Vernieuwing van het onderwijs is inzet van felle debatten. De aandacht gaat nu vooral uit naar het mbo, dat het competentiegericht onderwijs gaat invoeren. Dat zou op 1 augustus 2008 gebeuren, maar mede onder druk van klagende leerlingen is de operatie twee jaar uitgesteld.
In dit artikel treft u allereerst een paragraaf over de duale opleiding en vervolgens wordt aangegeven waarom organisaties juist voor deze vorm van opleiden hebben gekozen. Daarna volgt een kritische terugblik op het duale leren als proeftuin voor vraaggericht, competentiegericht leren aan de hand van meningen en ervaringen van deskundigen, onderwijs (waaronder Fontys)en organisaties in het werkveld met het ontwikkelen van een vraaggestuurd competentiegericht onderwijsaanbod, het werken met een POP en met het zoeken naar passende begeleidings- en beoordelingstechnieken.
Er wordt in dit artikel ingegaan op vragen als: Wat betekent het begrip competentie en wat houdt competentiegericht leren in? Wat betekent vraaggericht werken en welke dilemma's doen zich daarbij voor? Hoe wordt bij deze nieuwe vorm van leren gebruik gemaakt van ict-middelen? Welke invloed heeft competentiegericht leren op zowel docenten als onderwijsorganisatie?