Computational Thinking (CT), een onderdeel van digitale geletterdheid, is een vaardigheid die aandacht vraagt in het onderwijs. Bij docenten in opleiding (dio’s) is nog weinig kennis en expertise over CT, terwijl er mogelijkheden zijn om dit aspect van digitale geletterdheid te integreren in alle schoolvakken en hiermee die schoolvakken te verrijken. Drie lerarenopleiders (Nederlands/moderne vreemde talen, geschiedenis en wiskunde) hebben een vakoverstijgende cursus gegeven en onderzocht in een verkennend onderzoek. Het doel van de cursus is bij te dragen aan kennis en attitude met betrekking tot CT en CT te integreren in een lesontwerp. Deelnemers aan de cursus waren 21 tweedegraadsdocenten geschiedenis, wiskunde en talen die een masteropleiding tot eerstegraadsdocent volgden. In interdisciplinaire leerteams werkten de docenten in opleiding aan een beroepsproduct waarin ze een vakoverstijgende aanpak ontwierpen rond het thema CT. Verschillende data (vragenlijsten, learner reports en beroepsproducten) zijn verzameld om de opbrengst van de module te beschrijven. Uit de data blijkt dat kennis over CT is toegenomen en dat dio’s na het volgen van de cursus een positievere houding hebben ten opzichte van het integreren van CT in hun onderwijs. Uit de analyse van de beroepsproducten blijkt dat dio’s deels in staat zijn om CT te integreren in hun ontwerpen van (vakoverstijgend) onderwijs.
MULTIFILE
Introduction: The notion of autonomy in Self-Determination Theory is at the core of intrinsically motivated learning, and fulfilment of the need for autonomy is essential for thriving at school. Therefore teacher-provided autonomy support has grown into a key concern in educational research. In the present study into primary school music education, the notion of creative autonomy support is introduced. Research into autonomy support is typically focused on verbal interaction. However, from an enactive perspective, teachers’ gesturing, bodily movement, facial expression, and musical action form an integral part of the socially situated interaction in music lessons, inherently involving autonomy support. In the present study, a distinction is made between creative verbal autonomy support and creative musical and non-verbal autonomy support.Methods: Applying a process-based time-serial methodology, rooted in a Complex Dynamic Systems and Enactive perspective, the effects of an intervention with Video Feedback Coaching for teachers were investigated. Video data of 105 music lessons of 18 teachers (intervention and control condition) from six primary schools was gathered, to examine teachers’ creative autonomy support at both the individual and group level.Results: The findings show that teachers in the intervention condition, compared to the control group, achieved a meaningful increase in their ability to offer creative autonomy support verbally. Teachers also showed development for the non-verbal and musical aspects of offering creative autonomy support. However, particularly for offering higher-level creative autonomy support in the non-verbal and musical mode, significant results were found for less than half of the intervention teachers.Discussion: These results underline the importance of embracing and studying the bodily dimension as an integral part of teacher autonomy support, aimed at emergence of students’ musical creativity, in primary school music education and in teacher training. We explain how these results might be relevant for autonomy enhancing musical activities in vulnerable groups.
LINK