This paper explores the intersection of Human-Comput- er Integration (HInt) and Critical Disability Studies (CDS) to explore how a posthumanistic epistemology in design can produce knowledge and know-how for the application do- mains of Health and Well-being. To use disability as a catalyst for innovation, a rethinking in the philosophy of sciences is necessary to establish knowledge production that emerges from new fluid politics that operate in ‘composition’ instead of ‘organization’. By placing an emphasis on nomadic practic- es that move beyond fixed borders, the encounters between Disability Studies or Human-Computer Integration can pro- duce situated, embodied and contingent design knowledge that study deviant and complex embodiment, and the kinds of alterations of human characteristics and abilities through technology. The first section of this paper explores the re- thinking in the philosophy of sciences. The second section ar- gues for a posthumanistic epistemology in design, which can be seen as the perfect way to produce situated, embodied and contingent design knowledge on the intersection of HInt and CDS. The final section of this paper highlights the poten- tial for the disciplines of Somatechnics and Soma Design to engage in each other’s body of knowledge to produce trans- formative knowledge through a shared focus on deviant em- bodiment and disability. The takeaway message of this paper is that the intersection of HInt and CDS potentially leads to new – otherwise overlooked - insights on the human-technol- ogy relationship, and therefore can take part in the historical strive for man-machine symbiosis. The posthumanist episte- mology allows for alternative ways of thinking that move be- yond the current Humanist perspective, and builds on a plu- ral, relational and expansive foundation for the development of design practices that catalyze innovation in the application domains of Health and Well-being.
Introduction: In March 2014, the New South Wales (NSW) Government (Australia) announced the NSW Integrated Care Strategy. In response, a family-centred, population-based, integrated care initiative for vulnerable families and their children in Sydney, Australia was developed. The initiative was called Healthy Homes and Neighbourhoods. A realist translational social epidemiology programme of research and collaborative design is at the foundation of its evaluation. Theory and Method: The UK Medical Research Council (MRC) Framework for evaluating complex health interventions was adapted. This has four components, namely 1) development, 2) feasibility/piloting, 3) evaluation and 4) implementation. We adapted the Framework to include: critical realist, theory driven, and continuous improvement approaches. The modified Framework underpins this research and evaluation protocol for Healthy Homes and Neighbourhoods. Discussion: The NSW Health Monitoring and Evaluation Framework did not make provisions for assessment of the programme layers of context, or the effect of programme mechanism at each level. We therefore developed a multilevel approach that uses mixed-method research to examine not only outcomes, but also what is working for whom and why.
LINK
Vaardigheden opdoen is een essentieel onderdeel van het leven. Naast manuele vaardigheden bepalen cognitieve vaardigheden in grote mate hoe snel en goed taken uitgevoerd kunnen worden. Om expertise op te bouwen is oefenen, vaak onder begeleiding van een instructeur, in een realistische omgeving zeer van belang. Voor het oefenen van safety-critical taken zoals autorijden is het van belang situaties op te zoeken waarbij onder tijdsdruk beslissingen moeten worden genomen. De belangrijkste punten van deze aanvraag zijn dan ook 1) het opstellen van generieke ontwerpvoorwaarden om een comfortabele VR rijvaardigheidstraining in te richten én 2) ontwerpvoorwaarden over benodigde realisme op te stellen. Deze voorwaarden zullen worden opgesteld op basis van a) een gedegen literatuuronderzoek alsmede een exploratie van actuele best practice, b) een onderzoek naar en met gebruikers (zowel leerlingen als rijschoolhouders), c) een technische verkenning, d) een exploratie van de verkeers- en gebruikerscontext. Verder 3) zal de opgedane kennis worden ingezet door enkele prototype VR trainingen op te leveren en te evalueren. 4) Het huidige netwerk zal worden versterkt en verbreed, 4) voor een grotere vervolgaanvraag om de beroepspraktijk van rijopleidingen te vernieuwen én de kennis te vergroten voor de creatieve industrie over het gebruik VR en playful design voor het ontwerp van effectieve trainingen.