This review is the first step in a long-term research project exploring how social robotics and AI-generated content can contribute to the creative experiences of older adults, with a focus on collaborative drawing and painting. We systematically searched and selected literature on human-robot co-creativity, and analyzed articles to identify methods and strategies for researching co-creative robotics. We found that none of the studies involved older adults, which shows the gap in the literature for this often involved participant group in robotics research. The analyzed literature provides valuable insights into the design of human-robot co-creativity and informs a research agenda to further investigate the topic with older adults. We argue that future research should focus on ecological and developmental perspectives on creativity, on how system behavior can be aligned with the values of older adults, and on the system structures that support this best.
DOCUMENT
There is a growing debate about the use of creativity for sustainable development, particularly in terms ofincreasing the creative potential of cities. However, studies based on the experiences and perspectives ofleading authors in this area are limited. Greg Richards is a long-standing researcher on the application ofcreativity in various socio-economic sectors, including creative tourism, creative cities, economy, and creativeindustries. This study, based on a semi-structured interview conducted with Greg Richards, seeks to presentsome reflections and ideas for ways forward, considering the scenario before, during, and after the Covid-19pandemic and its possible effects on the new economy. Particular attention is paid to the emerge of ‘glocal’creativity, especially related to the UNESCO Creative Cities.
MULTIFILE
Maker education offers opportunities to stimulate the creativity of young people in various types of education. How to guide these learning processes, however, is an unexplored area for the supervisors (teachers and librarians). In the research-project presented, a professional learning community of librarians, teacher-researchers and maker educators investigates the pedagogy of ‘making’. The learning community consisted of twelve makerspace-coaches, three maker educators and three researchers. The interventions for enhancing creativity that were developed varied from redesign of the tasks to new forms of guiding students. It was noticed that the children came up with new ideas and were motivated to push out their frontiers. Furthermore, the coaches experienced that children’s creativity is not always visible in the final products of their making process, but rather in the process of making. The learning community turned out to be a fruitful approach for professionalization of makerspace-coaches.
MULTIFILE
Creativiteit wordt in de wetenschappelijke literatuur vaak gedefinieerd als creatief denken, als iets dat zich enkel in het hoofd afspeelt, zonder daarin de rol van het lichaam en de omgeving mee te nemen. Dit onderzoek heeft als doel om een overzicht te geven van beschikbare wetenschappelijke literatuur over creatief denken van leerlingen op de basisschool. Daarnaast brengt het manieren in kaart waarmee leerkrachten creatief denken kunnen bevorderen in verschillende schoolvakken en in vakoverstijgend onderwijs.Creativiteit wordt in de wetenschappelijke literatuur vaak gedefinieerd als creatief denken, als iets dat zich enkel in het hoofd afspeelt. zonder daarin de rol van het lichaam en de omgeving mee te nemen. Door deze eenzijdige definitie van creatief denken te hanteren, blijven kansen onbenut om in verschillende vakken op de basisschool het creatief denken van leerlingen te bevorderen. In deze overzichtsstudie, gefinancierd door Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO), gaan onderzoekers van de Hanzehogeschool uit van een brede opvatting van creativiteit, waarin naast het denken ook het lichaam en de omgeving worden betrokken.Onderzoekers van onderzoeksgroep Kunsteducatie en lectoraat Jeugd, Educatie & Samenleving creëren een raamwerk waarin de verschillende aspecten van creatief denken worden belicht. Op basis van deze brede definitie worden manieren in kaart gebracht waarop leraren creatief denken kunnen bevorderen in verschillende schoolvakken en in vakoverstijgend onderwijs op de basisschool.In veel definities van creativiteit wordt creatief denken beschouwd als iets dat zich enkel in het hoofd afspeelt, zonder dat de rol van het lichaam en de omgeving wordt meegenomen. Door de multidimensionaliteit van creatief denken te negeren blijven kansen liggen om in verschillende vakken op de basisschool het creatief denken van leerlingen te bevorderen. In deze overzichtsstudie gaan we uit van een brede opvatting van ‘denken’ waarin ook het lichaam en de omhgeving worden betrokken. We creëren een raamwerk waarin de verschillende aspecten van creatief denken worden belicht en op basis waarvan manieren worden geïdentificeerd hoe leerkrachten creatief denken kunnen bevorderen in verschillende schoolvakken op de basisschool.