The reduction of water and energy consumption are two of the main focuses of action of the cheese companies with the aim of minimising their environmental impact. The research team of the Van Hall Larenstein University of Applied Sciences dairy research team is working on new possibilities for the cheese industry, aimed at achieving more sustainable production and helping manufacturers to reduce their carbon footprint, such as the application of new types of rennet.
MULTIFILE
The Living Lab Upper Citarum mini symposium, held at ITB, Bandung, dealt with the subject of creative strategy activities based on citizen participation in the form of mapping, painting and poetry. Van Hall Larenstein University of Applied Science lecturer Loes Witteveen attended the symposium.
LINK
Wie erzeugt man ein optimales Lebensmittelprodukt, das hochwertig für die Ernährung, dabei nachhaltig und dazu noch vom Preis her erschwinglich ist? Diese Frage steht im Mittelpunkt der Forschungsarbeit von Dr. Peter de Jong, Forscher an der Van Hall Larenstein Universität in den Niederlanden.
LINK
Het doel van serious games is anders dan puur entertainment. Door gebruik te maken van gamificationelementen is het idee om gebruikers op een leuke en uitdagende manier nieuwe vaardigheden te leren of aan te zetten tot gedragsverandering. In veel sectoren is een leven lang leren en ontwikkelen inmiddels een integraal onderdeel geworden en serious games zijn dan ook bijna overal wel terug te vinden. Met deze brede toepassingen is de effectiviteit van serious games echter een veel besproken vraagstuk. Ook binnen de gezondheidszorg zijn serious games sterk in opkomst en door nieuwe technologieën als virtual reality in te zetten kunnen levensechte situaties worden nagebootst en dienen als oefen- en trainingsomgeving voor zorgprofessionals. De kern van dit project draait dan ook om de vraag hoe serious games kunnen worden geëvalueerd in termen van opgedane kennis, vaardigheden of gedragsverandering van zorgprofessionals. In het verlengde hiervan ligt de vraag hoe tijdens het ontwikkelen van serious games al rekening gehouden kan worden met de toekomstige evaluatie ervan. Hoe zouden meetmethoden kunnen worden ingebouwd in de game zelf, welke data moet er worden verzameld, en hoe kan die verzameld worden? Binnen dit project zal met een scoping review bestaande literatuur worden onderzocht op effectiviteitsstudies om zo een overzicht te maken van gebruikte methoden en technieken en te inventariseren welke data hierbij gebruikt worden. Resultaten hiervan zullen worden omgezet in methoden voor evaluatie van serious games voor zorgprofessionals en ontwerpcriteria ten behoeve van het evalueren van beoogde leereffecten hiervan. Uiteindelijk zullen de ontwerpcriteria als proof-of-concept in het ontwikkeltraject van een serious game worden toegepast. Dit project creëert hiermee inzicht in hoe serious games voor zorgprofessionals goed geëvalueerd kunnen worden op leereffecten en hoe hier tijdens het ontwikkelproces al rekening mee gehouden kan worden.
Er zijn zorgen over sommige jongeren, die te jong al delicten plegen. We weten dat antisociaal gedrag de voorloper hiervan is. Inmiddels weten we ook hoe we daar vroegtijdig op in kunnen grijpen. Welke interventies zijn er in Nederland? Waar zetten professionals op in?
Er zijn zorgen over sommige jongeren, die te jong al delicten plegen. We weten dat antisociaal gedrag de voorloper hiervan is. Inmiddels weten we ook hoe we daar vroegtijdig op in kunnen grijpen. Welke interventies zijn er in Nederland? Waar zetten professionals op in?Doel Laten zien welke interventies beschikbaar zijn in Nederland om pro-sociaal gedrag vanaf jonge leeftijd te versterken. Resultaten Verwachte resultaten zomer 2023 Looptijd 01 oktober 2022 - 01 september 2023 Aanpak Vanuit de internationale literatuur: welke kennis over antisociaal gedrag en interventies op ontwikkeling ervan is beschikbaar? Vanuit nationale databanken: wat is er in Nederland beschikbaar aan erkende interventies? Delphi-onderzoek: op welke interventies zetten professionals in?