Verslag van een actieonderzoek rondom de vraag hoe studenten bij hun dissertation begeleid kunnen worden binnen een tutorgroep waar gewerkt wordt volgens het concept van critical friends en wat de waarde kan zijn van een dergelijke werkwijze.
DOCUMENT
Verslag van een onderzoek naar critical friends als critical friends. Vijf opleiders hebben gedurende een jaar lang in hun werk binnen een internationale masteropleiding onderzoek gedaan.
DOCUMENT
Voor de derde keer op rij organiseren we een lunchlezing als een gecombineerd initiatief van het Kennisprogramma Complexiteit van Hogeschool Utrecht (lectoraten Normatieve Professionalisering en Methodologie van Praktijkgericht Onderzoek) en de Musework van het lectoraat Kunst en Professionalisering van Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU). Het thema van Musework 2021 is Kritische Kwaliteit. De lunchlezing richt zich hierbinnen op het essentiële principe van 'critical friends'. In onze werkpraktijk ontwikkelen we ons, we maken dingen, we leggen relaties, we drukken ons uit. Wie zijn in dit proces onze kritische vrienden geweest? Wat hebben we van wie geleerd? Door ondersteuning? Of juist (ook) door schuring? Hoe brengen kritische vrienden ons verder in onze praktijk? In onze persoonlijke en professionele ontwikkeling? In onze verhouding tot het leven? Wat betekent dit voor de onderlinge vriendschap? Deze lunchlezing zet dit thema letterlijk op het podium. We worden getuigen van kritische vrienden (vier vrienden en hun instrumenten) die al enkele jaren samenwerken vanuit de HKU en de HU en elkaar hebben ondersteund en uitgedaagd. Samen pakken de sprekers het thema 'kritische vriendschap' nader uit.
YOUTUBE
Ook dit gesprek geeft ons stof tot nadenken, bijvoorbeeld over de kwaliteitsborging middels peer-review: is dat te vergelijken met de feedback van 'critical friends' die zo'n belangrijke rol spelen binnen praktijkgericht onderzoek? Kunnen de critical friends misschien ook uit het praktijkveld komen?
DOCUMENT
De veranderde dynamiek van onze leefwereld en onze economie maakt het noodzakelijk om nieuwe vorm en inhoud te geven aan 'ondernemend zijn' door te vernieuwen, te innoveren en te evolueren. De Hanze Hogeschool en het Alfa-college ontwikkelden daarom vanuit het lectoraat Ondernemen in Verandering een aantal academisch onderbouwde concepten die inspelen op deze vernieuwende koers. Eén van die concepten is The Critical Friends methode: een critical friend is een vertrouwd persoon die naast de student, docent, of ondernemer staat en luistert, kritische vragen stelt, feedback geeft en uitdaagt om zaken vanuit een andere hoek te bekijken. Benieuwd naar hoe deze methode werkt? Alexander Grit en Adri Mertens van het Alfa-college dompelen de bezoekers onder in een spoedtraining Critical Friends.
DOCUMENT
Dit artikel doet verslag van een actie-onderzoek naar de bijdrage van 'critical friendship' aan het onderzoek van master studenten. Er wordt een aantal aanbevelingen gedaan, zoals het belang om het begrip 'critical friendship' en de filosofie daaracher tot gespreksonderwerp te maken alsmede de rollen en de taken voor alle betrokkenen.
DOCUMENT
Critical Friends Method is about challenging, taking control and initiative. Through the help of Critical Friends students explore future potentialities.
LINK
By having a healthy and happy social life, social needs are fulfilled. When social needs are not fulfilled, loneliness and social isolation can occur, which have negative consequences for one’s physical and mental health. Social technology, technology that enables social interaction, can be a resource to fulfil the social needs of older people. In this study, we aimed to learn what role social technology plays in the social life of older people. We held 15 interviews with people aged over 70 who regularly use some form of social technology. Our results indicate that social technology plays different roles in the lives of older people. It strengthens the existing social relationships and social structures. It also brings depth and fun to the social contacts of older people and in this way, enriches their social lives. Social technology also gives a sense of safety and peace of mind to the older people themselves but also to their network members. However, there are barriers in the use of social technology. The older people struggled with using social technology and feel that social technology sometimes stands in the way of real human contact. In supporting and facilitating people’s relationship with others, a community and society, technology helps fulfil older people’s need for connectedness, meaningfulness and independence. However, the relationship with independence is ambiguous. Their life experience gives older people a thoughtful way of looking at social technology and the role it plays in their lives
DOCUMENT
Studenten die afstuderen aan het Instituut Theo Thijssen zullen gaan werken in een multiculturele samenleving, op scholen die meer of minder kleurrijk van samenstelling zijn. Wat betekent dat voor hun professionele kwaliteit? In het eerste half jaar van 2006 voerde het lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School op verzoek van het Instituut Theo Thijssen een analyse uit van het ITT-curriculum. Doel ervan was als critical friends commentaar te geven op de manier waarop studenten worden voorbereid op het werken als leerkracht in een multiculturele samenleving en in het bijzonder op multicultureel samengestelde scholen. Aan de hand van de analyse kan de opleiding dan bezien waar versterking nodig is om daar de komende jaren aan te werken.
DOCUMENT
No summary available
DOCUMENT