In 24 praktijkverhalen en 9 Ziens- en werkwijzers wil hij voor aankomende vakgenoten het werkterrein van het communicatievak verduidelijken. Saillante momenten uit zijn veertigjarige loopbaan in de public relations worden beschreven : van crisiscommunicatie bij een Libische vliegtuigkaping en stakeholdermanagement in Rusland tot en met de sponsoring van de Groningse cultuurwereld. Recensie voor blad C, vakblad van Logeion, 2015.
DOCUMENT
Ik sta hier vandaag met gemengde gevoelens. Het communicatievak bevindt zich namelijk in een deplorabele situatie (dat is overigens zeker niet alleen bij de overheid en publieke organisaties het geval: bij commerciële organisaties is het niet beter gesteld). De andere kant van de medaille is dat dit lectoraat bij uitstek de mogelijkheid biedt om daar verandering ten positieve in te bewerkstelligen.
DOCUMENT
Hoofdstuk in meest recente overzicht van de stand van zaken in het werkveld van communicatie.
DOCUMENT
Twee jaar geleden schreven Cloosterman & van Loo in TvM dat accountability bovenaan de lijst prijkt van kansen voor marketeer. De aandacht voor accountability is sindsdien alleen maar toegenomen. Vanwege de economische recessie ondervinden reclame- en communicatiebureaus meer en meer druk om de effectiviteit van hun campagnes, en daarmee hun bestaansrecht, aan te tonen.
DOCUMENT
De digitale wereld voelt als onvermijdelijk. We hebben geen keus, maar moeten wel de downside slikken. Er is sprake van veel ideologie. Bijvoorbeeld multitasken waarvan de effectiviteit nu toch wel echt is weerlegd. Of dat internet ‘democratiseert’. Wat doorgaans niet zo is. Eigenlijk worden van veel internet-innovaties de consequenties helemaal niet overzien. Tegen dat licht dient het recht op een offline leven nu wettelijk te worden verankerd
LINK
Geen samenvatting beschikbaar
DOCUMENT
Het communicatieplan als blauwdruk voor handelen kan in de papierversnipperaar: Wie durft te erkennen dat zich onderweg onverwachte gebeurtenissen zullen voor doen die vragen om een beslissing die je vooraf niet kon bedenken, is succesvoller. Er is behoefte aan wat meer lef. Lef om je gezond verstand te gebruiken en de onzekerheden die je pad onvermijdelijk kruisen het hoofd te bieden. En wie goed anticipeert, kan zijn beslissingen nog meetbaar maken ook. Met zo’n fijne Engelse term heet dat Decisional Accountability
DOCUMENT
Boek horend bij rede uitgesproken tijdens de lectorinstallatie. Communicatie is een containerterm, waaronder marketing, informatie, dialoog en vele andere termen vallen. Er zijn vele definities van communicatie gegeven, die zich richten op het doorgeven van informatie en begrip van de ene person naar de andere. In simpele woorden is het een proces van het doorgeven van informatie, het delen van ideeën, opinies, feiten en waarden van een persoon naar een ander. Communicatie en gedrag zijn heel erg sterk verbonden, gedrag kan niet veranderen en zal niet veranderen zonder communicatie in welke vorm dan ook.
DOCUMENT
In deze bijdrage wordt verslag gedaan van de afstudeertafels van het CBSS 2020 experiment, waar 29 studenten communicatie en international communication en 5 studenten van de Academie Minerva in deelnamen
DOCUMENT