In this paper I describe the ways in which the communication discipline can make a hidden crisis transparent. For this purpose I examine the concept of crisis entrepreneurship from a communication point of view. Using discourse analysis, I analyse the discursive practices of crisis entrepreneurs in the domain of education in the Netherlands. This paper is part of my Ph.D. project in which I examine the dilemmas encountered by crisis entrepreneurs and the interactional solutions they choose in addressing a crisis. In my Ph.D. project I have analysed how crisis entrepreneurs use discursive practices: (1) to show the factuality of the problem. For example, the way the problem is presented is too theoretical and is not a problem in reality; (2) to present the credibility of the messenger as an authentic, legitimate spokesman. Crisis entrepreneurs may be accused of wanting to attract attention to their own cause; (3) to create the accountability for the problem and the solution. For example, crisis entrepreneurs can be accused of nursing personal grievances or of drawing attention to the issue without actively attempting to solve it. The conclusion is that a communication professional is able to recognize a problem raised by crisis entrepreneurs. Knowledge of interactional dilemmas helps communication professionals understand the potential of crisis entrepreneurs.
DOCUMENT
In dit magazine (rapport) blikken betrokken onderzoekers en professionals terug op “The Next Level” en de resultaten daarvan, die onder meer bestaan uit trainingen op het gebied van ‘crises & social media’ voor professionals. In mei 2016 is na ruim 2 jaar een einde gekomen aan onderzoeksproject "The Next Level". De lectoraten Crossmediale communicatie in het Publieke Domein en Regie van Veiligheid (Hogeschool Utrecht) werkten hierin samen met professionals uit het communicatie- en veiligheidsdomein. Centrale vraag in dit onderzoek was: hoe kan bij een crisis - beïnvloed door sociale media - effectief vorm worden gegeven aan crisiscommunicatie en crisismanagement?
DOCUMENT
In dit artikel is getracht samen te vatten wat de belangrijkste belemmeringen zijn om de zich langzaam ontwikkelende, wereldwijde bedreigingen het hoofd te bieden. Sluipende crises kunnen op verschillende fronten worden aangepakt. Een partij als D66 kan hierin een belangrijke rol spelen. D66 groeit snel maar is geen volkspartij en de kunst is dus de agenda van andere partijen met goeddoordachte argumenten te beïnvloeden. Als rationele middenpartij, met zowel een liberale als sociale en ecologische inslag, kan D66 helpen een breder draagvlak te creëren voor deugdelijk bestuur en goed beleid voor de lange termijn.
DOCUMENT
Inleiding in Lessen uit crises en mini-crises 2013? Deze publicatie is de tweede in de reeks Lessen uit crises en mini-crises.In deze bundel worden – als vervolg op de twintig casus uit 2012 – achttien bijzondere gebeurtenissen uit het jaar 2013 beschreven en beschouwd. Sommigen zullen zich misschien afvragen: Waarom eentweede editie – was met de casus uit 2012 al niet alles gezegd? Ook bij ons is die vraag opgekomen en wij kwamen tot de conclusie dat een vervolg om verschillende redenen waardevol is.
DOCUMENT
In this paper I describe the ways in which the communication discipline can make a hidden crisis transparent. For this purpose I examine the concept of crisis entrepreneurship from a communication point of view. Using discourse analysis, I analyse the discursive practices of crisis entrepreneurs in the domain of education in the Netherlands. This paper is part of my Ph.D. project in which I examine the dilemmas encountered by crisis entrepreneurs and the interactional solutions they choose in addressing a crisis. In my Ph.D. project I have analysed how crisis entrepreneurs use discursive practices: (1) to show the factuality of the problem. For example, the way the problem is presented is too theoretical and is not a problem in reality; (2) to present the credibility of the messenger as an authentic, legitimate spokesman. Crisis entrepreneurs may be accused of wanting to attract attention to their own cause; (3) to create the accountability for the problem and the solution. For example, crisis entrepreneurs can be accused of nursing personal grievances or of drawing attention to the issue without actively attempting to solve it. The conclusion is that a communication professional is able to recognize a problem raised by crisis entrepreneurs. Knowledge of interactional dilemmas helps communication professionals understand the potential of crisis entrepreneurs. A communication professional can therefore contribute to the recognition of crises by acknowledging that a crisis entrepreneur is someone who can have a strong hand in the public agenda, i.e., public affairs that are important to the authorities.
