This article proposes a model for the design of a hybrid VET curriculum across the school-work boundary.
LINK
Explicit language objectives are included in the Swedish national curriculum for mathematics. The curriculum states that students should be given opportunities to develop the ability to formulate problems, use and analyse mathematical concepts and relationships between concepts, show and follow mathematical reasoning, and use mathematical expressions in discussions. Teachers’ competence forms a crucial link to bring an intended curriculum to a curriculum in action. This article investigates a professional development program, ‘Language in Mathematics’, within a national program for mathematics teachers in Sweden that aims at implementing the national curriculum into practice. Two specific aspects are examined: the selection of theoretical notions on language and mathematics and the choice of activities to relate selected theory to practice. From this examination, research on teacher learning in connection to professional development is proposed, which can contribute to a better understanding of teachers’ interpretation of integrated approaches to language and mathematics across national contexts.
In the midst of continuous health professions curriculum reforms, critical questions arise about the extent to which conceptual ideas are actually put into practice. Curricula are often not implemented as intended. An under-explored aspect that might play a role is governance. In light of major curriculum changes, we explored educators' perspectives of the role of governance in the process of translating curriculum goals and concepts into institutionalized curriculum change at micro-level (teacher-student). In three Dutch medical schools, 19 educators with a dual role (teacher and coordinator) were interviewed between March and May 2018, using the rich pictures method. We employed qualitative content analysis with inductive coding. Data collection occurred concurrently with data analysis. Different governance processes were mentioned, each with its own effects on the curriculum and organizational responses. In Institute 1, participants described an unclear governance structure, resulting in implementation chaos in which an abstract educational concept could not be fully realized. In Institute 2, participants described a top-down and strict governance structure contributing to relatively successful implementation of the educational concept. However it also led to demotivation of educators, who started rebelling to recover their perceived loss of freedom. In Institute 3, participants described a relatively fragmentized process granting a lot of freedom, which contributed to contentment and motivation but did not fully produce the intended changes. Our paper empirically illustrates the importance of governance in curriculum change. To advance curriculum change processes and improve their desired outcomes it seems important to define and explicate both hard and soft governance processes.
LINK
In de ontwikkeling van voedingsmiddelen draait alles om smaak. Eten moeten vooral lekker zijn, toch? Om smaak en andere producteigenschappen in kaart te brengen wordt sensorisch onderzoek (SO) uitgevoerd. In de praktijk gebeurt dit vaak onder suboptimale omstandigheden vanwege bijvoorbeeld onvoldoende beschikbaarheid van panelleden en een gebrek aan tijd. Belangrijke beslissingen worden vervolgens gebaseerd op onbetrouwbare, invalide resultaten. Er is daarom een behoefte naar snelle, betrouwbare en valide methodieken. Daarbij geldt dat voedselkeuze een complex proces dat verder gaat dat het analytisch beoordelen van producteigenschappen. Zo kan de context van consumptie van invloed zijn op de perceptie van smaak. In het sensorisch onderzoeksveld is hier steeds meer aandacht voor. Hiermee beweegt SO zich richting consumentenonderzoek (CO). De overlap en wederzijdse beïnvloeding van elementen uit SO en CO zijn relevant tijdens verschillende fases van het productontwikkelingsproces. In dit postdoconderzoek zal Vera van Stokkom een snelle en flexibele onderzoeksmethode ontwikkelen en valideren. Elementen van SO en CO zullen geïntegreerd worden in een methodiek onder de werktitel Rapid Sensory & Consumer Modules Tool (RSCM-tool). De methodiek zal worden gericht op de productcategorie groenten. Groenten passen bij uitstek in een gezond en duurzaam voedingspatroon. Ook zal worden onderzocht of de RSCM-tool kan worden ingezet bij ouderen, omdat bij ouderen achteruitgang in sensorische perceptie plaatsvindt. Met dit postdoconderzoek wordt kennis en ervaring opgedaan over de toepassing van een nieuwe sensorische onderzoeksmethodiek (RSCM) die uiterst relevant is voor onderzoek met, en onderwijs op het gebied van voeding. Dit postdoconderzoek valt onder het Research and Innovation Centre Agri, Food & Life Sciences van Hogeschool Inholland. Naast een verbreding en verdieping op de onderzoekslijn Gezondheid in de Metropool en het domeinoverstijgende onderzoeksprogramma Food for Happy Ageing, zal dit onderzoek bijdragen aan duurzame curriculuminnovatie binnen de opleiding Food Commerce and Technology en de profilering van Hogeschool Inholland als kennispartner.
Een groeiende groep senioren woont steeds langer zelfstandig thuis en het is bekend dat bij deze doelgroep aandacht voor een gezond (eiwitrijk) voedingspatroon belangrijk is. Het HAS lectoraat Voeding & Gezondheid van Dr. A. Roodenburg richt zich met het onderzoeksprogramma ‘Voeding voor senioren’ op het voedingsgebruik en –gedrag van deze doelgroep. In een aantal reeds lopende projecten wordt onderzoek gedaan naar het verhogen van kennis en bewustzijn over het belang van hogere eiwitconsumptie bij deze doelgroep. Het huidige voorstel bouwt hierop voort en richt zich met name op het gedrag van senioren (aanschaf van eiwitrijke producten) en gaat onderzoeken welke factoren ten aanzien van kennis, houding en sociale druk (Theory of Planned Behavior) hierbij een rol spelen. Deze informatie kan worden ingezet om senioren te sturen op de diverse aspecten om hen zo te verleiden tot de gewenste actie (= verhogen eiwit-inname). Uitkomsten van dit onderzoek geven richting voor productontwikkeling, marketing en communicatie. Voor een sterke verbinding van onderzoek en onderwijs wordt dit onderzoek uitgevoerd door de postdoc (Dr. J Linschooten) en met diverse studententeams onder begeleiding van de postdoc. De nieuw verworven kennis zal terugkomen in het curriculum van diverse HAS opleidingen zoals Voedingsmiddelentechnologie, Food Innovation en de minor ‘Towards a Healthy Society’, als ook in een masterclass voor externe partners (bedrijven/ publieke instellingen) om bij te dragen aan een betere afstemming van het productaanbod op deze doelgroep. Het postdoc programma zal ook ruimte bieden voor een versterking van de algemene leerlijn ‘Onderzoeksvaardigheden’ om docenten en studenten van eerder genoemde opleidingen beter te begeleiden bij de ontwikkeling van deze competentie.
mechanism for fostering innovation competenceThis dissertation focuses on fostering students’ innovation competence in higher education. The research is aimed at developing instructional strategies based on theoretical design principles to aid teachers in higher education foster innovation competence in their classrooms and assess students’ innovation competence. The research was implemented within the existing curriculum of three Netherlands universities of applied sciences in which developing students’ innovation competence was the target learning goal. To aid innovation competence learning, an innovation competence teaching mechanism was developed following education design research steps. The research includes four independents sub-studies which used different research methods. This thesis shows that students’ innovation competence can be positively influenced by instruction. The findings of this study suggested that development of students’ innovation competence takes place through explicitly coordinated teaching and learning activities, design, assessment, and reflection. It was found that this innovation-supportive learning environment influenced the actual innovation competence of students and that the way of teaching (especially a better structured, balanced and more student-centred constructivist approach to teaching) had a positive influence on students’ development of innovation competence. This dissertation has shown that every student has the potential to be innovative, and that teachers can fulfil their role in recognizing the innovation potential of students by creating a teaching and learning environment that promotes and encourages innovation competence.