In 2015 hebben directeuren, leerkrachten van basisscholen, ouders, studenten en docent/onderzoekers van de Hanzehogeschool Groningen een eerste training gevolgd in het vangen van verhalen. In deze training leren de deelnemers dat een verhaal een aansprekende, voor iedereen begrijpelijke manier is om bepaalde gebeurtenissen helder te maken en hoe zij zo’n verhaal kunnen ontlokken aan hun gesprekspartner. Het vangen van verhalen bij leerkrachten, ouders, leerlingen en lio-stagiaires over de samenwerking tussen ouders en de school moet duidelijkheid geven over die belangrijke vaardigheden van een leerkracht.
Astrid Rass, onderwijskundige en onderzoeker kunst- en cultuuronderwijs, stelt dat alle leerlingen van huis uit met kunst en cultuur in aanraking komen. Iedere leerling heeft namelijk een leefomgeving waarin verhalen, voorkeuren, interesses, rituelen of voorwerpen van betekenis zijn. In dit artikel betoogt Rass dat dit prachtige alledaagse ingangen zijn voor de kunstvakken.
In this article the work of power through discourse in music education in primary schools in the Netherlands is examined. After introducing the central concepts of culture, practice, discourse, and power, the current dominant musical discourse in the Netherlands is presented as expressed in three nested perspectives: the perspective of music as a specialist domain, the perspective of music as (essentially instrumental) performance, and the perspective of music as Art. Then, a central document in current music educational developments in Dutch primary schools is analyzed. It is demonstrated that specifically the perspectives of music as a specialist domain and (partly) music as (instrumental) performance have a strong presence in the document. The article finishes with calling for more attention to the workings of dominant musical discourse in music pedagogical debates.
LINK