewoners, waaronder kwetsbare ouderen, in de wijk Coehoorn? In co-creatie met gebruikers en stakeholders wordt, in een iteratief proces, een prototype van een interactieve buitenruimte ontwikkeld. Deze wordt in een pilot geëvalueerd met behulp van big data, gecombineerd met observaties, interviews en expertmeetings. De beoogde resultaten leveren een bijdrage aan extramuralisering van kwetsbare ouderen door het bevorderen van sociale interactie tussen bewoners, en daarmee het versterken van een informele (zorg)netwerken. Door actieve betrokkenheid van buurtbewoners en andere (lokale) stakeholders, gedurende het hele proces, wordt een learning community gevormd, hetgeen de kans op een geslaagde interventie vergroot.