Damping constitutes a major source of uncertainty in dynamic analysis and an open issue to experimental and analytical research. After a thorough review of the current views and approaches existing in literature on damping and its appropriate modelling, this paper focuses on the implications of the available modelling options on analysis. As result of a series of considerations, a damping modelling solution for nonlinear dynamic analyses of cantilever RC walls is suggested within the frame of Direct Displacement-Based Design, supported by comparative analyses on wall structures.
LINK
This paper describes the results of a second year Expo project team of Fontys Engineering, department Mechanical Engineering. During this research the design of a configurable damped spring design has been investigated. A calculation tool has been defined and validated using a Nylon 3D printed spring prototype. Also a theoretical design of a stainless steel spring has been made including stress calculations. Finally characterization tests on damping properties have been performed.
DOCUMENT
An important step towards improving performance while reducing weight and maintenance needs is the integration of composite materials into mechanical and aerospace engineering. This subject explores the many aspects of composite application, from basic material characterization to state-of-the-art advances in manufacturing and design processes. The major goal is to present the most recent developments in composite science and technology while highlighting their critical significance in the industrial sector—most notably in the wind energy, automotive, aerospace, and marine domains. The foundation of this investigation is material characterization, which offers insights into the mechanical, chemical, and physical characteristics that determine composite performance. The papers in this collection discuss the difficulties of gaining an in-depth understanding of composites, which is necessary to maximize their overall performance and design. The collection of articles within this topic addresses the challenges of achieving a profound understanding of composites, which is essential for optimizing design and overall functionality. This includes the application of complicated material modeling together with cutting-edge simulation tools that integrate multiscale methods and multiphysics, the creation of novel characterization techniques, and the integration of nanotechnology and additive manufacturing. This topic offers a detailed overview of the current state and future directions of composite research, covering experimental studies, theoretical evaluations, and numerical simulations. This subject provides a platform for interdisciplinary cooperation and creativity in everything from the processing and testing of innovative composite structures to the inspection and repair procedures. In order to support the development of more effective, durable, and sustainable materials for the mechanical and aerospace engineering industries, we seek to promote a greater understanding of composites.
DOCUMENT
Klimaatverandering is van invloed op de functies en diensten van kustlandschappen. De IPPC rapporteert dat deze invloed nog sterk zal toenemen. Miljarden investeringen zijn nodig om functies te handhaven. Zeespiegelstijging, toenemende intensiteit en frequenties van stormen tast waterveiligheid aan. De stijging van de zee in combinatie met verwachte perioden van droogte is van invloed op verzilting en zoetwater beschikbaarheid voor allerlei functies. In combinatie met toenemende regenval in de herfst en winter is er invloed op productiviteit van landbouwgebieden te verwachten. Stijgende temperaturen, toenemende verdamping en veranderende waterhoeveelheid en -kwaliteit is daarbij ook van invloed op natuur en biodiversiteit. In dit voorstel ontwikkelen we een holistische benadering voor een landschap die de impact van klimaatverandering (op basis van downscaling) in beeld brengt op de ontwikkeling van de waterbalans en waterkwaliteit (zout-zoet, oppervlaktewater-grondwater). We werken aan een aanpak die zich richt op een sluitende zelfvoorzienende waterbalans door verkleinen van de vraag, vergroten van aanbod door verbeterde buffering in de bodem en hergebruik in relatie tot adaptatie of aanpassing van functies. Hierbij worden verschillende stakeholders betrokken. Het KIEM project start a) met een inventarisatie van de state-of-the-art en leidt tot b) een Demonstrator van deze innovatieve aanpak voor een geselecteerd Waddeneiland, c) een geactiveerd netwerk en d) de aanzet tot een subsidiabel voorstel voor daarop gebaseerd praktijkgericht onderzoek en onderwijs dat toepassing heeft op eilanden en dat opgeschaald kan worden naar kustlandschappen. De uitwerking van de Demonstrator wordt gekoppeld aan de bestaande Minor Sustainable Island Management die opgezet is om kosten-effectieve duurzame oplossingen met stakeholders te formuleren waarmee cruciale functies en diensten die het eiland-landschap levert kunnen worden gehandhaafd onder klimaatverandering.
