In dit artikel wordt onderzoek over de effecten van ISO van de laatste twintig jaar op een rij gezet. Het is daarbij belangrijk onderscheid te maken tussen de verschillende versies van ISO 1987, 1994 of de meest recente 2000. Het betreft veel case studies met een beperkt bereik of artikelen op basis van beschrijvende statistiek. Als er sprake is van het gebruik van vragenlijsten zijn managers in de meeste gevallen de doelgroep. In een enkel geval kwaliteitsverantwoordelijken. Medewerkers worden slechts zeer beperkt betrokken in de onderzoeken. Aandacht wordt besteed aan de mate waarin ISO in het (hoger) onderwijs voet aan de grond heeft gekregen.
Het project Veiligheid op de Werkvloer kijkt naar de industriële werkomgevingen de veiligheidsrisico’s die daar kunnen optreden. Doel van het project is ommet behulp van slimme ambient technologie de veiligheid te verhogen. Binnendit project is een roadmap ontwikkeld om zicht te krijgen op mogelijke toekomstigeontwikkelingen. Door daarop aan te haken kunnen we onderzoeksvragenaanscherpen.Om tot een technologieroadmap te komen hebben we een standaard proces doorlopen.Een belangrijke stap daarin was de brainstorm en discussie met een panelvan externe deskundigen. We hebben belangrijke trends benoemd, waardoor hetmogelijk was drivers te onderkennen. In twee scenarioplanningssessies hebbenwe mogelijke ontwikkelrichtingen verkend. Uiteindelijk hebben we ontwikkelingenin de technologie en vragen in de markt op elkaar afgestemd in een aantalroadmaps.
MULTIFILE
Het RAAK-mkb project Smart Mobility is uitgevoerd door het lectoraat Automotive Control van Fontys hogeschool Automotive Engineering. Binnen het project is een living lab ontwikkeld voor onderzoek en ontwikkeling op het gebied van autonoom en coöperatief rijden. Omdat het lectoraat in het voorjaar van 2015 is gestopt, is verdere ontwikkeling van dit living lab voor onderwijs en onderzoek moeizaam verlopen. Met dit project is het mogelijk het living lab verder in te zetten voor onderwijsdoeleinden binnen het curriculum van Automotive Engineering en in kaart te brengen van de mogelijkheden voor vervolgonderzoek in samenwerking met de beroepspraktijk bij het lectoraat Future Power Train. Het living lab bestaat uit een auto (Toyota Prius) voorzien van sensoren, instrumentatie en controlesystemen waarmee de autonome en coöperatieve rijfuncties gerealiseerd kunnen worden. Het living lab wordt nu reeds gebruikt als development platform voor een studententeam van HBO en TU studenten (www.ateam.nl). Het Top-up project maakt het mogelijk dit living lab ook in het tweede leerjaar in te zetten als leermiddel.