Preliminary empirical research conducted by the leading author has shown that design students using biological analogies, or models across different contexts, often misinterpreted these, intentionally or unintentionally, during design. By copying shape or form without integrating the main function of the mimicked biological model, students failed to consider the process or system directing that function when attempting to solve the design need. This article considers the first step in the development of an applicable educational model using distant analogies from nature, by means of biomimicry thinking methodology. The analysis examines results from a base-line exercise taken by students in the Minor Design with Nature during the Spring semester of Industrial Design Engineering at The Hague University of Applied Sciences in 2019, verifying that students without biomimicry training use this hollow approach automatically. This research confirms the gap between where students are at the beginning of the semester and where they need to be as expert sustainable designers when they graduate. These findings provide a starting point for future interventions in biomimicry workshops to improve systematic design thinking through structural and scientifically based iterations of analogical reasoning. https://doi.org/10.1007/s10798-020-09574-1 LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/helenkopnina/
MULTIFILE
We De Try: Creative Methods of Storylistening and Storytelling tells the story of a research journey the author underwent in trying to gain a better understanding of diversity and inclusion in higher education. Through insights generated by the exploration of methods of storytelling and storylistening, the research problematises using stories as tools for diversity and inclusion in higher educational institutions. In order to be transformed by that which emerges (storylistening) in a manner that is non-extractive, avoids reinforcing existing power imbalances, and recognises that stories transcend time and space asks for exploring questions relating to practicing care, generosity, and honouring and catering to different needs.
In dit KIEM project werkt het lectoraat Co-design van Hogeschool Utrecht samen met enkele creatieve bedrijven aan het verstevigen en uitwerken van het instrumentarium van creatieven om een rol te spelen in de energietransitie. Uitgangspunt is een eerder (binnen het programma Smart Energy Cities) ontwikkelde maar nog prille aanpak om gemeenten en bewonersinitiatieven te ondersteunen bij wijkgerichte energietransitie projecten. Het unieke aan deze integrale aanpak ligt in de inzet van een multidisciplinair team van marktexperts die de benodigde sociaal/ maatschappelijke ontwikkelroute en de technisch/ economische ontwikkelroute met elkaar moeten verbinden. Hierbij is een belangrijke en nieuwe rol weggelegd voor creatieven en hun ontwerpende en gebruikersgerichte aanpak (waarin o.a. design thinking en service design een belangrijke rol spelen). De betrokken creatieven geven aan behoefte te hebben aan ondersteuning bij het doorontwikkelen (in tools & methoden) en onderbouwen van hun eigen werkwijze in deze context. In dit KIEM project ligt de focus op het onderbouwen van het huidige (en nog prille) model voor een integrale aanpak. Tegelijkertijd zal het gaan om het nader invullen van het model met tools en methoden, en het volgen van de toepassing hiervan in de praktijk. Dit zal bijdragen aan het opschaalbaar maken van deze aanpak, en het zal de creatieven in staat stellen om hun toegevoegde waarde in dergelijke energietransitietrajecten te expliciteren. In dit KIEM project willen de samenwerkingspartners daarnaast bepalen hoe ook de overige vraagstukken (waarvoor uitgebreider en langdurig onderzoek en ontwikkeling nodig is) geadresseerd kunnen worden in een vervolgonderzoek; bv. in een SIA RAAK project.
Op 13 oktober 2016 lanceerde de gemeente Enschede het programma Multiply, een samenwerking tussen Saxion, Gemeente Enschede, Rabobank Enschede-Haaksbergen, The Golden Egg Check BV en CeeCee, met ondersteuning van de Industriekring Twente, Technologiekring Twente en MKB Twente (Gemeente Enschede, 2016). De gedachte achter Multiply is dat veel mkb’ers elke dag druk zijn met het runnen van hun bedrijf en er weinig tijd en aandacht overblijft om in te springen op nieuwe ontwikkelingen terwijl innoveren en snel kunnen schakelen juist noodzakelijk zijn om gezond ondernemer te blijven. Multiply springt daarop in door met creativiteit en studentondersteuning een nieuwe business kans te verkennen voor betreffende ondernemer. Inmiddels vindt ook uitrol plaats in Deventer, samen met MKB Deventer. Kennis delen en business vermenigvuldigen, Multiply dus. Saxion ondersteunt dit programma, omdat zij samenwerking op gebied van innovatie, creativiteit en ondernemerschap hoog in het vaandel heeft. Saxion koppelt studenten aan Enschedese mkb-ers om hen te helpen met een nieuw business- en/of verdienmodel, om zodoende een boost te geven aan de bedrijvigheid in de gemeente. Dit zal positief werken op werkgelegenheid en uiteindelijk ook op de leefbaarheid. Met dit KIEM-project onderzoeken we de business impuls vanuit Multiply, door de impact van creative thinking binnen business transformation te meten. We gaan Enschedese ondernemers meenemen in de gedachten van Smart Society, Creative Futures en de voordelen van intrinsiek creatief innoveren. Multiply is een cyclus van 10 weken, waarin ondernemers en studenten sámen een innovatietraject doormaken. Er is aandacht voor creatief denken, trendwatching en het ontdekken van andere business kansen volgens de Golden Egg Check. Door vanuit een creatieve invalshoek om te gaan met business development, leren we ondernemers (en studenten!) anders aan te kijken tegen hun bedrijf. Hieruit ontwikkelen we een innovatieframe waarmee we het bestaande, vastgeroeste en slapende mkb wakker schudden en aanzetten tot nieuwe kansen, nieuwe wegen en nieuwe markten. Met deze KIEM onderzoeken we de effectiviteit van deze aanpak, om te zien of deze shake-up tot echte nieuwe business leidt.
My research investigates the concept of permacomputing, a blend of the words permaculture and computing, as a potential field of convergence of technology, arts, environmental research and activism, and as a subject of future school curricula in art and design. This concept originated in online subcultures, and is currently restricted to creative coding communities. I study in what way permacomputing principles may be used to redefine how art and design education is taught. More generally, I want to research the potential of permacomputing as a critical, sustainable, and practical alternative to the way digital technology is being taught in art education, where students mostly rely on tools and techniques geared towards maximising productivity and mass consumption. This situation is at odds with goals for sustainable production and consumption. I want to research to what degree the concept of permacomputing can be broadened and applied to critically revised, sustainable ways of making computing part of art and design education and professional practice. This research will be embedded in the design curriculum of Willem de Kooning Academy, focused on redefining the role of artists and designers to contribute to future modes of sustainable organisation and production. It is aligned with Rotterdam University of Applied Sciences sectorplan masters VH, in particular managing and directing sustainable transitions. This research builds upon twenty years of experience in the creative industries. It is an attempt to generalise, consolidate, and structure methods and practices for sustainable art and design production experimented with while I was course director of a master programme at WdKA. Throughout the research I will be exchanging with peers and confirmed interested parties, a.o.: Het Nieuwe Instituut (NL), RUAS Creating 010 kenniscentrum (NL), Bergen Centre for Electronic Arts (NO), Mikrolabs (NO), Varia (NL), Media Arts department at RHU (UK), Media Studies at UvA (NL).