De GreenPee is een combinatie van een urinoir en een plantenbak. De GreenPee is niet alleen mooi en functioneel, maar ook duurzaam en draagt bij aan een positieve omgevingsboodschap. Doordat de GreenPee niet hoeft te worden aangesloten op water of riool wordt het milieu veel minder belast. Daarnaast draagt de GreenPee bij aan een duurzame samenleving. De GreenPee vangt de urine op in een bak met geurabsorberende hennepvezel. Deze vezel, vermengd met de urine, vormt na compostering een fosfaatrijke biologische meststof welke gebruikt kan worden om op een natuurlijke wijze groenperken te bemesten. Een handig in-hydro systeem vangt regenwater op in een 30 liter reservoir, wat ervoor zorgt dat de planten bij droogte minimaal bewaterd hoeven te worden. Helaas blijkt het concept in de praktijk te hoge onderhoudskosten te hebben en tevens blijken composteringsbedrijven niet erg geinteresseerd te zijn in de verwerking en brengen (hoge) kosten in rekening. In dit KIEM GoChem project gaat de Universiteit van Amsterdam in samenwerking met MKB SEMiLLA Sanitation Hubs b.v. een proces ontwikkelen waarbij de urine wordt voorbehandeld met een speciaal ontwikkelde ureaseremmer. Hierdoor is de verwachting dat ammoniavorming achterwege blijft en de originele voedingsstoffen behouden blijven. De urine wordt vervolgens centraal via vacuumverdamping verwerkt tot 90% loosbaar water en 10% hoogwaardige, vloeibare meststof voor planten. Er is dan geen hennepvezel meer nodig in het proces en de urine uit de GreenPee kan eenvoudig verwerkt worden.
MORE on Smart Damping Transport is een onmisbare schakel in onze samenleving, maar heeft een aanzienlijke milieubelasting. Om emissies en energieverbruik te verminderen, richt de Euro 7-wetgeving zich niet alleen op (trekkende) voertuigen, maar ook op voertuigcombinaties. Bij trekker-oplegger combinaties rust meer dan 50% van het gewicht op de opleggerassen. Hier variëren de wiellasten sterk en dat heeft een grote invloed op voertuiggedrag, veiligheid, energieverbruik, bandenslijtage en emissies. Luchtvering biedt al voordelen ten opzichte van bladvering doordat de veereigenschappen zich automatisch aanpassen aan de statische aslast. De schokdempereigenschappen blijven echter constant, terwijl in een optimale situatie veer- en dempereigenschappen op elkaar zijn afgestemd. Door een mechatronische toepassing waarbij de dempers worden voorzien van snel reagerende ventielen die worden gecontroleerd door diverse sensoren kan niet alleen de afstemming tussen veer en demper sterk worden verbeterd maar kan een verdere vermindering van wiellastvariaties worden bereikt door relevante eigenschappen van het wegdek te registreren en in de regeling te integreren. Voor het opleiden van ingenieurs zijn bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) “MOdular REsearch” (MORE) voertuigen ontwikkeld in een hybride leeromgeving. Studenten, docent-onderzoekers en professionals uit het werkveld werken hier samen op basis van co-creatie. Dit KIEM project zal in deze leeromgeving MORE uitgevoerd worden. Het MORE voertuig en de MORE oplegger zullen worden ingezet als ‘proof of principle’. De HAN, VB-Airsuspension, Trigolign en D3suspension hebben hiertoe de volgende onderzoeksvraag geformuleerd: Kan een intelligente real-time schokdemperregeling in een rijdende MORE trekker-opleggerrcombinatie als proof of principle aantonen dat variaties in bandkrachten en -momenten verminderd kunnen worden, en daarmee energieverbruik en bandenslijtage gereduceerd en de veiligheid verbeterd kan worden? De resultaten worden gedeeld en open access gepubliceerd. De inzichten vanuit dit project zullen leiden tot nieuwe (grotere) vervolgonderzoeken (bijv. RAAK-MKB) voor voertuigdynamica gerelateerde toepassingen.