In deze eerste podcast schuift Shera aan met: Rutger Leukfeldt, Director Centre of Expertise Cybersecurity vanuit de Haagse Hogeschool en senior onderzoeker cybercrime vanuit NSCR. In zijn jeugd is Rutger meerdere keren van studie geswitcht omdat hij niet wist wat hij wilde en waar hij energie van kreeg. Uiteindelijk kwam hij een studie tegen die criminologie bevatte waar hij meer over wou weten. Dit opende nieuwe deuren en de onderzoekerswereld. Kijk en/of luister mee om; kennis te maken met Rutger Leukfeldt, te leren van zijn verhalen uit zijn carrière achtergrond en te weten te komen wat hij allermaal tegen tijdens zijn onderzoeken in het veld, waaronder het Darkweb. Al met al, een tof gesprek om naar te luisteren en persoonlijk beter te leren kennen. Vind jij het leuk om meer te weten over Rutger: volg hem dan op LinkedIn en lees zijn wetenschappelijke artikelen op Google Scholar.
VIDEO
Introduction: Few studies have examined the sales of stolen account credentials on darkweb markets. In this study, we tested how advertisement characteristics affect the popularity of illicit online advertisements offering account credentials. Unlike previous criminological research, we take a novel approach by assessing the applicability of knowledge on regular consumer behaviours instead of theories explaining offender behaviour.Methods: We scraped 1,565 unique advertisements offering credentials on a darkweb market. We used this panel data set to predict the simultaneous effects of the asking price, endorsement cues and title elements on advertisement popularity by estimating several hybrid panel data models.Results: Most of our findings disconfirm our hypotheses. Asking price did not affect advertisement popularity. Endorsement cues, including vendor reputation and cumulative sales and views, had mixed and negative relationships, respectively, with advertisement popularity.Discussion: Our results might suggest that account credentials are not simply regular products, but high-risk commodities that, paradoxically, become less attractive as they gain popularity. This study highlights the necessity of a deeper understanding of illicit online market dynamics to improve theories on illicit consumer behaviours and assist cybersecurity experts in disrupting criminal business models more effectively. We propose several avenues for future experimental research to gain further insights into these illicit processes.
DOCUMENT
Gemeenten hebben maatschappelijke taken en verantwoordelijkheden, speciaal de zorg voor openbare orde en veiligheid. De samenleving digitaliseert en dus doen gemeenten nu hun werk in een digitaliserende samenleving. Daarop moeten zij zich instellen. Gemeenten zijn sinds ongeveer 2013 bezig met een inhaalslag op dit vlak. De eerste fase in zo’n proces is bewustwording. Inmiddels hebben gemeenten vooral door online aangejaagde ordeverstoringen gezien welke rol de online wereld reeds speelt in openbare orde en veiligheid − én dat dit om aanpassingen vraagt. Gemeenten moeten hun typische gemeentetaken, dus hun werk aan openbare orde en veiligheid, nu doen in een digitale context. Daarover gaat dit essay. Meer in het bijzonder gaat het over een specifieke stap in deze ontwikkeling: een handelingskader dat ‘digibewuste’ gemeenten kunnen gebruiken bij het ontwikkelen van concrete werkwijzen.
DOCUMENT