DOCUMENT
Full text beschikbaar met HU-account. Sinds de opkomst van sociale media spelen de toepassing en het bereik ervan in toenemende mate een rol, ook bij rampen en crises. De vraag rijst dan hoe daar in de crisiscommunicatie en het crisismanagement effectief mee om te gaan. Uit literatuuronderzoek en een analyse van een viertal Nederlandse casus blijkt dat, hoewel sommige officiële instanties nog steeds verrast kunnen worden door de snelle stroom van berichten en de effecten die dat met zich meebrengt, er al veel is geleerd over het omgaan met en benutten van sociale media in crisissituaties. Professionals dealing with crises are more or less forced to a next level of crisis communication and crisis management. This is because of the influence of social media. Messages on Twitter, Facebook and other social media can have a significant impact on the course of developments during a crisis. Sometimes in a positive way, when help is mobilized quickly and people can be informed almost instantly. On other occasions the impact is more negative, when for instance rumors lead to false accusations or threats. In the past several years, crisis management authorities have built up more experience with the use and application of social media and monitoring tools. There are still cases where officials and professionals are taken by surprise because of the shift stream of messages and their impact on public opinion and crisis control. But also lessons have been learned, e.g. in terms of online and offline reactions, cooperation with the public, and rumor control. This article gives an overview of research results in literature and summarizes the outcomes of a case study research project
LINK
Bij het ontwikkelen van interventies en scenario’s voor de coronacrisis moeten we rekening houden met crises die het gevolg zijn van de COVID-19 pandemie, want die beïnvloeden elkaar. Maar de kennis over een van die crises, de psychologische crisis, is schaars.
LINK
Full text via link. In mei 2016 is na ruim 2 jaar een einde gekomen aan onderzoeksproject The Next Level. De lectoraten Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein (PubLab) en Regie van Veiligheid (Hogeschool Utrecht) werkten hierin samen met professionals uit het communicatie- en veiligheidsdomein. Centrale vraag in dit onderzoek was: hoe kan bij crisis beïnvloed door sociale media effectief vorm worden gegeven aan crisiscommunicatie en crisismanagement? In dit magazine blikken betrokken onderzoekers en professionals terug op The Next Level en de resultaten daarvan, die onder meer bestaan uit trainingen voor professionals op het gebied van crises & social media. Bijdragen van Menno van Duin, Annette Klarenbeek, Jan Eberg, Karen Hilhorst, Maartje Harmelink, Petra Sneijder en Reint Jan Renes.
DOCUMENT
In deze publicatie staan twintig bijzondere gebeurtenissen uit 2012 centraal. Het betreffen incidenten, calamiteiten en verstoringen van de openbare orde en veiligheid. Daarmee is niet gezegd dat wij de meest kritieke momenten of crisisachtige gebeurtenissen van 2012 behandelen. Wij behandelen in dit boek een breed palet aan crisissituaties, variërend van klassieke (dreigende) ongevallen en rampen zoals wateroverlast, vervoerscalamiteiten (auto, bus, trein, schip) en aangestoken branden, tot meer afwijkende en atypische gebeurtenissen als de Facebookrellen in Haren, de asbestzaak in Utrecht en de dood van een grensrechter in Almere. Sommige van de in deze bundel opgenomen gebeurtenissen zullen de meeste lezers zich nog wel herinneren, andere gebeurtenissen zijn al weer vergeten. Mogelijk dat de foto’s en tweets bij de casus bijdragen aan de herkenning; beelden blijven immers vaak beter hangen dan woorden. Alle foto’s zijn afkomstig van tweets die ten tijde van de gebeurtenis zijn verzonden en zijn met toestemming van de makers hier opgenomen. Wij hebben er bewust voor gekozen de snelle opkomst van deze nieuwe, sociale media op deze manier te illustreren.
DOCUMENT
Deze website gaat over door sociale media aangejaagde crises.
DOCUMENT