AIM: To explore concurrent validity, convergent validity, interrater reliability, test-retest reliability, and Rasch model analysis of the School Participation Questionnaire (SPQ), a tool for teachers to assess personal and environmental determinants of school participation.METHOD: Teachers of children with additional support needs, including intellectual disability, autism, and learning difficulties completed measures. Data were collected using the SPQ and the Participation and Environment Measure for Children and Youth (PEM-CY). Test-retest and interrater reliability were assessed using intraclass correlation coefficients (ICCs). Internal consistency was assessed with Cronbach's alpha. Concurrent and convergent validity were explored via correlations with the PEM-CY. Further psychometrics were examined using a Rasch model.RESULTS: One hundred and eighty-seven children (136 [72.7%] male; mean age 9y [range 5y 6mo-12y 10mo, SD 2y]) were assessed by 67 teachers. Cronbach's alpha, test-retest, and interrater reliability were acceptable-excellent across each SPQ scale (alphas=0.89, 0.9, 0.94, 0.79; test-retest ICCs=0.64, 0.61, 0.78, 0.62; interrater ICCs=0.85, 0.71, 0.90, 0.81). Concurrent and convergent validity were confirmed with significant positive correlations between SPQ and PEM-CY. After Mokken and Rasch model analysis, person and item reliability were good, and unidimensionality was confirmed. Mean administration time was 8.2 minutes.INTERPRETATION: The results suggest that the SPQ is a rapid, reliable, and valid tool for assessment of participation-related indicators in schools.
In workshops digitaal componeren lijken basisschoolleerlingen de muzikale taal te kunnen leren gebruiken en daarmee hun muzikale creativiteit te kunnen ontwikkelen. Daarnaast lijken ze bij het componeren op de tablet ook op een intuïtieve manier gevoeligheid voor de onderliggende structuren in muziek te kunnen ontwikkelen. Dit ontwikkelingsproces vindt plaats in de interactie tussen workshopleider, muzikale taak en leerlingen. Het verlenen van autonomie, van speelruimte om zelf te mogen bedenken, kiezen en creëren, lijkt daarbij een belangrijke rol te spelen. Workshopleiders deden dit in de workshops door ruimte te bieden voor muzikale expressie en creatie, en door vragen te stellen. Naast ruimte boden workshopleiders de leerlingen adaptieve ondersteuning (scaffolding) en structuur. Workshopleiders leken daarbij gebruik te maken van door ervaring ontwikkelde ‘pedagogical content knowledge’ en een eigen creatieve pedagogische stijl.In het kader van promotieonderzoek naar creativiteitsontwikkeling in muzieklessen op de basisschool heeft explorerend onderzoek plaatsgevonden naar de interactie in workshops digitaal componeren. De uitkomsten worden gebruikt voor de ontwikkeling van een coachingstraject voor leerkrachten basisonderwijs gericht op het stimuleren van creativiteitsontwikkeling in de muziekles.
De maakplaats is een plek waar kinderen leren. Kinderen kunnen er na schooltijd komen of bezoeken de maakplaats samen met school. Het leren is heel breed: nieuwe technologie, creativiteit, samenwerken. Maar ook zoiets als leren omgaan met tegenslagen, want vroeg of laat lopen kinderen tegen moeilijkheden aan.Als begeleider in de maakplaats ben je een duizendpoot. Je helpt kinderen met ontwerpen en veilig gebruik van de machines, springt in als ze hulp nodig hebben, je prikkelt hun fantasie en voorstellingsvermogen met uitdagende vragen en let erop dat ze goed met elkaar omgaan. Deze handleiding gaat in op de vraag hoe je de creativiteit van kinderen in de maakplaats kunt bevorderen.