Het lectoraat "Leefstijlverandering bij Jongeren" is op 15 mei 2007 van start gegaan bij De Haagse Hogeschool. De aanstelling van de lector Rob Oudkerk beslaat een periode van 4 jaar. De lector stuurt een groep onderzoekers aan (docenten van De Haagse Hogeschool en vertegenwoordigers uit het relevante bedrijfsleven) en kan daarnaast gebruik maken van de inzet van vele studenten bij het doen van onderzoek of als doelgroep van onderzoek.
Op het terrein van armoedebestrijding, preventie en schulddienstverlening bestaat vrijwel geen inzicht in de effectiviteit van de ingezette instrumenten, methodieken en interventies.Er bestaat een brede behoefte aan meer inzicht in die effectiviteit: wat werkt voor wie en waarom? Het lectoraat wil deze kennis leverenen met dit onderzoek een bijdrage leveren aan het bevorderen van methodisch werken in de schulddienstverlening, zowel door professionals als door vrijwilligers.
Within the context of the information society, access to computers and the internet has been considered to be a new fault line in social exclusion. This has resulted in numerous initiatives on e-inclusion. There is however a second development, that of evidence-based practice, the approach that wants results of effectiveness studies to be an important inspiration for practice. Where these developments intersect, we find the issue of whether e-inclusion interventions are effective, of whether they reach their aim. It is common to label projects as "good practice", but do we have an assessment framework to justify using labels such as "good" or "best"? Does providing excluded citizens with access to computers and internet indeed help them to become socially included? And can we distinguish different types of initiatives and assess them according to their effectiveness?